belastingen

Hulp zoeken bij fiscus kan telefonisch via afspraak

© Benoit De Freine/id

Wie bij de aangifte hulp nodig heeft van een expert van de belastingadministratie, kan in mei en juni een afspraak maken voor telefonische “invulhulp op maat”.

Johan Rasking

De coronacrisis heeft definitief komaf gemaakt met de klassieke zitdagen, waarop duizenden belastingplichtigen in de rij aanschoven om in de kantoren van de FOD Financiën hulp te zoeken bij het invullen van hun aangifteformulier. Sinds 2020 zet de belastingadministratie maximaal in op telefonische dienstverlening.

Gratis hulplijn

Ook dit jaar moet u de FOD Financiën telefonisch contacteren om een afspraak te maken voor het doornemen van uw belastingdossier en het invullen van uw aangifte. Dat kan op het lokale telefoonnummer dat vermeld is op uw aangifte, of op het algemene nummer 02/572.57.57. Als de afspraak is gemaakt, belt een ambtenaar u terug op het afgesproken tijdstip om uw dossier samen te bekijken. Deze hulplijn is gratis, maar alleen beschikbaar tijdens de kantooruren (van 9 tot 17 uur) en alleen in de maanden mei en juni.

De fiscus contacteert zelf ook actief burgers om hulp aan te bieden. Dat gebeurt op basis van de lijst van mensen die vorig jaar telefonische hulp hebben gevraagd en gekregen.

Wie telefonische hulp niet ziet zitten, kan eventueel terecht op een van de zitdagen die door 400 gemeentebesturen of OCMW’s lokaal worden georganiseerd.

Opgelet voor oplichters

De FOD Financiën waarschuwt voor oplichters die misbruik willen maken van het (drukke) telefoonverkeer in mei en juni tussen burgers en fiscus. Wantrouw de oproep als die niet wordt gemaakt vanuit het telefoonnummer 02/572.57.57. En beëindig de oproep meteen “als de beller uw naam niet kent, er wordt gevraagd om te betalen voor de hulp, er wordt voorgesteld om bij u thuis te komen of als er naar gegevens wordt gehengeld van uw rekeningnummer of de pincode van uw identiteitskaart”.