Direct naar artikelinhoud

Verzekeraar ASR verzendt poststukken CO2-neutraal - klopt dit wel?

Berichten verspreiden zich razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag: 'ASR verzendt haar poststukken CO2-neutraal.'

Een medewerker van PostNL sorteert de post in AmsterdamBeeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Van wie komt de claim?

Het staat met grote letters op elke envelop die de verzekeringsmaatschappij verstuurt: 'ASR verzendt zijn poststukken CO2-neutraal.' Nog 1.200 andere bedrijven beweren hetzelfde over hun post. Gaan er werkelijk miljoenen brieven en pakketjes van deur tot deur, zonder dat dit zorgt voor extra CO2-uitstoot?

Klopt het?

De CO2-neutraliteit slaat niet op het poststuk zelf. ASR laat weten de enveloppen en het briefpapier 'zo duurzaam mogelijk' in te kopen, maar CO2-neutraal is het materiaal niet. Dat geldt alleen voor de verzending van de post. De verzekeringsmaatschappij verstuurt, net als die andere bedrijven, alle post via de dienst Groene Post van PostNL. Alle bedrijven samen verstuurden op die manier in 2017 ruim 600 miljoen brieven en pakketten. Het vervoer van al die poststukken naar de juiste bestemming zorgde volgens PostNL voor bijna 18 duizend ton CO2-uitstoot. Dat is berekend op basis van tonkilometers (vervoerd gewicht maal afgelegde afstand) en werkelijk brandstofverbruik.

Om te mogen claimen dat het posttransport toch CO2-neutraal gebeurt, moet PostNL die uitstoot compenseren. Dat doet het bedrijf door 'carbon credits' te kopen op de Climex, de CO2-handelsmarkt. Het geld voor die credits wordt geïnvesteerd in projecten waarmee uitstoot wordt vermeden. De afgelopen jaren stak PostNL op die manier onder meer geld in verschillende windmolenparken in Turkije en Taiwan.

Reinout Heijungs, onderzoeker econometrie aan de VU, plaatst kanttekeningen bij die aanpak. 'Het vaststellen van de uitstoot en de compensatie lijkt een eenvoudige rekensom, maar je kunt die berekening op allerlei manieren maken. Vervangen de windmolens bijvoorbeeld een centrale die anders gebouwd zou worden, of oude centrales die op het punt stonden buiten gebruik te raken? Bovendien komt er veel staal, transport en energie kijken bij de productie van windmolens. Is daarmee rekening gehouden?'

PostNL investeert alleen in projecten met een keurmerk van Gold Standard, een organisatie die de duurzaamheid van groene investeringsprojecten controleert. Zo mogen de credits niet worden gestoken in projecten die zonder dat geld toch wel gerealiseerd zouden worden. Gold Standard zegt echter bij de berekeningen van de vermeden uitstoot geen rekening te houden met de CO2-uitstoot veroorzaakt door de productie van de windmolens.

Het vaststellen van de uitstoot en de compensatie lijkt een eenvoudige rekensom, maar je kunt die berekening op allerlei manieren maken
Reinout Heijungs

PostNL laat de eigen berekeningen van de eigen transportuitstoot controleren door verificatiebureau Fira Sustainability. Die concludeert dat PostNL goed bezig is, maar er zijn verbeterpunten. PostNL heeft bijvoorbeeld geen zicht op het type wagens van buitenlandse postbezorgers. Ongeveer vijf procent van alle Groene Post gaat de grens over, maar hoeveel uitstoot dat precies veroorzaakt, is dus onbekend.

Geert Bergsma, expert ketenanalyses van CE Delft, vindt de term 'CO2-neutraal' sowieso problematisch, omdat die vaak voor verwarring zorgt. 'Ook melk wordt af en toe CO2-neutraal verkocht, terwijl het alleen om de verpakking gaat.' Bergsma wijst bovendien op het gevaar van dubbeltelling: de projecten die PostNL steunt, die gebruikt Turkije zelf ook om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Dat is niet de schuld van PostNL, maar zo baseren twee partijen hun duurzaamheidsclaim dus op dezelfde windmolens.

Al met al is het verstandiger om de eigen CO2-uitstoot omlaag te schroeven, dan deze te compenseren, zegt Bergsma. 'Wanneer klimaatneutraal alleen bestaat uit compensatie, kan je ook een Hummer als klimaatneutraal verkopen. Als de westerse wereld emissies alleen compenseert, halen we de klimaatdoelstellingen niet.' Overigens hebben PostNL en ASR beide maatregelen genomen om ook de eigen uitstoot nog terug te brengen.

Wanneer klimaatneutraal alleen bestaat uit compensatie, kan je ook een Hummer als klimaatneutraal verkopen
Geert Bergsma

Eindoordeel

De post van de ASR wordt niet volledig CO2-neutraal verzonden. PostNL compenseert wel het grootste deel van de CO2-uitstoot door te investeren in duurzame energieprojecten.