11 december 2017 om 03:00
Luister naar

Bernhard Reitsma: Christenen mogen ook best wat minder drinken

Abid Tounssi was vroeger rapper. Toen heette hij Salaheddine en was hij ‘de stem van de Marrokaanse jeugd in Nederland’. Zijn teksten waren stevig en soms grof. Maar Salaheddine heeft zijn leven omgegooid. Na de geboorte van zijn zoontje heeft hij zich toegewijd aan de islam en zich van zijn muziek afgekeerd. Hij heet nu weer Abid Tounssi en heeft spijt van zijn vroegere leven.

Afgelopen jaar heeft hij op veel plaatsen over zijn verandering verteld. Hij riep moslimjongeren op alcohol te laten staan en niet meer te luisteren naar muziek.

Arabist Jan Jaap de Ruiter vond dat in Nieuwsuur schokkend. Moslims die geen alcohol willen drinken en niet naar muziek luisteren, kunnen niet integreren in onze samenleving. Volgens De Ruiter is de samenleving zo doortrokken van alcohol en muziek, dat je er alleen bij kunt horen als je alcohol drinkt en muziek luistert. Overigens had De Ruiter kunnen weten dat moslims geen alcohol drinken, dat is al 1400 jaar zo. Muziek is een ander punt.

Ik vind het een wat merkwaardige gedachte: je moet drinken om te integreren. Er is blijkbaar voor hen geen plaats als ze hun eigen principes vasthouden.

De Ruiter is allergisch voor deze predikers. Dat heeft ook iets te maken met zijn eigen biografie. Hij wantrouwt elke prediker en dominee. Dat komt doordat hij vroeger deel uitmaakte van de pinksterbeweging en daaraan blijkbaar heel negatieve herinneringen heeft overgehouden.

alles of niets

Op de bijeenkomsten waar De Ruiter het over heeft, gaat het echter vooral om herbronning. Moslims vragen zich af wat het betekent om je geloof serieus te nemen in een moderne samenleving. Het is een zoektocht naar integratie. Hoe kunnen wij honderd procent moslim zijn en honderd procent burger van Nederland? Als het goed is, kun je niet voor twintig procent, of voor dertig of veertig procent geloven. Het is alles of niets.

Dat zou christenen moeten aanspreken. Zij begrijpen toch dat Jezus of Heer is over héél je leven, of helemaal niet. Hoe ga je dan om met je principes en je toewijding in een wereld die daar weinig van wil weten?

Blijkbaar kan de seculiere samenleving niet zo goed uit de voeten met geloof. Dat is leuk voor jezelf, maar hou het buiten het publieke domein. Prima als je een hoofddoek wilt dragen, maar niet als politiemedewerker. Prima als je halal of koosjer wilt eten en drinken, maar dan wel achter je eigen voordeur of in je eigen restaurant. In de samenleving wordt gedronken. Punt uit. Mensen als De Ruiter kunnen daarbij volgens mij ook niet onderscheiden tussen toewijding en extremisme.

water in wijn

Dat vraagt nog wel wat publiek debat. Is er ruimte in onze samenleving voor mensen met verschillende geloofswaarheden? Vooral als ze daar serieus uit willen leven? En als die ruimte er niet is, moeten ook christenen zich dan niet wat meer zorgen gaan maken over hun eigen positie in de samenleving? Of laten zij hun geloof nog steeds thuis als ze de samenleving in trekken?

Misschien is de oproep van Tounssi ook wel wat gevoelig voor de christelijke gemeenschap. Ik woon op de Veluwe, deel van de biblebelt. En daar wordt flink gedronken. De Veluwe is zo doortrokken van alcohol, dat je er – als moslim of als christen – eigenlijk niet goed kunt integreren als je niet weet wat drinken is. Ik zou wel willen dat er jonge christenen opstaan die oproepen eens wat meer af te zien van alcohol.

Nee, ik ben niet tegen alcohol. Dat is ook een beetje lastig als Jezus water in wijn verandert en Paulus oproept tot het drinken van wijn als je ziek bent. Maar het gaat er wel om, wie er de controle heeft over mijn leven. En dat is wel een uitdaging op de Veluwe. Misschien is herbronning nog niet zo slecht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Hilbrand Rozema

In Enschede kun je een houten ezel op wieltjes zien, die Koning Jezus draagt. Normaal gesproken dan

‘Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede.’ ... zo dichtte Willem Wilmink. Ik ging in zijn stad op zoek naar een houten ezel met Koning Jezus.

.

Ik had nooit eerder een man horen zeggen dat hij feminist is

'Ik was zélf in het stereotype getrapt van de brutale meid die haar neus ophaalt voor alles wat mannen in machtsposities zeggen', schrijft Lysanne van de Kamp. En dat terwijl ze zich altijd zo ergerde aan dat stereotype.

Feniks de la Fosse

'Zijn ex regeert ons huishouden, ik kan er niet meer tegen.' Hoe kan dit worden opgelost?

‘Ik heb het nodig dat je me geruststelt’, zegt een vrouw tegen haar partner in de praktijk van relatiecoach Feniks de la Fosse tegen. ‘Ik ben gewoon onzeker en heb het nodig om te horen dat ik nummer één ben.’

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Het gepest van Wilders mag niet gewoon zijn. Timmermans heeft hulp van andere Kamerleden nodig

Wim Dekker hoopt dat het fatsoenlijke deel van de Kamer niet in debat gaat over wat fatsoen is, maar soeverein afstand neemt van onfatsoen. En hij vraagt om gebed voor Frans Timmermans.

Zo sensationeel is dat boek van David de Vos niet, al suggereert hij het graag

Evangelisch prediker David de Vos prijst zijn verhaal aan als ‘het meest gedurfde en ongefilterde boek over de christelijke wereld dat je gaat lezen’. Verkooppraat, volgens Reina Wiskerke.

Kelly Keasberry is theoloog en pastoraal medewerker bij ziekenhuis AZ Monica in Deurne en Antwerpen.

Ambtenaren, managers, artsen of docenten: grijp eens wat vaker naar de gieter

Voor mij als ziekenhuispastor was het uitsterfbeleid niet om aan te zien, schrijft Kelly Keasberry. Na werktijd besloot ik tot een reddingsoperatie. Gewapend met een gietertje, een schaar en een emmer van de schoonmaker.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten verstommen, gaat je binnenwereld aan de gang

Stilte kan confronterend zijn. Als de geluiden van buiten zijn verstomd, gaat je binnenwereld aan de gang. Het is mij lang gelukt dat uit de weg te gaan, schrijft Anita Zeldenrust. Drukte is een statussymbool.

nd

In Amsterdam zit een witte duif klem. Hoe kan ik de vogel nog redden? Klimmend, via de regenpijp?

Wat doe je als je ziet dat er een vogel verstrikt is geraakt in een net? Op één-hoog? Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren. Maar er is toch hoop.

George Harinck is rector magnificus aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Laat kinderen weer sleutelteksten uit de Bijbel, de geschiedenis en de literatuur uit het hoofd leren

Het is ronduit zonde dat we tegenwoordig bijna niets meer uit ons hoofd leren. Want wat je niet bezit, kun je jezelf niet herinneren. Zorg daarom voor een goed gevulde binnenkamer, stelt George Harinck.