NS en ProRail krijgen boetes vanwege vertragingen HSL

Foto: ANP

De NS en ProRail krijgen boetes vanwege ondermaatse prestaties. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. De boete voor de NS bedraagt 500.000 euro, die voor ProRail 2,75 miljoen euro.

De belangrijkste reden voor de boetes zijn de vertragingen op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda. Minimaal 82,1 procent van de reizigers had op dat traject moeten aankomen met minder dan 5 minuten vertraging, maar die ‘reizigerspunctualiteit’ lag vorig jaar op 73,6 procent. Een klein deel van de boete voor ProRail, 125.000 euro, komt doordat goederenvervoerders een te laag oordeel gaven.

De vertragingen zijn niet helemaal de eigen schuld van de NS en ProRail, erkent Heijnen. Constructiefouten bij de bouw van de hogesnelheidslijn spelen ook mee. Toch kiest zij ervoor de boetes op te leggen: “Ik verwacht van ProRail en NS een betere dienstverlening op de punten waar zij wel invloed op hebben.”

“Niet leuk, natuurlijk”, reageert een NS-woordvoerder. “Tientallen mensen werken hard om reizigers op de hogesnelheidslijn zo goed mogelijk te bedienen. De reiziger mag meer verwachten dan we hebben geleverd.”

Behalve de constructiefouten wijt de woordvoerder de vertragingen ook aan het materieel. Nieuwe treinen worden minder snel geleverd dan verwacht, waardoor uitval van andere treinen een grotere impact heeft. “De implementatie van de nieuwe treinen kent ook kinderziektes.” De woordvoerder hoopt dat de prestaties dit jaar beter zijn, maar kan niets garanderen.