Bosch wil met nieuwe uitlaattechnologie dieselwagen van ondergang redden
Het Duitse technologieconcern Bosch wil met een nieuwe uitlaattechnologie de in onmin geraakte dieselwagen van de ondergang redden.
Het systeem kan de emissie van stikstofoxiden ver onder de huidige en toekomstige limieten houden, zo heeft de toeleverancier bekendgemaakt. De nieuwe technologie vergt geen extra hardware of fors hogere kosten.
Bosch spreekt van een doorbraak op de weg naar een mogelijk emissievrije mobiliteit. De techniek is zo ver gevorderd dat ze onmiddellijk door de autobouwers in serieontwikkeling genomen kan worden.
Volgens Bosch is de dieseltechnologie te belangrijk om die zomaar af te schrijven. Bedrog zoals met de sjoemelsoftware bij Volkswagen wil Bosch verhinderen. "Het stikstofoxideprobleem in het straatverkeer valt technisch op te lossen", zegt Bosch-voorzitter Volkmar Denner bij de presentatie van de jaarcijfers.
De nieuwe technologie bestaat uit een combinatie van nieuw ontwikkelde injectietechnologie, temperatuurmanagement in de motor, luchtsysteem en het gebruik van artificiële intelligentie. Daarmee kan volgens Denner een einde komen aan de discussie over de toekomst van de dieselwagen. Hij pleit er ook voor om de milieuimpact van elektrische wagens kritisch en realistisch te bekijken. "Bij zo'n algemene overweging zal blijken dat het beter is met de juiste dieselwagen te rijden dan met de foute elektrische wagen."
Voor eigenaars van een dieselwagen biedt de nieuwe technologie geen oplossing, zij hebben een nieuwe auto nodig. Bestaande wagens kunnen er immers niet meer mee aangepast worden. Een andere kanttekening is dat, hoewel de technologie onmiddellijk beschikbaar is, autobouwers ze nog wel eerst in hun eigen motorenontwikkeling moeten integreren, en dat kan nog jaren duren.
De doorbraak neemt ook niet weg dat Bosch miljarden blijft investeren in elektromobiliteit, aldus Denner. Bosch maakte woensdag ook bekend vorig jaar een omzet van 78,1 miljard euro en een operationele winst van 5,3 miljard euro geboekt te hebben, beide recordcijfers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
Hobbytuiniers houden hun moestuinen de komende weken maar beter goed in de gaten. Zodra de bodem begint op te warmen, het ’s nachts niet te hard afkoelt en het nu en dan blijft regenen, duiken slakken in groten getale op. Slakkenplagen zijn immers een typisch lentefenomeen. Bouwsite Livios vroeg aan Dirk Criel van Natuurpunt hoe je het beste omgaat met slakken in de tuin. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
23 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerDimitri Van der Spiegel
Robert VAN LAERE
Wim De Cokere
Philip Coeman
Hugo Van Haevre