"Als de details van de nieuwe reglementen voor 2026 volledig zijn vastgelegd, is het tijd om na te gaan denken over de lange termijn", zei Domenicali. "Dan gaat het ook over de motoren voor 2030 en later."
De Formule 1 introduceert in 2026 een nieuw motorreglement. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat de auto's voor 50 procent worden aangedreven door duurzame brandstof.
Mocht dat een geslaagde verandering zijn, dan wordt het volgens Domenicali mogelijk een optie om niet langer te investeren in elektrische motoren. "Misschien zijn er tegen die tijd wel betere mogelijkheden dan de huidige hybride-technologie beschikbaar", aldus Domenicali.
Volgens Domenicali moet bij het ontwikkelen van nieuwe motoren het geluid weer een belangrijk onderdeel van het spektakel worden. De Formule 1 maakt sinds 2014 gebruik van hybride-motoren. Daarmee nam het door de fans massaal gewaardeerde geluid van de raceauto's flink af.
'We proberen het aantal decibel te verbeteren'
Een ander nadeel van de huidige motoren is volgens Domenicali dat het gewicht ten opzichte van de oude V8- en V10-motoren flink is toegenomen. "Alle coureurs willen lichtere auto's en persoonlijk wil ik dus ook een harder motorgeluid", vervolgde Domenicali.
"Wat dat laatste punt betreft proberen we het aantal decibel dat een motor produceert zeker te verbeteren. Uit onderzoek blijkt dat vrijwel alle fans in alle leeftijdsgroepen een harder en spectaculair geluid zoals dat vroeger was meer waarderen."
Domenicali verwacht dat het volledige motorreglement voor 2026 eind volgende maand kan worden gepresenteerd. De Formule 1-coureurs komen dit weekend in het Italiaanse Imola weer in actie bij de Grand Prix van Emilia-Romagna.