Op reis met de autocar: hipper dan ooit
Reizen met de autocar blijven erg in trek. In 2015 stapten ruim 13 miljoen Belgen in een toerbus. Dat waren er 7 procent meer dan het jaar voordien. En steeds meer jongere reizigers ontdekken de autocar. Dat meldt vrtnws.
De meeste busreizen in 2015 waren daguitstappen. Toch gingen nog meer dan 1 miljoen Belgen op meerdaagse reis met de bus. Vooral middellange trajecten genoten bijval. Het is precies op deze trajecten dat de bus de concurrentie aangaat met de goedkope vliegreizen.
Nog een voordeel: door de bussen zo schoon en zuinig mogelijk te maken, kan de kost per reiziger laag worden gehouden. Zo verbruiken autocars tijdens lange ritten op de snelweg maar 20 liter per 100 kilometer, met een lage brandstofkost als gevolg.
De sector zet daarnaast hoog in op comfort. In moderne bussen vind je bijvoorbeeld snoepautomaten, koffiezetapparaten, koelkasten en microgolfovens. Vaak is er ook wifi aan boord. "Het is belangrijk dat we het verschil maken met het vliegtuig", zegt Raf Vervoort van busbouwer Van Hool. "We bouwen tafels en stopcontacten in om met een laptop te kunnen werken en voorzien connectiviteit via wifi."
Meer ruimte dan in vliegtuig
Ander pluspunt van de autocar is dat er vaak geen bagagebeperkingen zijn. En dan is er nog de ruimte. "In tegenstelling tot wat veel mensen denken, heb je in een businessconfiguratie in een autocar meer plaats dan in businessclass in een vliegtuig", zegt Filip Van Hool, van de gelijknamige busbouwer. De reizigers worden soms ook thuis opgehaald. Zo kunnen ze de verplaatsing naar de luchthaven vermijden en vallen ook de lange wachttijden daar weg.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
“Met hun last minute kortingen zijn ze een pak goedkoper dan vliegtuigtickets”: met de nachttrein reis je nu ook naar Praag en Dresden
Na het succes van de nachttrein naar Berlijn, rijdt de European Sleeper sinds deze week vanuit Brussel ook verder naar Dresden, Saksisch Zwitserland en Praag. “Het is ‘slow travel’ ten top”, zegt onze reisexpert Johan Lambrechts, en als je op de juiste momenten boekt, kom je voordeliger uit dan met het vliegtuig, tipt hij. “De prijzen zijn in 2024 níét verhoogd.” Maar niet onbelangrijk: krijg je voor je geld ook een deftig bed? -
update
Enkele uren bijna geen vliegverkeer mogelijk van en naar Nederlandse luchthavens door storing
De storing aan het luchtverkeersleidingssysteem waardoor sinds maandagavond laat enkele uren lang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is verholpen. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Door de storing konden vluchten sinds ongeveer 23 uur maandagavond slechts beperkt landen op en opstijgen vanaf Nederlandse luchthavens. -
-
Vliegreis? Parkeren op Zaventem dit jaar duurder, Charleroi fors goedkoper
-
Update
Dagjestoeristen in Venetië moeten vanaf vandaag toegangskaartje tonen op drukste dagen
Toeristen die een dagje Venetië willen bezoeken, moeten donderdag 5 euro betalen om de immens populaire stad te bezoeken. Het gaat om een proef op de drukste momenten in het jaar. Venetië hoopt zo de negatieve gevolgen van het massatoerisme te beperken. -
"Alsjeblieft, geen roekeloosheid meer": preventieorganisatie deelt schokkende beelden van Britse toerist (40) die op rotsen valt na mislukte sprong in poel
Op Tenerife ligt een toerist in het ziekenhuis na een stunt die dramatisch afliep. De 40-jarige Brit wilde van een dik tien meter hoge rots in het water springen, maar viel op de rotsen. Canarische organisaties ter preventie van ongevallen langs de kustlijn gebruiken de beelden nu om te waarschuwen voor dergelijke waaghalzerij. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Van Hool bouwt eerste volledig elektrische autocar voor Amerikaanse markt
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden