Luister naar

Laat je geen oor aannaaien

Nieuws
Reizigers die deze zomer met een huurauto op pad willen, doen er goed aan om de kans op ruzie te beperken.
Niels Waarlo redactie vk
zaterdag 23 juni 2018 om 03:00
Autoverhuurbedrijven en reizigers in de aankomsthal van Schiphol.
Autoverhuurbedrijven en reizigers in de aankomsthal van Schiphol. Raymond Rutting

Ondanks beloofde beterschap krioelen er nog altijd addertjes onder het gras in de autoverhuurbranche. Ruim 20 procent van de autohuurders diende de afgelopen drie jaar een klacht in bij een verhuurbedrijf, becijfert autoverhuurder Sunny Cars in een nieuw trendrapport.

Ook de Consumentenbond en toezichthouder ACM komen nog misstanden tegen.

Heb je voor een mooi bedrag een huurauto te pakken, blijkt er op het vliegveld een stapel onverwachte kosten bij te komen. Extra boekingskosten, parkeergeld, die dure verzekering die je ter plekke toch écht even moet afsluiten. Of wat te denken van bedragen die achteraf om onduidelijke reden van de creditcard worden afgeschreven?

belabberd imago

Niet voor niets kampt de autoverhuurbranche met een belabberd imago.

Er moet iets veranderen, dat snappen verhuurders zelf ook wel. In 2015 maakten de vijf grootste – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz en Sixt – afspraken met de Europese Commissie. Die kwamen erop neer dat de voorwaarden en kosten veel transparanter moeten zijn. In 2017 oordeelde de Commissie dat de afspraken naar behoren waren doorgevoerd.

De transparantie van deze autoverhuurbedrijven lijkt inderdaad verbeterd, maar bedrijven leven de nieuwe regels nog niet altijd goed na, meldt toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) desgevraagd. De meeste problemen duiken volgens de instantie echter op bij kleinere, lokale autoverhuurders die geen afspraken met Europa zijn aangegaan.

Ook de Consumentenbond krijgt ‘nog steeds een gestage stroom klachten binnen over autohuur’, aldus een woordvoerder. Afgelopen jaar gingen deze vooral over onverwachte extra kosten en voorwaarden die anders blijken te zijn dan van tevoren afgesproken. Hiernaast klagen huurders volgens de bond over onterechte afschrijvingen voor schade.

Gelukkig zijn er jaarlijks genoeg mensen die zonder klachten auto’s huren. Het is grotendeels een kwestie van even opletten. Bijgaande zeven tips kunnen daarbij helpen. ?

kom niet voor onnodige verrassingen te staan

vergelijk aanbieders van tevoren

Natuurlijk kunt u uit het vliegtuig stappen en ter plekke op zoek gaan naar een verhuurder. Maar het loont om van tevoren de goedkoopste verhuurder te zoeken. En hoe vroeger u boekt, hoe beter: volgens de Consumentenbond stijgen de prijzen in het hoogseizoen naarmate de boekdatum nadert.

houd uw creditcard in de gaten

Veelal gaat autohuur via creditcard. De borg dus ook. Die borg is soms wel duizend euro, dus zorg voor voldoende krediet. Soms verrekenen verhuurders de huurkosten met de borg. Controleer achteraf of dit wel goed is gegaan.

Ook wil nog weleens een onverwacht bedrag van uw creditcard worden afgeschreven. Soms is de reden onduidelijk, soms zijn het al dan niet terechte schoonmaakkosten of kosten voor schade.

betalen onder protest

Probeer er bij problemen ter plekke uit te komen met de verhuurder of reisorganisatie. Lukt dit niet en hebt u geen andere keuze dan afrekenen, betaal dan onder protest door ‘betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten’ op uw bon te schrijven en deze te ondertekenen. Stuur een klacht naar het verhuurbedrijf of vraag uw geld terug via de creditcardmaatschappij. Doe dit laatste ook bij onterechte afschrijvingen. In geval van een Europees verhuurbedrijf kunt u de hulp inroepen van het Europees Consumenten Centrum. Dat bemiddelt gratis.

bekijk de regels rondom bestuurders

Wilt u met meer dan één bestuurder rijden, dan moet u dit vaak vooraf aangeven en extra betalen. Let verder op de minimumleeftijd voor bestuurders die verhuurders kunnen hanteren, of een minimale periode dat bestuurders een rijbewijs moeten hebben. Soms kost huren onder een bepaalde leeftijd meer.

ga na welk brandstofbeleid de verhuurder voert

Pas op met het zogenoemde vol-leegbeleid. U krijgt dan een volle tank mee, hoe vol u hem later weer inlevert doet er niet toe. Volgens de Consumentenbond zijn de volle tanks vaak duurder dan bij de pomp en geven veel verhuurders weinig tot niets terug voor overgebleven benzine. Een vol-volbeleid is eerlijker. Bekijk van tevoren of er een benzinepomp bij de verhuurder in de buurt staat en bewaar tankbonnetjes.

voorkom betalen voor onterechte schade

Zorg dat u samen met een medewerker alle aanwezige schade van tevoren vastlegt. Maak eventueel foto’s van de auto voor u ermee wegrijdt, of maak een filmpje terwijl u rond de auto loopt. Vraag bij het inleveren van de auto om een vrijwaringsbewijs, inclusief stempel en handtekening, zodat u altijd kunt bewijzen dat de auto bij teruggave in orde was.

let op verzekeringen

Bekijk op voorhand wat precies wel en niet is verzekerd en let op de hoogte van het eigen risico. Koop het eigen risico eventueel af. Bij enkele verhuurders, waaronder Sunny Cars en Zest Car Rental, is het mogelijk om zonder eigen risico te huren.

En laat u geen dubbele verzekeringen aansmeren: een inzittendenverzekering, bijvoorbeeld, is vaak al onderdeel van de reisverzekering.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.

Werkoverleg bij Hospi Housing, waar ze werken met kunstmatige intelligentie. Tweede van links oprichter Joost Bokker, uiterst links Vera Harsnyi, midden Pavla Shvetcova en uiterst rechts Flavia Gkioka.

AI-medewerker 'Sarah' doet nu zelfstandig de socials: 'Dit is wel een beetje creepy'

Ruim een jaar na de introductie van ChatGPT is AI niet meer weg te denken van de Nederlandse werkvloer. Inmiddels bestaat er zelfs een autonome AI-werknemer: Sarah.

Directeur Pieter Cnossen vakorganisatie CGMV wil het ledenverlies ombuigen naar ledengroei.

Vakorganisatie richt zich op christelijke goede doelen: 'Medewerkers werken soms onder minimumloon'

De christelijke vakorganisatie CGMV gaat zich op een nieuwe doelgroep richten: christelijke organisaties zonder winstoogmerk. ‘Daar heerst veel bevlogenheid, maar voor werknemers wordt vaak niet goed gezorgd.’

De goudprijs breekt record na record

De goudprijs slaat op hol, maar waar komt die goudkoorts opeens vandaan?

De goudprijs breekt record na record, en dat is niet per se vrolijk nieuws. Goud geldt namelijk als verkapte verzekeringspolis tegen oorlogen, crises en ander onheil. Vier redenen waarom mensen plotseling goudstaven hamsteren.