Tesla verslaat Mercedes en BMW in de topklasse
Voor het eerst in de geschiedenis zijn de Duitse autofabrikanten verslagen in de topklasse. Vorig jaar werd de Tesla Model S in Europa meer verkocht dan de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8.
Hiermee komt een einde aan de dominantie van de Duitse autofabrikanten in de hoogste prijsklasse, waar de luxueuze limousines vooral verkocht worden aan directieleden, staatshoofden en andere vips. In de afgelopen decennia waren Mercedes, BMW en Audi hier heer en meester.
Dat de Duitse industrie nu verslagen is door het Amerikaanse Tesla, moet een pijnlijke nederlaag zijn. Immers, juist de topmodellen in deze klasse dragen bij aan het imago van een merk. Een vlaggenschip als de S-Klasse of 7 Serie heeft altijd de nieuwste innovaties aan boord en biedt het beste van het beste van wat een merk in huis heeft.
Tesla verkocht in 2017 in Europa 16.132 exemplaren van de Model S. Dat betekent een stijging van 30 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. Mercedes boekte met zijn S-Klasse slechts 3 procent groei en stokte bij een aantal van 13.359. BMW's topmodel, de 7 Serie, moest zelfs een forse daling van 13 procent incasseren en kwam niet hoger dan 11.735 auto's. Audi is met de A8 altijd al een van de kleinere spelers geweest in dit marktsegment.
Europa volgt met de overwinning van Tesla het voorbeeld van de VS. Daar verkoopt Tesla in de topklasse inmiddels twee keer zoveel auto's als Mercedes. Tesla, dat uitsluitend volledig elektrische auto's maakt, kan zich echter nog niet wereldwijd marktleider noemen. Dat is nog steeds Mercedes met zijn S-Klasse. Dit komt vooral door de reusachtige automarkt in China, waar Mercedes sterk aanwezig is en Tesla nauwelijks voet aan de grond krijgt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
-
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
PREMIUM
Jaarlijks tot 600 schadeclaims door putten in de weg: wanneer moet je alsnog zelf opdraaien voor de kosten?
Putten - of soms zelfs ‘kraters’ - in de weg zijn een pest voor elke bestuurder. Je kan er erg door schrikken, maar het kan ook ernstige schade toebrengen aan je voertuig, of zelfs een verkeersongeval veroorzaken. Elk jaar dienen er in Vlaanderen dan ook meer dan 500 mensen een schadeclaim in voor die putten. Maar wie is er eigenlijk verantwoordelijk? Verkeersexperten geven advies. “De snelle opeenvolging van putten of de diepte van een put zijn argumenten die je kan aanhalen.” -
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
-
Jobat
De winstpremie: wie krijgt het? Wanneer? En om welk bedrag gaat het dan gemiddeld?
Deed jouw werkgever het vorig jaar goed? Dan zit er voor jou als werknemer misschien wel een winstpremie in. Hoor je het donderen in Keulen bij het lezen van die term? Geen probleem: Jobat.be ging bij juridisch expert Ellen De Blende van Acerta Consult na wat je over dit topic moet weten. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
25
‘Lelijk’, ‘futuristisch of ‘een tank’: eerste Belgische Cybertruck van Tesla zorgt voor discussie
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Tesla in de ruimte kán botsen met aarde, maar pas ten vroegste na miljoenen jaren
De Tesla die Elon Musk begin deze maand de ruimte in vlamde, zou uiteindelijk wel degelijk met de aarde kúnnen botsen. Maar daar moeten we nog niet meteen van wakker liggen. Volgens nieuwe berekeningen zouden er minstens tientallen miljoenen jaren overgaan en de kans dat het gebeurt, is maar 6 procent. Een 'aanrijding' met Venus is nog minder waarschijnlijk. -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
19 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWerner De coninck
Pierre Dijk
Paul van de velde
Luc D'haese
Ben Martens