Luister naar

VVD wil groeiplafond voor Schiphol loslaten

Nieuws
De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil af van het groeiplafond van Schiphol.
Piet H. de Jong Piet H. de Jong
dinsdag 15 mei 2018 om 22:05

Den Haag

In het regeerakkoord is afgesproken dat Schiphol niet boven de 500.000 vluchten mag gaan. Die afspraak geldt tot en met 2020. ‘We kunnen het ons niet veroorloven Schiphol tot en met 2020 op slot te gooien’, verklaarde Kamerlid Remco Dijkstra dinsdagavond tijdens het Kamerdebat.

Met zijn pleidooi neemt de VVD’er afstand van het regeerakkoord. Dijkstra meent dat er inmiddels in de luchtvaart zo veel milieuwinst is geboekt, dat het nu al mogelijk is Schiphol extra groei te gunnen. Economisch is dat noodzakelijk, vindt de VVD-fractie. Nu Lelystad Airport als ‘zevende baan van Schiphol’ is uitgesteld, vindt de VVD-fractie het logisch Schiphol niet langer te binden aan dat maximum van 500.000 vluchten.

De coalitiepartners, CDA, D66 en ChristenUnie, wezen Dijkstra’s plannetje direct van de hand. ‘Tot 2021 doen we dat gewoon niet’, zei Jan Paternotte (D66). Ook het CDA, bij monde van Mustafa Amhaouch, wil niet tornen aan het plafond dat Schiphol is opgelegd: ‘Afspraak is afspraak’, zei de CDA’er. Eppo Bruins (ChristenUnie) is diezelfde mening toegedaan. Op de PVV na, steunden de andere fracties de grens die aan Schiphol is gesteld.

niet morrelen

Volgens Dijkstra is er sprake van een ‘interpretatieverschil’ over de tekst van het regeerakkoord. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil niet morrelen aan de afspraak over het toegestane aantal vliegbewegingen op Schiphol.

De minister vindt het ook niet logisch eventuele milieuwinst – schoner en stiller vliegen – alvast om te zetten in extra vluchten op Schiphol, zoals de VVD-fractie graag wil. De minister wil eerst het milieueffectrapport over Schiphol afwachten. Dat rapport wordt deze zomer verwacht.

Voor de zomer worden er afspraken gemaakt om de klimaatdoelen van Parijs voor de luchtvaart nationaal in te vullen.

Het kabinet vindt die afspraken nodig om de CO2-uitstoot terug te dringen en innovaties in de luchtvaartsector af te dwingen. Nederland wil lawaaiige en vervuilende vliegtuigen extra belasten.

draagvlak

De minister verwelkomde de vertegenwoordigers van het dinsdag opgerichte Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart die op de publieke tribune zaten. Bij alle nieuwe plannen rond Schiphol en Lelystad wil ze ‘proberen een breed draagvlak’ te creëren.

Een van de middelen om draagvlak te vergroten, is het daadwerkelijk meten van het geluid in plaats alleen af te gaan op rekenmodellen. De minister zegde dat toe.

Veel fracties drongen erop aan om de trein als alternatief voor korte vluchten beter te benutten. Het kabinet komt voor de zomer met een ‘internationale treinbrief’. De afweging om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig wordt daarin verwerkt, zei de minister. De spoor- en luchtvaartsector zijn hier zelf ook mee bezig, aldus de bewindsvrouw. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Pieter Omtzigt en Geert Wilders.

Dit was het liveblog van het debat over de formatie • Bikker waarschuwt: Hoop moet geen valse hoop worden • Bontenbal: akkoord is kil

De Tweede Kamer gaat vandaag in debat over de formatie. Wat vinden de partijen van het eindverslag van de informateurs? Redacteuren Ilse Brandemann en Wian Slendebroek volgen het debat op de voet en houden jou hier op de hoogte.

Jesse Klaver, Frans Timmermans, Rob Jetten, Henri Bontenbal en Mirjam Bikker tijdens een debat over de formatie met oud-informateur Ronald Plasterk.

Kamerdebat over hoofdlijnenakkoord zal ook contouren van nieuwe oppositie tonen

Zes maanden lang moest de Tweede Kamer toekijken hoe de formatie zich voortsleepte. Nu PVV, VVD, NSC en BBB eindelijk een hoofdlijnenakkoord hebben gesloten, kan ook de oppositie aan de slag.

Mona Keijzer en Caroline van der Plas bij de presentatie van Keijzer als nummer twee van BBB. Gedoe over de vraag of Keijzer ook de premierskandidaat van BBB is, speelde de partij volgens onderzoekers parten.

Waarom BBB bij de Tweede Kamerverkiezingen veel kiezers kwijtraakte aan Wilders en Omtzigt

De BBB van Caroline van der Plas wist de megawinst van de provinciale verkiezingen niet vast te houden. Uit onderzoek blijkt nu dat BBB maar een tijdelijke vluchtheuvel was voor een groot deel van de ontevreden kiezers.

Chris Stoffer: 'Alle maatschappelijke initiatieven die je hiermee ontmoedigt, komen straks als een boemerang terug'

Nieuw kabinet zet het mes in de giftenaftrek: regeling voor de helft op de schop

Het nieuwe kabinet zet het mes in de giftenaftrek. Geven aan een goed doel wordt fiscaal veel minder aantrekkelijk. De giftenaftrek gaat voor de helft op de schop.

Minister Pia Dijkstra sprak de hoop uit dat mensen er ‘niet in tuinen’ en niet naar de gebedsgenezingsdiensten van Tom de Wal gaan

Minister heeft 'afkeer' van genezingsdiensten Tom de Wal. 'Mensen worden voor de gek gehouden'

Bezoekers moeten zich melden bij de inspectie als er ‘iets niet goed gaat’ bij genezingsdiensten van de evangelische prediker Tom de Wal, zegt minister Pia Dijkstra (Medische zorg).

Geert Wilders (PVV), Dilan Yesilgoz (VVD), Caroline van der Plas (BBB) en Pieter Omtzigt (NSC) tijdens de presentatie van het hoofdlijnenakkoord. De vier partijen PVV, NSC, VVD en BBB bereikten vorige week een akkoord voor een nieuw kabinet.

Plasterk als voorbode van lastige nieuwe fase: waarom een kabinet voor het zomerreces geen zekerheid is

Wie dacht dat er na het hoofdlijnenakkoord van de formerende partijen snel een kabinet zou zijn, komt bedrogen uit. Hoe moet het verder nu beoogd premier Ronald Plasterk zich heeft teruggetrokken?