© REUTERS

Schadeclaim Ryanair: “700 euro verdiend aan afgelaste vlucht”

Het is een schande, de communicatie is slecht, het zijn knoeiers. Ryanair heeft de ­volle laag gekregen, nadat duizenden vluchten werden geschrapt. Nu blijken flink wat gedupeerden een mooie cent verdiend te hebben aan die ‘miserie’. Toch is Test-Aankoop niet tevreden over compensatieregeling

kristof simoens

Ryanair moest in september en oktober ­duizenden vluchten schrappen als ­gevolg van problemen met de werkroosters van zijn piloten. Inmiddels heeft het bedrijf naar eigen zeggen al 97% van de honderdduizenden gedupeerden terugbetaald of omgeboekt. In het begin was er veel ongenoegen over de aanpak van Ryanair, nu zijn heel wat toeristen blij dat het misging.

“Ik ben aangenaam verrast door de afloop van de hele zaak”, zegt Filip Dupont uit het Waasland. “Ik kreeg mijn tickets terugbetaald, een compensatie van 800 euro en vond bij de Portugese luchtvaartmaatschappij TAP tickets voor dezelfde periode die maar 50 euro per persoon duurder waren. Onze vakantie naar Lissabon ging door en we verdienden er nog 700 euro aan.”

© maarten de bouw

Geboekt bij andere maatschappij

Filip is niet de enige Vlaming die er een centje aan overhield. “Ryanair heeft ons een mail gestuurd met een link naar het schadeclaimformulier. Ik heb deze week mijn schadevergoeding ontvangen – 250 euro per persoon en vier sorryvouchers van 80 euro voor een volgende trip – en ben tevreden”, zegt Kristien De Beule. Ze heeft haar reis naar Venetië twee weken uitgesteld, maar boekte voor alle zekerheid wel bij Brussels Airlines. “Het ticket bleek 50 euro goedkoper.”

Wim Adriaenssens uit Antwerpen had minder geluk. “Ik kon meteen een ticket boeken bij Ryanair dat 10 euro goedkoper was. Maar omdat mijn oorspronkelijke vlucht langer dan twee weken vóór het vertrek is geannuleerd, heb ik geen recht op compensatie. Ik moet het stellen met de kortingsbon van 80 euro. Helaas is die aan zeer strikte termijnen gebonden waaraan ik niet kan voldoen.”

Voor Test-Aankoop is de kous hiermee trouwens nog lang niet af. “Dat Ryanair de tickets terugbetaalt en de door Europa verplichte compensatie geeft, is niet meer dan normaal”, zegt Simon November. “Later deze week is er overleg met Ryanair, onder meer over die fameuze travel vouchers van 80 euro. Wij vinden de voorwaarden inzake reisperiode en geldigheidstermijn veel te strikt.” Zo moeten de klanten boeken vóór eind oktober. “Bovendien moet Ryanair ook de uitgaven voor extra vervoer of hotelovernachtingen als gevolg van de annulatie vergoeden, en dat verloopt veel minder vlot. Wij houden de juridische piste van een rechtszaak met een groep mensen tegelijk in het achterhoofd als Ryanair zijn verplichtingen niet nakomt.”