Prime Video zet sinds donderdag hoog in met Fallout, een fantasyserie met een budget van 153 miljoen dollar (143,7 miljoen euro) . En dat is zeker niet de enige gameverfilming waar geld in wordt gestoken. Zo kreeg de SkyShowtime-serie Halo naar verluidt een budget 200 miljoen dollar. Studio's en streamingdiensten storten zich intussen op meer grote titels, zoals Borderlands en BioShock.
De gamewereld wekt al veel langer de interesse van filmmakers. De eerste verfilming verscheen in 1993, maar die werd met de grond gelijk gemaakt. "Super Mario Bros. was een extreem rare film", vertelt gamewetenschapper René Glas. "Nintendo was niet tevreden en het publiek kon er ook niks mee. Er hoorde eigenlijk een slotscène in met een grappige knipoog naar de daadwerkelijke games, maar die werd eruit geknipt."
De animatiefilm uit 2023 deed het vele malen beter: wereldwijd leverde The Super Mario Bros. Movie 1,3 miljard dollar op. Glas snapt dat succes. "Die film zit vol kleine nostalgische verwijzingen. Je knuffelt als het ware met popcultuur. Voor iedereen die het spel gespeeld heeft, is het een feest van herkenning. Maar toch vind ik de oude bewerking interessanter. Het is geen goede film, maar ze probeerden er wel echt iets anders van te maken."
Twee soorten verfilmingen werken wel goed
"Bewerkingen van games hadden lange tijd geen beste naam", legt Glas uit. "Films van Uwe Boll, zoals Alone in the Dark, verdienden wel hun geld terug, maar werden heel slecht ontvangen. Tegenwoordig zie je twee soorten verfilmingen die wél goed werken. De ene is gebaseerd op een game die al bekendstaat om een goed verhaal, zoals The Last of Us. De andere komt juist met een heel nieuw verhaal dat zich in de bekende wereld afspeelt."
Fallout is een sterk voorbeeld van die laatste categorie, vertelt Wouter Brugge, content lead van magazine Power Unlimited. "De makers nemen ruim de tijd om alles van de games erin te stoppen: van de muziek tot de outfits en objecten. Het plot heeft wel heel veel toevalligheden, maar qua toon en uiterlijk is het echt een warm bad."
Brugge vindt dat makers zich niet moeten vastklampen aan het oorspronkelijke verhaal. "Marvel-films deden dat in het begin ook. Ze gaven bekende strips een slinger, waardoor zelfs de grootste fans verrassingen kregen. Tegelijkertijd gingen ze trouw om met personages."
'Als maker moet je keuzes maken'
Toch kan dat ook de verkeerde kant opgaan. "De verfilming van Halo heeft voor heel wat boze fanboys gezorgd", zegt Brugge. "De Master Chief doet in de eerste aflevering bijvoorbeeld al zijn helm af. Dat gaat tegen zijn essentie in. Er wordt heel veel vrijheid genomen. Maar je moet als maker ook keuzes maken. Als je alles erin stopt voor de fans, werkt het verhaal waarschijnlijk niet goed meer."
Bovendien zijn die fans lang niet de enige kijkers. Glas: "Veel mensen genieten van de series zonder dat ze de games ooit hebben gespeeld. Ik heb Arcane bijvoorbeeld nooit gespeeld, maar de serie al twee keer gezien. Games zijn ook niet altijd even toegankelijk voor een groot publiek. Ze kosten veel geld en tijd, en zijn soms moeilijk om te spelen."
Ook Brugge haalt de populaire Netflix-reeks aan. "Animatie kan supergoed werken bij gameverfilmingen. De makers van League of Legends werken ook zelf mee aan Arcane. Ze hebben al jaren in hun hoofd hoe ze de serie willen maken. Dat pakt heel sterk uit."
Vooral het langere format van een serie lijkt goed te werken bij verfilmingen, merkt Brugge op. "Makers baseren zich meestal op een langlopende franchise. Die lenen zich ook beter voor een langer verhaal. Maar in de bioscoop zie je nu ook dat Mario heel goed kan werken."
Animatiestudio Illumination werkt inmiddels aan een nieuwe film in de wereld van Mario. Ook dat verandert dus eigenlijk in een serie. "Ik vraag me wel af of dat dan nog steeds zo goed werkt", zegt Glas. "Mensen gingen niet per se naar die film voor het verhaal. Ik betwijfel eigenlijk of je dat succes nog kunt herhalen op deze schaal."