Sterk als staal, licht als een veertje: Vlaamse start-up gaat strijd aan met carbonkaders
De onbreekbare fiets komt eraan. Een Leuvens bedrijf gaat kaders bouwen die zo sterk als staal zijn, maar toch vederlicht. “Fietsen zijn als vliegtuigen: meestal gebeurt er niets, maar als het misloopt, zijn de gevolgen dramatisch”, zegt Michaël Callens van REIN4CED.
Fietskaders en Formule 1-racewagens hebben één ding gemeen: ze worden gemaakt van carbon. Dat is tegelijk een sterkte en een zwakte. "Carbon is een licht en zinvol materiaal, maar heeft een belangrijk nadeel. Het is heel gevoelig voor impact en kleine beschadigingen en kan vrij snel zijn sterkte verliezen”, zegt Callens, CEO bij de start-up REIN4CED. “Fietsers zetten hun leven op het spel en fietskaders belanden aansluitend op de schroothoop”, vult zijn collega Dave Luyckx aan.
Het overkwam de jonge belofte Maxime Roger afgelopen september in de tijdrit van de Tour de Moselle. Zijn stuur brak en de renner ging keihard tegen de grond. In het WK veldrijden dit jaar brak het kader van de fiets van Tom Meeusen. Het gevolg was telkens einde koers voor de renners. Hun carbonfietsen zijn dan wel licht, maar ook heel kwetsbaar. Net zoals profwielrenners malen ook veel liefhebbers hun kilometers af op die lichte carbonfietsen, met alle risico’s van dien.
Hybride
REIN4CED heeft een nu de oplossing in de vorm van een nieuw hybride composietmateriaal. “Het product is ontwikkeld door een onderzoeksgroep aan de KU Leuven waar ik deel van uitmaakte. We hebben de koolstofvezels van carbon vermengd met speciaal ontwikkelde metaalvezels. Het product is even licht als carbon, maar breekt niet. De prijs van het eindproduct zal hetzelfde zijn als de carbonkaders”, zegt Callens.
Zijn bedrijf haalde genoeg geld op om een productielijn op te zetten en hoopt tegen midden 2019 de eerste onbreekbare kaders te kunnen leveren. Ze zullen niet in Azië of de VS gebouwd worden zoals de carbonkaders, maar in Vlaanderen. Streefdoel is de volautomatische productie van enkele tienduizenden kaders per jaar. "Momenteel zijn 15 van de 20 grootste fietsmerken al geïnteresseerd."
REIN4CED gelooft heilig in het nieuwe materiaal. "Natuurlijk breekt niet elke carbonfiets", zegt Callens. "Maar met fietsen is het zoals met vliegtuigen: er wordt alles aan de veiligheid gedaan, maar als er dan toch eens een neerstort, is het gevolg dramatisch. Als er verschillende renners vallen in een peloton heb je gevaarlijke stukken die kunnen uitsteken en de letsels nog groter kunnen maken."
Auto's en vliegtuigen
"We mikken zeker ook op de amateurfietser. Er wordt ook steeds meer carbon gebruikt in mountainbikes en bij e-bikes waar het gewicht wel belangrijk is. Met een fiets die 45 km per uur haalt wil je geen ongeval hebben waarbij je frame plots breekt."
"De impactbestendigheid van het nieuwe composietmateriaal is niet alleen belangrijk in de fietsindustrie", besluit Michaël Callens. "Voor ons is de fietsmarkt ons eerste doel. We zijn ervan overtuigd dat dit product ook in de auto- en luchtvaartindustrie kan gebruikt worden. Auto’s en vliegtuigen moeten ook altijd maar energiezuiniger en dus lichter worden. Maar voor we daar commercieel kunnen werken, zijn we 20 jaar verder."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Drie Amerikanen en Rus aangekomen in ISS: ontvangst was bijzonder hartelijk
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Het zee-ijs rond de Noordpool bereikt jaarlijkse maximum: “Maar tegen 2050 kunnen we al periodes zónder ijs ervaren”
Op 14 maart 2024 bereikte het zee-ijs rond de Noordpool zijn jaarlijkse maximale omvang, met een oppervlak van 15 miljoen vierkante kilometer. Dat is relatief veel, als we naar vorige jaren kijken. Studies bevestigen echter dat het Arctisch zee-ijs door de klimaatverandering blijft verdwijnen: al in de jaren 2030 kunnen we de vroegste ijsvrije periodes meemaken. Wat zijn dan de gevolgen? -
-
3
Neurologische aandoeningen zijn wereldwijd belangrijkste oorzaak van ziekte: “Meer dan 1 op de 3 getroffen blijkt uit onderzoek”
-
Opnieuw massale koraalverbleking in Great Barrier Reef: “Klimaatverandering grootste dreiging voor koraalrif”
In het Australische Great Barrier Reef vindt weer op grote schaal verbleking van het koraal plaats. Wetenschappers van de overheid constateerden de schadelijke massale verbleking, de zevende sinds 1998, na onderzoek van zo’n driehonderd ondiepe riffen. -
Jambon geeft startschot van Flanders Technology & Innovation festival: “Een golf van enthousiasme door Vlaanderen jagen”
Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) heeft vrijdag in het Gentse Wintercircus het officiële startschot gegeven van het tiendaagse Flanders Technology & Innovation (FTI) festival. Het evenement wil de Vlaamse expertise in technologie en innovatie tien dagen lang in de kijker zetten. -
Duitse archeologen vinden misschien wel het grootste massagraf ooit opgegraven in Europa
-
WEERBERICHT. Zwaarbewolkte dag met felle buien en mogelijk rukwinden
-
“Door een nat hoofd gaat minder stroom”: regen kan je leven redden bij een blikseminslag
Onweer kan gevaarlijk zijn door hevige wind, hagel en overvloedige neerslag. Maar ook voor bliksem is het altijd opletten: een inslag kan dodelijk zijn. Een nieuwe wetenschappelijke studie ontdekte hoe je je overlevingskansen aanzienlijk kan vergroten wanneer je door de bliksem getroffen wordt. Regen speelt hierbij een cruciale rol. -
PREMIUM
FACTCHECK: Kunnen we echt ons klimaat redden met ‘oceaan-fertilisatie’? Klimaatexpert licht toe
Ligt dé oplossing voor het klimaatprobleem binnen handbereik? Volgens de Amerikaanse ondernemer Russ George wel. In video’s op TikTok en andere social media beweert hij dat ‘oceaanfertilisatie’ de redding is voor de oceaan én ons klimaat. De video’s kregen veel bijval maar wekten ook veel controverse op. Wat is dit precies, hoe effectief is het en welke kanttekeningen moeten we maken? We vroegen het aan klimaatexpert Samuel Helsen. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
36 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJames Vernailen
Eddy Naert
Daniel Corstjens
Kurt Laes
Rudy De Wever