22 september 2017 om 03:00
Luister naar

Muziekcolumn: Arcade Fire lijdt aan religieuze borderline

De zomer hield qua weer en warmte misschien niet over, maar gelukkig waren er enkele interessante nieuwe releases. Denk aan de ­Arcade Fire (‘Everything Now’), The War On Drugs (‘A Deeper Understanding’) en heel recent The National (‘Sleep Well Beast’). Stuk voor stuk bands die in het alternatieve muziekcircuit terecht hoge ogen gooien.

Mij puzzelt de Amerikaans-Canadese band Arcade Fire, met het echtpaar Win Butler en Régine Chassagne als spil, vanaf de eerste kennismaking. Dat was met het album Funeral uit 2004. De mix van verfijnde composities, orkestrale energie (zeg maar alle registers open) en de diepzinnige teksten raakten een snaar. Een flinke dosis maatschappijkritiek werd gecombineerd met een diepe worsteling met het christelijke geloof. Dat leverde vier indringende albums op die ik alle vier hoog schat, al nam bij de vierde – geïnspireerd op het denken van de Deense filosoof Søren Kierkegaard (1813-1855) – de twijfel toe. Gaat al het existentiële geworstel nog ergens toe leiden?

Middenin de zomer verscheen Everything Now, voorzien van een bizarre marketingcampagne. Het album laat zich beluisteren als één grote aanklacht tegen de platte consumptiemaatschappij waarin álle behoeften nú meteen vervuld moeten worden. Dus overvoerde de band fans en volgers met informatie en desinformatie, allerhande prullaria (inclusief Arcade Fire-usb-fidget spinner) en bizarre concertvoorschriften. Om gek van te worden, wat precies de bedoeling leek.

Het gelijknamige nummer is al even dubbelzinnig: de vrolijke meezinger, met een aanstekelijk pianoritme, maskeert met z’n mooie buitenkant de inhoudelijk bezongen leegte. Butler gooit zijn frustratie eruit: ‘And every room in my house is filled with shit I couldn’t live without’, ‘Every inch of space in my heart is filled with something I’ll never start.

In de storm aan maatschappijkritiek wordt het christelijke geloof meegezogen. Wie op directe behoeftebevrediging is gericht, zal geneigd zijn ook God voor zijn kar te spannen. Dat wordt in ‘Creature Comfort’ scherp verwoord:

‘Some boys hate themselves / Spend their lives resenting their fathers / Some girls hate their bodies / Stand in the mirror and wait for the feedback / Saying God, make me famous / If you can’t, just make it painless.’

Maar terwijl Arcade Fire zo tekeer gaat tegen een maatschappij die narcistisch is en aan eigenliefde kapot gaat, heb ik de neiging henzelf eens op de divan te leggen. Volgens mij lijdt de band aan religieuze borderline. Het geloof in God wordt aangehaald en weer afgestoten. Het nummer ‘Good God Damn’ (let op de spatie) is er een goed voorbeeld van. Je verwacht, gezien de verschrikkelijke titel, een definitieve afrekening met het geloof. Dat is het niet. Maar wat wel, dat blijft eigenlijk een raadsel. Het refrein luidt:

 

‘Maybe there’s a good God, damn. Could there be a good God, damn?’

 

Is hier de consumptiejunk aan het woord die zich opeens bedenkt: wat als er een goede God is? Kan er een goede God zijn? Dat is schrikken, en daarom de vloek. Of ligt het net anders: overweeg ik de mogelijkheid dat God goed is pas als ik geloof dat Hij mij – uniek en centraal in m’n eigen bubbel (narcisme dus) – geschapen heeft? Dat laatste lijkt de suggestie, gezien het slot: ‘Maybe there’s a good God, if He made you. If He made you.’

Dat maakt het nummer niet minder irritant. Bij het luisteren blijft de tekst als vloek ‘rondzingen’.

Het album eindigt met het filosofische ‘We Don’t Deserve Love’, een reflectie op het geheel. In dat reële en pijnlijke nummer klinkt troosteloze godverlatenheid door: ‘Go on Mary / Roll away the stone / The men you love always leave you alone. / It’s always the Christ-types you waitin on.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.