YouTube wil gebruikers 'frustreren' zodat ze betalen voor reclamevrij muziekabonnement
YouTube voert het aantal advertenties tussen muziekvideo's op om gebruikers naar een betalend abonnement te lokken. Dat abonnement is er nu nog niet, maar YouTube-moederbedrijf Google is het wel intern aan het testen.
De reclamevrije abonnement krijgt gecureerde playlists en exclusieve video's, met bijvoorbeeld materiaal van artiesten achter de schermen. Door aan de ene kant gebruikers met advertenties te frustreren en hen aan de andere kant te verleiden met die extra functies en video's, wil YouTube veel mensen overtuigen, zegt YouTube-topman Lyor Cohen aan Bloomberg. "Je gaat niet happy zijn als je Stairway to Heaven erdoor jaagt en meteen daarna een advertentie krijgt", aldus Cohen op het SXSW-muziekfestival.
Met de dienst mikt YouTube op mensen die nu playlists van video's maken en die op de achtergrond aanzetten als muziek. Ook gaat de dienst de concurrentie aan met muziekstreamers Spotify, Deezer en Apple Music. Het grote verschil daarbij is dat YouTube naast audio ook beeld laat zien.
YouTube biedt al abonnementen aan, namelijk Red voor video en YouTube TV voor livetelevisie, maar het nieuwe abonnement focust op muziek. Google zelf heeft al langer een streamingdienst in de vorm van Play Music. Cohen heeft niet gezegd vanaf wanneer de nieuwe streamingdienst beschikbaar zal zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is. -
-
Groet de opperpinguïn: Elon Musk drijft spot met rivalen na grote panne
-
Independer
Bij welke operatoren kan je rekenen op de snelste internetverbinding, zowel vast als mobiel?
“Internet: dat is toch min of meer bij elke provider hetzelfde.” Akkoord met die uitspraak? Fout gedacht: volgens de recentste cijfers van Speedtest download je bij Telenet namelijk dubbel zo rap via je vaste internet als bij Proximus. Omgekeerd blijkt Proximus dan weer mobiel de helft sneller. Hoe zit dat precies? En hoe valt het te verklaren? Independer.be baant zich een weg door de cijfers en zet de nodige puntjes op de i. -
8
Oekraïense youtuber ontdekt Chinese deepfakes van zichzelf: “Ze praten over goede relatie tussen China en Rusland”
Een vreemde ontdekking voor de 20-jarige Oekraïense youtuber Olga Loiek. Ze kreeg te horen dat haar gezicht gebruikt wordt om op Chinese sociale media Russische snoepjes te verkopen en propaganda te verkondigen. “Ik ben woedend. Honderdduizenden van mijn landgenoten zijn moeten vluchten, werden verwond of zijn gedood door Russische aanvallen”, vertelt ze in bovenstaande video. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
AI-beelden krijgen label op Facebook en Instagram
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
10
Verslavend en schadelijke inhoud? Europa opent onderzoek naar TikTok
De Europese Commissie gaat onderzoeken of TikTok nieuwe regels heeft overtreden. De app zou te verslavend kunnen zijn, de privacy van minderjarigen onvoldoende beschermen en niet transparant genoeg zijn naar onderzoekers toe. -
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLore Kluwer
Patrick Weyers
jorg de clerck
Kelly Verlinden
Geert Vaelen