Hoogleraar is resoluut: "UCI moet motoren verbieden pal naast of achter wielrenners te rijden"
WielrennenBert Blocken, hoogleraar bouwfysica aan de KU Leuven en TU Eindhoven, uit kritiek op de Internationale Wielerunie (UCI) omdat die weigert motorrijders te verbieden om tijdens wedstrijden pal naast of achter een wielrenner te rijden.
Momenteel mag een motor niet net voor een renner rijden, maar volgens Blocken is het wetenschappelijk afdoende bewezen dat er ook ongewenste effecten optreden als ze naast of achter wielrenners rijden.
"Onze windtunneltesten en computersimulaties tonen aan dat een renner die op een afstand van één meter achter een motorfiets rijdt, tot vier keer minder luchtweerstand ondervindt en met dezelfde inspanning plots dubbel zo snel kan rijden", aldus Blocken in een blog op de Dagkrant van de KU Leuven. "Zelfs rijden op een grotere afstand achter de motorrijder levert nog steeds significant voordeel op. Op 30 meter bijvoorbeeld heb je als wielrenner nog steeds twee tot drie procent minder luchtweerstand."
Wielrenners hebben niet alleen voordeel als ze achter de motor rijden, maar ook als ze voor de motor uitrijden. "Uit onze testen blijkt dat de aanwezigheid van een motorfiets achter een renner op een afstand van 0,25 meter, 0,5 meter of 1 meter de luchtweerstand van de renner doet afnemen met respectievelijk 8,7 procent, 6,4 procent en 3,8 procent, waardoor de renner ook in dit geval sneller zal kunnen rijden", aldus Blocken. Dat komt omdat de aanwezigheid van de motor de zuigkracht achter de renner doet afnemen.
Anders is het met een motor die pal naast de wielrenner rijdt. "Bij een typische afstand van één tot anderhalve meter tussen wielrenner en motorrijder buigt de luchtstroom voor de motorrijder af langs de zijden en versterkt zo de luchtstroom voor de wielrenner. Die krijgt op die manier een luchtweerstand te verwerken die tot 16 procent hoger kan zijn, waardoor hij tot 8,3 procent trager gaat rijden." Zelfs met een tussenafstand van drie meter is er volgens Blocken nog steeds een toename van de luchtweerstand met vijf procent.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
PREMIUM40
Duidelijke conclusie voor Van der Poel: “Op die steile bergjes kan hij gewoon niet mee met Pogacar. Dat is de keiharde realiteit”
Missie Luik is geslaagd. Met een plek op het podium zijn Mathieu van der Poel (29) en zijn entourage voldaan. Vraag is nu of we daarmee ook de limieten van de wereldkampioen kennen? Het lijkt erop. “Waarom zou ik de Ronde en Roubaix opgeven om misschien één kans te hebben om Luik te winnen?” -
6
Niewiadoma wint in Hoei, Kopecky “amuseert” zich in dienende rol: “Was fijn om eens zo te koersen”
Katarzyna Niewiadoma heeft de Waalse Pijl bij de vrouwen gewonnen. De Poolse was op de Muur van Hoei sterker dan topfavorietes Demi Vollering en Elisa Longo Borghini. Wereldkampioene Lotte Kopecky liet zich een paar keer zien in de finale, maar speelde geen rol van betekenis. -
-
12
WIELERKORT. Jonge Deen Lund Andresen pakt eerste profzege, De Lie keert zondag terug in Famenne Ardenne Classic
-
5
Tijdens goeie revalidatie kan de blik al vooruit: Remco Evenepoel behoudt aanloop richting Tour de France
Alles verloopt volgens schema. Remco Evenepoel (24) is volop aan het revalideren na zijn val in de Ronde van het Baskenland, en denkt al aan wat nog komt. Zijn aanloop richting Tour blijft alvast behouden. -
15
Waarom mochten Van der Poel en co gebruik maken van de volgwagens om na valpartij terug te keren?
Ook gezien? Toen de groep met Van der Poel en co in Luik-Bastenaken-Luik achterop raakte door een valpartij op honderd kilometer van de finish, kregen ze in hun achtervolging wel erg veel hulp van de volgwagens. Niemand werd daarvoor bestraft. Begrijpelijk, want de jury liet het zelf toe. -
PREMIUM7
Thibau Nys heeft goed gerust en goed getraind, maar is dat ook genoeg voor eerste koers? “Ik ben een klein beetje bang”
-
PREMIUM3
Met analist Jan Bakelants op zoek naar de putten in La Doyenne: “Organisatie heeft duidelijk lessen getrokken uit valpartij Pogacar”
-
178
Fel vermagerde Eddy Merckx maakt eerste publieke optreden sinds darmoperatie: “Het gaat wel met mij”
Eddy Merckx (78) heeft vrijdag zijn eerste publieke optreden gemaakt sinds zijn darmoperatie van enkele weken geleden. De wielerlegende bezocht de opening van een nieuw wielermuseum in Aywaille, en daar viel op dat hij fel vermagerd is. “Het is goed om hem weer op de been te zien”, aldus zoon Axel Merckx. -
4
Dichte ereplaatsen voor Van Gils en Vansevenant, die botsing in sprint maar nét kunnen vermijden
Met Maxim Van Gils (vierde) en Mauri Vansevenant (zesde) vinden we twee Belgen terug in de top 10 van Luik-Bastenaken-Luik. Na de sprint om de derde plaats gingen onze landgenoten nog bijna tegen de grond. Vansevenant kon een botsing met een toeschouwer nét vermijden. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerdries vergauwe
Franciscus Eduardus Peeters
p. devillé
Marc De Laet
glenn wouters