Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoeveel kosten betaal je bij populaire beleggingsplatformen? Geldexpert vergelijkt 12 spelers: “Prijsverlagingen zijn fantastisch”
-
PREMIUM3
De 1,2 miljoen gezinnen die te veel betalen voor energie zijn allemaal klant bij deze leverancier: zo weet je of je erbij bent
De 1,2 miljoen Belgische gezinnen die jaarlijks 1.000 — tot zelfs 1.800 euro — te veel betalen voor hun energie zijn bijna allemaal klant bij één en dezelfde leverancier. Wie zijn de mensen die nodeloos veel betalen? Hoe weet je of je er zelf bij bent? En wat kan je doen als je contract niet interessant blijkt te zijn? Twee experts leggen het u haarfijn uit. -
8
Agentschap van de Schuld geeft begin juni nieuwe staatsbons uit
Het Agentschap van de Schuld gaat op 4 juni twee nieuwe staatsbons uitgeven, één op 1 jaar en één op 8 jaar. Dat maakt het Agentschap zelf bekend. Inschrijven kan vanaf volgende week vrijdag. -
-
Independer
LEZ in België: in welke steden riskeer je 350 euro boete vanaf een derde overtreding?
-
PREMIUM
Hoeveel houd je echt over van je pensioensparen? Let op bij deze banken: “0,48% ‘duurder’ is gelijk aan 7.371 euro verlies”
Pensioensparen is een makkelijke manier om een potje te voorzien voor later. Maar let op, want elke bank of verzekeraar rekent je er kosten voor aan, en die kunnen zo hoog zijn dat je duizenden euro’s minder overhoudt, waarschuwt HLN-geldexpert Pascal Paepen. “Bij Belfius betaal je na 42 jaar sparen 7.098 euro instapkosten.” Welke banken doen het beter? En is zélf voor je pensioen beleggen slimmer? -
PREMIUM99
Nieuwe operator gaat deze zomer strijd aan met Telenet en Proximus: “Meer dan 10 procent goedkoper”
In de loop van deze zomer lanceert DIGI als vierde nationale telecomoperator zijn aanbod met abonnementen voor mobiel internet, vast internet via fiber en televisie. “Onze prijzen zullen meer dan tien procent lager liggen dan de huidige prijzen”, verklapt Jeroen Degadt van DIGI België in een interview met HLN. Wat wil DIGI nu al vertellen over de abonnementen? En zullen Proximus en Telenet nu ook hun tarieven verlagen? -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
“Vakantiegangers zullen meer keuze krijgen”: reiswebsite Booking voortaan gelabeld als ‘poortwachter’
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
Vragen gasten bij je thuis vaak om het wifiwachtwoord? Gelukkig is het vandaag kinderspel om dat wachtwoord te delen en hoef je niet meer telkens op zoek naar het boekje van je provider – omdat niemand erin slaagt dat complexe wachtwoord te onthouden. Maar hoe makkelijker het delen van je wifinetwerk is, des te meer risico’s eraan verbonden zijn. Independer.be verklaart. -
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?