Stijn Quintens en Benny Onsea ontwierpen en vervaardigden het kunstwerk.© BEPR

Opvallend kunstwerk van 4,2 meter hoog zet project rond minder plastic in de kijker

Heist-op-den-Berg, Putte -

De gemeente Heist-op-den-Berg is zondag een sensibiliseringscampagne gestart om het gebruik van plastic wegwerpzakjes te ontmoedigen. De visuele blikvanger is een kunstwerk dat momenteel aan het Cultuurplein staat opgesteld en later een definitieve plek zal krijgen. Maar er is ook een nieuwe Heistse markttas, mét een slogan erop die bekend in de oren klinkt.

Bert Provoost

De Heistse zondagsmarkt bestaat dit jaar 50 jaar en er zijn – volgens een schatting – in die vijf decennia ongeveer 8 miljoen plastic wegwerpzakjes uitgedeeld: een enorm aantal. De bedoeling is om daar drastisch in te snoeien. Om dat te bereiken startte zondag een sensibiliseringscampagne.

“De aanzet tot dit initiatief werd twee jaar geleden gegeven door Gilbert De Maeseneer, die ondertussen spijtig genoeg overleden is”, zegt Wim Van Acker, de voorzitter van de gemeentelijke milieuraad. “Gilbert was iemand die erg begaan was met al dat plastic in de natuur en ook zelf de straten mee proper hield. We zien dat er in gewone winkels al vaak met herbruikbare tassen gewerkt wordt, maar op de markt is die gewoonte er nog minder. Soms krijgen de mensen al een plastic zakje aangereikt, terwijl ze een herbruikbare zak bij hebben. Daar valt dus nog winst te halen. Door de klanten en de marktkramers te sensibiliseren willen we iets teweegbrengen.”

Evelien Clé bedacht de slogan op de markttas.© BEPR

De bedoeling is dat zo veel mogelijk mensen herbruikbare zakken meenemen naar de markt. Wie er nog geen heeft of een fancy exemplaar wil, kan een Heistse markttas aanschaffen. Die wordt de hele maand verkocht op de zondag- en maandagmarkt. De milieuraad krijgt daarvoor hulp van vrijwilligers uit Heistse verenigingen.

Kleine cadeautjes

De hele maand mei krijgen de marktgangers die een herbruikbare zak bij hebben ook kleine cadeautjes, die mee aangeboden worden door de aanwezige marktkramers. Op de tas staat ook een slogan, namelijk ‘welle hemme alles in Hest, ok ne nieve kabas’. Evelien Clé bedacht die slogan en werd daarvoor bedankt met een markttas en een bos bloemen. Ze haalde de mosterd bij de bekende uitspraak van René Van Calster en vulde die gepast aan.

LEES OOK. Legendarische ‘Welle hemme alles’-man René Van Calster (81) overleden

“De markttas kost 7 euro, dat is ook de kostprijs die wij hebben betaald om ze te laten maken. Er zijn 1.000 stuks van geleverd. Om 9u zondagmorgen waren er al 50 verkocht. Er is een zijvakje in waar je je smartphone of geld in kan opbergen. Wie na mei nog een markttas wil aankopen, kan terecht op de dienst Toerisme”, geven schepenen Sarah Wouters (Groen) en Eva Van den Brande (Open Vld) nog mee.

De markttas.© BEPR

Aandacht trekken

Om de campagne nog wat kracht bij te zetten, werd gevraagd aan de Heistse academie om een kunstwerk te bedenken. Studenten Stijn Quintens uit Heist-op-den-Berg en Benny Onsea uit Putte brachten die opdracht tot een goed einde. “We hebben een grote, kleurrijke plastic zak gemaakt die de aandacht moet trekken. Hij bestaat uit een stalen frame en 25 vlakken van plexiglas. De bedoeling is dat er wat beweging in de vorm van de zak zat: het lijkt of de wind erdoor blaast. We hebben er twee maanden aan gewerkt, zo’n 9 uur per week”, vertellen de twee.

Het kunstwerk blijft nog tot het einde van de maand op deze plek staan.© BEPR

Voor de materialen kon er op een schenking van de Heistse firma Vink gerekend worden. Het kunstwerk is nu te bewonderen in de Bergstraat ter hoogte van het Cultuurplein. Als mei ten einde is, verhuist het kunstwerk definitief naar het pleintje ter hoogte van Lola. “We hebben heel veel plezier beleefd aan het maakproces. Wat ons betreft mogen ze ons altijd vragen om er nog meer te maken”, knipogen Stijn en Benny.

Het werk is 4,20 meter hoog.© BEPR

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blikvangers Mechelen