© JVI

Brommobiel met vier meisjes botst frontaal op SUV: 15- en 18-jarige overleden, twee andere tieners zwaargewond

Bij een zwaar verkeersongeval op de Waterloosesteenweg in Sint-Genesius-Rode zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag twee meisjes om het leven gekomen. Het gaat om de 18-jarige bestuurster en een 15-jarige passagier. Twee andere inzittenden (beide 16 jaar) raakten zwaargewond.

jvi, rrln

Het ongeval vond rond 01.50 plaats. De vier meisjes zaten in een Aixam, een elektrische brommobiel waar je vanaf 16 jaar in mag rijden. De 18-jarige bestuurster uit Lasne draaide volgens een getuige plots naar links om de Lindenlaan in te rijden, waardoor een Volvo die uit de tegenovergestelde richting kwam en bestuurd werd door een 61-jarige man uit Waterloo, frontaal op de Aixam inreed. De voertuigen zijn enkele meters verder tot stilstand gekomen.

© JVI

De passagier vooraan, een 15-jarig meisje uit Lasne, overleed ter plaatse. De bestuurster werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed ze aan haar verwondingen.

Koffer

Hoewel het voertuig maar voorzien is voor twee personen, zaten er in de koffer nog twee meisjes van 16 jaar uit Sint-Genesius-Rode en Lasne. Zij werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht maar zijn niet in levensgevaar. De man in de Volvo was lichtgewond.

Het parket stelde een autodeskundige, wetsarts en het labo aan om de nodige vaststellingen te doen. Beide voertuigen werden gerechtelijk getakeld voor verder onderzoek, maar voorlopig wijst alles erop dat de Aixam onverwacht naar links draaide en de Volvo het voertuig niet meer kon ontwijken.

© JVI

Een brommobiel is eigenlijk een uitgebouwde bromfiets op vier wielen – maximale snelheid 45 km per uur – die zich toch tussen het gewone autoverkeer beweegt. Oudere bestuurders hoeven zelfs geen rijbewijs te hebben. Voor jongere bestuurders volstaat een rijbewijs A3, zoals voor een bromfiets.

”Geen gevaar voor anderen, wel voor zichzelf”

Drie jaar geleden onderzocht veiligheidsinstitiuut Vias al eens de aanwezigheid van brommobielen op onze wegen. ”Ze vormen niet zozeer een gevaar op de weg voor anderen, maar wel voor zichzelf”, zo luidde de conclusie toen. ”De bouw en het lichte koetswerk van de brommobiel verhogen de kwetsbaarheid van de inzittenden.”

Een van de grote risico’s is de gelijkenis met echte auto’s. ”Vanop een afstand zijn ze niet te onderscheiden, wat andere bestuurders kan misleiden”, stelde Vias toen.

© JVI

© JVI

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER