© Serge Minten

Nieuwe Philipsbrug in cijfers: 9.000 m³ beton en 8.700 ton asfalt

Anderhalf jaar of 538 kalenderdagen na de start van de werken, gaat de nieuwe Philipsbrug in Hasselt zaterdag open voor het verkeer. Vrijdagvoormiddag hebben tien volle vrachtwagens de stabiliteit van de brug getest. Oorspronkelijk was gepland om de werken af te ronden voor Pukkelpop 2017, maar de werken liepen twee maanden vertraging op toen er asbest in de brug werd gevonden. De kostprijs van de werken ligt op 13.141.532,7 euro.

hdb/dj

Het nieuwe viaduct aan het station van Kiewit op de Kempische Steenweg in Hasselt, beter bekend als de Philipsbrug, gaat na anderhalf jaar open. De nieuwe brug kan vanaf zaterdag over de hele breedte en in beide richtingen gebruikt worden.

© Serge Minten

De brug doorstond vrijdag een laatste test. “De brug werd belast met tien volgeladen vrachtwagens om de stabiliteit te testen”, vertelt werfleider Jan Vangestel van Wegen en Verkeer. “Er wordt gemeten hoeveel de balken doorbuigen. Elke brug moet een beetje kunnen doorbuigen en vandaag wordt de controle gedaan. De tien vrachtwagens worden een paar keer verplaatst. Als ze op een andere positie staan, wordt er telkens een nieuwe meting uitgevoerd. Boven op de brug worden er een soort van knikkers geplaatst, onder de brug worden draden gehangen. Via meettoestellen kunnen we zien hoeveel een balk doorbuigt.”

In de loop van de volgende weken volgt nog de afwerking op en rond de brug. Midden december zou alles klaar moeten zijn.

1,2 miljoen euro

De afbraak en nieuwbouw van de brug verliep niet helemaal zonder slag of stoot. In het voorjaar van 2016, toen de werken pas van start waren gegaan, werd asbest in de brug gevonden. De werken werden stilgelegd. De brug moest volledig worden ingepakt en de asbest werd door gespecialiseerde firma verwijderd. Dat zorgde niet alleen voor heel wat onduidelijkheid en de nodige paniek bij de buurtbewoners, maar ook voor een extra kostenplaatje van minstens 1,2 miljoen euro en twee maanden vertraging.

Slagboom rammen

© HBVL

Tijdens het vernieuwen van de brug werd het verkeer over een tijdelijke noodbrug geleid. Er werd gewerkt met het ‘tidal flow’- of het wisselstrookstysteem, waardoor verkeer in beide richtingen meestal mogelijk bleef. Tijdens de spitsuren waren er altijd drie rijstroken: ’s ochtends twee in de richting van Hasselt en één richting Zonhoven, ’s avonds het omgekeerde. Al bij al verliep dat systeem redelijk vlot.

Toch zorgden enkele accidenten en incidenten zo nu en dan voor extra verkeershinder. Zo zijn er geregeld auto’s tegen of zelfs op de betonblokken tussen de verschillende rijstroken beland. Minstens drie keer heeft een voertuig de slagboom aan de werken geramd: twee maal een auto, één keer een motorrijder, die dan ook gewond geraakte.

Geblokkeerd

In mei vorig jaar blokkeerde een dieplader met graafmachine de noodbrug. De chauffeur had de verbodsborden genegeerd, waardoor hij zich vastreed op het smalste deel van de brug. Gevolg: twee uur lang verkeersproblemen.

Ook een man op een scootmobiel zorgde tijdens de werken voor file. Het leek wel een opname voor een aflevering van ‘Benidorm Bastards’, maar het was een scootmobilist op leeftijd die per ongeluk de brug was opgereden en zo al het verkeer ophield.

© The Safe Group

Lekken

De werken brachten ook enkele lekken met zich mee. Zo was er op eind april een gaslek onder de brug, toen bij graafwerken een gasleiding werd overgetrokken. De drukke Kempische Steenweg en het treinverkeer werd stilgelegd. Er is ook twee keer een waterlek geweest. Aan het begin van de werken hebben arbeiders een belangrijke waterleiding geraakt en begin augustus dit jaar werd toevoerleiding van de waterleiding overgetrokken. Tweemaal kwamen zowel Kiewit als Kuringen-Heide zonder water te zitten.

Zowel de buurtbewoners als de 34.000 automobilisten die de brug dagelijks passeren, zullen blij zijn dat het einde van de werken nabij is.

Werken aan de Philipsbrug in cijfers:

- Tot nu zijn er 538 kalenderdagen gepasseerd, waarvan 86 voor asbestverwijdering

- De kosten van de volledige afbraak en nieuwbouw van de Philipsbrug werden geraamd op 13.104.365 euro. De effectieve kostprijs is10.860.770, 89 euro exclusief btw of 13.141.532,7 euro inclusief btw

- Op topdagen waren 47 werkkrachten aan de slag op de werf: 32 van Franki en 15 van Kumpen

- Ter plaatse is 7.000 m³ beton gestort en 192 prefabliggers (ook nog eens ongeveer 2.000 m³ beton). Er werd 1.400 ton wapening gebruikt, waarvan ongeveer 300 ton in de liggers

- Er is 8.700 ton asfalt gebruikt (op en rond het viaduct), 19.000 m² betonstraatstenen, 1000 m riolering en 800 meter vangrails

- Het verkeer op de Kempische Steenweg moest over een tijdelijke brug van 350 ton rijden. Een brug van 147 meter lang, met een wegdek van 3,60 meter breed

- De brug bevatte 1.661 m² asbestplaten. In het totaal werd 5 à 6 ton asbest afgevoerd van de Philipsbrug. De extra kosten van de asbestwerken zijn opgelopen tot minstens 1,2 miljoen euro

- In januari kon de aannemer ondanks de vrieskou verder werken, dankzij een tent op de weg van 175 meter lang, 12 meter breed en 4,75 meter hoog

Mijlpalen:

15 februari 2016: Eerste spadesteek en start voor de voorbereidende werken

11 april 2016: Start van de echte werken. Het verkeer wordt omgeleid over de noodbrug

20 april 2016: Asbest gevonden. De werken worden stilgelegd

30 april 2016: Gedeelte van de brug over de spoorlijn Hasselt-Genk afgebroken

2 augustus 2016: Tweede grote deel van de Philipsbrug tegen de vlakte

18 februari 2017: Eerste deel van de brug is klaar

20 oktober 2017: Tweede deel van de brug is klaar en wordt getest op stabiliteit