Direct naar artikelinhoud
Mobiliteit

"Grote gebreken" bij Tesla Model 3: te lange remafstand, te harde vering en gierende wind op de snelweg

Een Tesla Model 3.Beeld AP

De problemen blijven zich opstapelen voor Tesla's nieuwe, "meer betaalbare" Model 3. Consumer Reports, een invloedrijke Amerikaanse consumentenorganisatie, heeft "grote gebreken" ontdekt tijdens tests met de elektrische auto. 

"De remafstand van 46 meter bij honderd kilometer per uur bleek veel slechter dan die van elke andere hedendaagse auto die we hebben getest", noteerde de organisatie. De Model 3 deed er zelfs twee meter meer over om tot stilstand te komen dan een F-150, een enorme pick-up truck van Ford.

De lange remafstand en de weerbarstige bediening met het aanraakscherm (bijna elk onderdeel in de auto moet via dit kleurenscherm worden aangestuurd) hebben ertoe geleid dat de Model 3 niet door Consumer Reports wordt aanbevolen.

'De auto biedt meer dan genoeg plezierige zaken, maar bij een noodstop gaat het mis'
Rapport Consumer Reports

"De auto biedt meer dan genoeg plezierige zaken", staat in het testrapport. Zowel de actieradius van de elektrische auto als de acceleratie als rijgedrag maken de auto tot een waardige concurrent van de BMW 3-serie en de Audi A4, aldus de consumentenorganisatie. Maar bij een noodstop gaat het mis: de remafstand is dan veel langer dan van andere auto's.

Tesla-topman Elon Musk.Beeld REUTERS

Alleen bij de eerste keer voluit op het pedaal haalde de auto de remafstand zoals die wordt opgegeven door Tesla. In vervolgtests, nadat de remmen volgens Consumer Reports voldoende tijd hadden gekregen om af te koelen, was de remafstand telkens langer. Ook bij een tweede, geleende testauto bleek de remafstand aanzienlijk langer dan de 40 meter waar Tesla melding van maakt. Het autotijdschrift Car and Driver ondervond ook dat de Model 3 moeite heeft met remmen.

5.000 dure modellen

Een woordvoerder van Tesla zegt dat het bedrijf met software-updates de prestaties van de remmen een dezer dagen zal verbeteren. Volgens Tesla heeft het probleem te maken met de afstelling van het antiblokkeersysteem.  Andere modellen van het automerk remmen wel goed. Ook op andere punten scoort de Model 3 niet goed: zo klaagt Consumer Reports over de grote hoeveelheid windgeruis op de snelweg, de harde vering en de slechte steun op de achterbank.

Te spreken zijn de testredacteuren over de actieradius van de auto: tijdens de test werd tot 560 kilometer afgelegd op een enkele acculading. De geteste Model 3 had overigens een groter en duurder accupakket dan de basisversie.

Twitter bericht wordt geladen...

Tesla-baas Elon Musk twitterde maandag dat de 'goedkope' basisversie van 35.000 dollar (30.000 euro) pas verkocht gaat worden als er minimaal 5.000 duurdere Models 3 per week worden geproduceerd. "Als we nu al beginnen met het verschepen van de goedkoopste versie, zal het bedrijf kapot gaan", aldus Musk.

De komende drie tot zes maanden zal de goedkoopste variant met de kleinere accu daarom nog niet van de band rollen, aldus Musk. Momenteel bouwt Tesla ongeveer 2.500 Models 3 per week, eind juni moeten dat er vijfduizend zijn. Klanten die de budgetuitvoering wensen, zullen dus nog even moeten wachten. De duurste variant met twee motoren kost 78.000 dollar.