verkeersveiligheid

Vias wil marge voor flitsboetes fors verkleinen

elga© b

De cruisecontrol instellen op zo’n 130 km/u en toch geen boete riskeren? Verkeersinstituut Vias vraagt dat de technische marge die nog steeds bestaat, fors lager wordt. “Snelheid meten kan nu zo veel nauwkeuriger. Als iedereen beter de bestaande limieten volgt, wordt het verkeer veiliger.”

Christoph Meeussen

Kwaad omdat u een boete kreeg wegens 2 km/u te snel rijden? Bedenk dan dat er wettelijk gezien nog steeds technische tolerantiemarges bestaan, van 6 procent of 6 kilometer per uur, afhankelijk van de gemeten snelheid. Mogelijk reed u bij de boete dus 8 km/u boven de snelheidslimiet.

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias ziet dat graag anders. “Het is logisch dat je geen boete krijgt als je niet te snel rijdt, dus een beperkte marge valt te verdedigen, maar in ons land is die echt achterhaald. Flitstoestellen zijn de voorbije decennia veel nauwkeuriger geworden, wellicht tot op 1 km/u nauwkeurig”, zegt woordvoerder Stef Willems.

Nauwkeurig op 0,26 km/u

“Vooral trajectcontroles zijn uiterst nauwkeurig. Dat is logisch, want je kunt zeer nauwkeurig de tijd meten tussen twee fysieke punten.” Willems zegt dat in Nederland de technische marge in Nederland op 3 procent of 3 km/u ligt. “En ze gebruiken dezelfde toestellen als wij. En daar klaagt niemand over marges. We vragen daarom ook niet om de regels te verstrengen, maar om de regels die al lang bestaan correct toe te passen.”

Willems benadrukt dat hij niet pleit voor “meer flitsen”, of dat “zo de staatskas gevuld zou worden”. “Die redeneringen krijgen we vaak in onze mailbox. Maar het gaat erom dat door handhaving meer mensen zich aan de snelheid houden. Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen. Zeker in de bebouwde kom kan iets trager rijden al meteen een groot verschil betekenen qua impact.”

Vias deed de aanbeveling eerder al, en herhaalt ze nu bij de start van de twintigste federale flitsmarathon. Zelf deed het instituut een enquête bij 2.000 Belgen. Daaruit bleek dat zeven op de tien respondenten vorig jaar geen enkele boete ontvingen. Een op de acht overtreders kreeg wel minstens drie boetes. Twee op de drie mensen die een bekeuring kregen voor overdreven snelheid, zeiden dat ze zich achteraf strikter aan de limiet hielden.

Politieke steun

Minstens een aantal partijen lijkt wel te vinden voor de maatregel. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is “absoluut voor verdwijning van die correctie”. “Het is goed voor de verkeersveiligheid en de coherentie”, zegt hij. Al zal het voorstel op anderhalve maand van de verkiezingen deze regeerperiode niet meer gerealiseerd worden.

“De snelheidslimieten zijn er voor een reden”, steunt ook Vooruit-fractieleider Joris Vandenbroucke het idee. “Niet om zo veel mogelijk boetes uit te schrijven, maar voor de veiligheid van iedereen.”

Kamerlid Marianne Verhaert (Open VLD) stelt zich vragen bij het voorstel van Vias en wijst erop dat de geringste snelheidsovertreding meteen een relatief hoge boete oplevert. Een aanpassing van de technische marge moet gepaard gaan met een aangepast boetesysteem. Zo heeft men het in Duitsland aangepakt. Anders straf je de gewone burger die 34 km/u rijdt in een zone 30, niet de laagvliegers of recidivisten, vindt zij.

Wouter Raskin van oppositiepartij N-VA is minder enthousiast. “Principieel ben ik er niet tegen, overdreven snelheid is een killer. Maar het zou een verkeerd signaal zijn als we vandaag boetes innen nog makkelijker zouden maken zonder dat we eerste spreken over een hervorming van het boetesysteem om recidive efficiënter en harder aan te pakken.”

De technische marge staat trouwens los van een operationele marge, die vroeger nog vaak werd ingezet om de werklast voor ordediensten en de parketten te beperken. Intussen is geïnvesteerd in extra verwerkingscapaciteit, zodat de operationele marge kon worden geschrapt, en waardoor flitspalen ook volcontinu actief zouden zijn.