Luchtvaart

Milieuorganisaties en bewonersgroepen vechten vergunning Brussels Airport aan

© belga

Volgens milieuorganisaties en bewonersgroepen is er bij het toekennen van de vergunning voor Brussels Airport te weinig rekening gehouden met de impact op het klimaat, de omgeving en de gezondheid van omwonenden. “Hebben omwonenden geen nachtrust nodig tijdens de werkweek?”

Korneel Delbeke

Dertien bewonersgroepen en milieuorganisaties, waaronder Bond Beter Leefmilieu en Dryade, stappen naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de vergunning voor Brussels Airport aan te vechten. Die werd eind maart toegekend door Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en maakt nachtvluchten mogelijk voor onbepaalde duur, maar binnen een streng kader. Zo wordt het aantal vluchten geplafonneerd (240.000 per jaar) en mogen de meest lawaaierige toestellen ’s nachts niet meer opstijgen.

Maar voor de organisaties schieten de voorwaarden tekort om de geluidsoverlast en milieuverontreiniging in de omgeving te beperken, en moeten er ook meer beperkingen zijn op de CO₂-uitstoot. “De voorwaarden in de vergunning zijn ruim onvoldoende om de gezondheid te beschermen tegen dag- en nachtlawaai en om de impact op het klimaat en de omgeving van de luchthaven te beperken”, klinkt het in een persbericht dat vrijdag werd uitgestuurd.

Vooral het feit dat er geen verbod op nachtvluchten is gekomen, is de organisaties een doorn in het oog. Twee weken geleden nog pleitte de Hoge Gezondheidsraad in een rapport voor zo’n verbod, omdat nachtvluchten kunnen leiden tot slaapstoornissen, leerachterstand, hoge bloeddruk en depressie. Die effecten werden volgens de organisaties te weinig onderzocht in het milieu-effectenrapport, dat werd opgesteld om de vergunning aan te vragen. Ze zien er een juridische basis in om de vergunning alsnog te laten vernietigen. Als dat zou gebeuren, moet de nationale luchthaven in principe meteen sluiten.

Stikstof

Het is niet zo dat er in de vergunning geen beperkingen voor nachtvluchten zijn opgenomen. Het aantal ernstig slaapverstoorden moet tegen 2030 met 30 procent dalen en de vliegtuigen die de meeste overlast veroorzaken, zullen in het weekend niet langer mogen opstijgen tussen 23 uur en 7 uur. Maar voor de organisaties is dat niet genoeg. “Hebben omwonenden geen nachtrust nodig tijdens de werkweek?”, klinkt het.

Ook voor de stikstofuitstoot worden volgens de natuurorganisaties amper maatregelen getroffen, en dat is volgens hen in strijd met de Europese en Vlaamse natuurwetgeving. De stikstofproblematiek hing al langer boven de vergunningsaanvraag van Brussels Airport. Zeker nadat de Raad van Vergunningsbetwistingen afgelopen zomer de vergunning voor de ethaankraker van Ineos had vernietigd, werd gevreesd dat het stikstofbeleid stokken in de wielen zou steken. De goedkeuring van het stikstofdecreet door de Vlaamse regering heeft die zorgen voorlopig kunnen wegnemen. Maar bij de procedure tegen de vergunning van Brussels Airport zal ook de geldigheid van het decreet weer getoetst worden.