Mobiliteit

Beperking deelsteps in Brussel geschorst, dropzones blijven behouden

© Kristof Vadino

De Raad van State heeft donderdag de beslissing van de Brusselse regering om het aantal elektrische deelsteps te beperken, vernietigd. Dat schrijven La Libre Belgique en La Dernière Heure.

In december selecteerde het Brussels Gewest Bolt en Dott als de enige twee exploitanten die nog een vergunning hadden voor elektrische deelsteps. In de hoofdstad zouden ook nog maximaal 8.000 deelsteps mogen rondrijden. Onder meer VOI en Lime vielen uit de boot en stapten naar de kortgedingrechter. In januari besliste die dat ze hun activiteiten konden voortzetten tot hun vergunning verstreken was. De Raad van State schort de beslissing van de Brusselse regering nu op.

“Vanaf vanochtend kunnen de afgewezen exploitanten, als ze nog een vergunning hebben, het aantal steps dat ze willen inzetten opnieuw inzetten en in dienst stellen”, verklaarden de advocaten van de eiser BeeRide.

“Juridische guerrilla”

Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) maakt er geen geheim van dat ze ontgoocheld was “over de juridische guerrilla van de operatoren, die om deze hervorming gevraagd hadden en ermee ingestemd hadden na uitgebreid overleg. We hadden een broodnodige hervorming van de scooterbranche nodig om voetgangers, en vooral mensen met een beperkte mobiliteit, een serene openbare ruimte te kunnen bieden”, aldus de minister.

    Van den Brandt is wel verheugd dat de Raad van State de wettelijkheid van de dropzones en het systeem van parkeerboetes heeft gevalideerd. “Sinds 1 januari zien we een echte verbetering – ook al is die nog niet perfect – op het vlak van het respect voor de trottoirs. De Raad van State heeft nu ook een boetesysteem ingevoerd waarmee we een operator die deze regels niet naleeft, kunnen uitsluiten.”

    Wat het aantal actieve exploitanten en het aantal scooters per exploitant betreft, betreurt minister Van den Brandt dat de Raad van State het Gewest geen toestemming heeft gegeven om sneller over te schakelen op een systeem met twee exploitanten. “Maar ze toont wel de wettelijke mogelijkheden om dat te doen en we werken eraan met Brussel Mobiliteit”, besluit de minister. (belga)