Uitgesteld kijken neemt alsmaar toe
Het uitgesteld kijken in Vlaanderen neemt alleen maar toe. Meer dan 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders wordt door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar in het tijdsslot van 17 tot 24 uur uitgesteld bekeken. Dat blijkt uit een nieuwe studie van studiebureau Econopolis in opdracht van de Vlaamse regering.
In mei 2017 waarschuwde Econopolis al voor dalende inkomsten op de tv-markt. De grootste boosdoener is het uitgesteld kijken. “Als het zo voort gaat, verwacht ik dat we binnen twee à drie jaar dood zijn. Commerciële zenders kunnen op deze manier niet overleven”, zei Peter Quaghebeur, CEO van SBS (Vier, Vijf en Zes), toen.
Het studiebureau heeft nu op vraag van Vlaams minister van Media Sven Gatz een actualisering klaar. Die toont aan dat de impact van het snel veranderend kijkgedrag van de audiovisuele consument, vooral het uitgesteld kijken, alleen maar is toegenomen.
De stijging doet zich volgens Econopolis voor in alle genres. Zeker opvallend: 20 van de 29 programma’s die het meest uitgesteld werden bekeken, zijn Vlaamse producties. Bij de aangehaalde doelgroep keek 72,9 pct uitgesteld naar “De Mol” (Vier). Andere erg hoge cijfers voor uitgesteld kijken vinden we bij “Temptation Island” op Vijf (67,3 pct), “Blind Getrouwd” op VTM (58,8 pct) en “Gevoel voor Tumor” op Eén (52,8 pct). De toekomst ziet er volgens de studie niet fraai uit: de studie voorspelt voor deze doelgroep en in dit tijdsslot een stijging van uitgesteld kijken tot 50 pct in 2026.
Negatieve impact
Een verdere groei van het uitgesteld kijken heeft volgens Econopolis duidelijk een negatieve impact op de reclame-inkomsten van de commerciële omroepen: tot -12 pct bij een groei naar 45 pct en tot -18 pct bij een groei naar 50 pct. “Gezien de commerciële omroepen meer dan 50 pct van hun reclame-inkomsten besteden aan programmabudgetten, en daarvan bijna twee derde naar Vlaamse content, heeft een daling van reclame-inkomsten een rechtstreekse impact op het investeringsvermogen van de private omroepen in Vlaamse content”, voorspellen de onderzoekers van Econopolis.
Deze evolutie zet de Vlaamse audiovisuele sector onder steeds grotere druk, benadrukt het studiebureau, dat daarom met aanbevelingen komt voor de hele sector, de overheid en de kijkers. Zo blijkt dat het invoeren van “addressable reclame”, doelgerichte reclame op maat van de kijker, niet voldoende is om de reclame-inkomsten stabiel te houden.
Niet kunnen doorspoelen
Econopolis pleit daarom voor de invoering van “unskippable reclame” op uitgesteld kijken, reclame die de kijkers niet kunnen doorspoelen. Uit een eerste analyse blijkt immers dat een deel van de bestaande reclameblokken “unskippable” maken op alle vormen van uitgesteld kijken, voordelen biedt qua financiële impact, continuïteit in het ecosysteem en de huidige decreten en wetgeving.
Tot slot pleit het studiebureau ook voor samenwerking tussen omroepen, distributeurs en producenten. Maar voor minister Gatz moet ook aandacht besteed worden aan het comfort van de kijker en dat moet blijven sporen met de nieuwe noden en verwachtingen van die kijker. De minister geeft de betrokken spelers nu de tijd om de studie te bestuderen. “Daarna zal ik nagaan of het mogelijk is om met de sector tot een overeenkomst te komen en regelgevende initiatieven te nemen”, aldus Gatz.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Betaalkaart gestolen of verloren: draai je zelf op voor de kosten?
-
PREMIUM
Ook jouw gegevens liggen mogelijk voor het rapen: hacker kraakt verlopen domeinnamen van (overheids)instanties
107 politiezones, OCMW’s, CLB’s en mogelijk nog meer (overheids)instanties zijn kwetsbaar voor hackers. Dat ontdekte ethisch hacker Inti De Ceukelaire. Op een relatief eenvoudige manier zelfs: de instanties veranderden ooit het adres dat je intikt om naar hun website te surfen, de domeinnaam dus. De Ceukelaire kocht de oude adressen, heractiveerde ze en kreeg zo gevoelige gegevens in handen. HLN-techjournalist Kenneth Dee vertelt wat je zelf kan doen om problemen te voorkomen. -
4
REVIEW. Google Pixel 8a is duurder dan Samsung Galaxy A55, maar is de budgettelefoon ook beter?
Met de Pixel 8a heeft Google voor 549 euro een speelse en compact telefoon op de markt gebracht voor wie geen fortuin wil uitgeven. In die prijsklasse is Samsung een belangrijke concurrent met de Galaxy A55 van 479 euro. We zetten de drie belangrijkste verschillen op een rijtje om te bepalen welke telefoon de beste is voor je geld. -
-
Independer
Laad je smartphone of laptop niet tot 100% op: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
-
7
Google stelt nieuwe budgettelefoon van 549 euro voor: dit moet je weten over de Pixel 8a
Met de Google Pixel 8a stelt de technologiegigant een budgetvriendelijke smartphone voor die uitzonderlijk lang nieuwe software zal krijgen. Wat biedt de telefoon verder voor de kostprijs van 549 euro? We lijsten het voor je op. -
KIJK. ‘Oatzempic’ is nieuwe wonderdrankje om af te vallen, maar is de TikTok-hype zo gezond? Diëtiste Sanne legt uit
Na Ozempic is nu Oatzempic de nieuwe hype op TikTok. Het is een drankje met havermout en limoensap dat je op een lege maag drinkt. Het drankje zou je hongergevoel wegnemen, waardoor je afvalt, maar volgens diëtisten is het een zoveelste crashdieet. -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
-
6
Drie onderschatte smartphones blootgelegd: wij zoeken uit of ze kunnen tippen aan de marktleiders
De toptelefoons van Samsung en Apple zijn gekend en uitgebreid besproken, maar hebben kleinere merken ook smartphones die je zuurverdiende centen waard zijn? We testten er drie uit: de Google Pixel 8 Pro (€1.099), ASUS Zenfone 11 Ultra (€999) en Xiaomi 14 Ultra (€1.499). Aan de hand van drie kenmerkende elementen zochten welke de beste is. -
8
REVIEW. Kobo of Kindle: welke e-reader komt als beste uit de test?
Wie van fysieke naar digitale boeken wil overstappen, moet een belangrijke keuze maken bij de aankoop van een e-reader. Kies je een Kindle van het Amerikaanse Amazon of een Kobo van het Japanse Rakuten? De verschillen tussen beide bedrijven zijn namelijk groot, ontdekten we tijdens het vergelijken van vijf e-readers. We sommen de vijf grootste verschillen op. -
Independer
Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
60 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJos Vervoort
Gino Denil
Anoniem
Herwig Laenen
Freddy De Vos