21 mei 2019 om 03:00
Luister naar

Opinie: Het idee van het Utrechtse kerkenkruis nodigt uit te bidden voor de vrede van de stad

Als je op een oude plattegrond van de stad Utrecht alle middeleeuwse kerken omcirkelt, verbaas je je over hun aantal. Utrecht was natuurlijk al vanouds de bisschopsstad, maar was het aantal kerken in verhouding tot de omvang van de stadsbevolking niet erg groot? Kijk je verder, dan ontdek je al snel dat je onderscheid moet maken tussen kapittel- en parochiekerken. De kapittelkerken waren vooral bestemd voor geestelijke gemeenschappen en de parochiekerken voor het kerkvolk, de leken.

Concentreer je je op de kapittelkerken, dan lijkt er een patroon te zijn. Volgens sommige historici vormen die samen het ‘Utrechtse kerkenkruis’, met als centrum de Domkerk. Naar hun mening liet de toenmalige bisschop van Utrecht in de elfde eeuw bewust op bepaalde locaties in de stad enkele kerken bouwen, zodat die samen een kruis vormden. Ook in enkele Duitse steden komt zo’n middeleeuws kerkenkruis voor. De gedachte als zodanig is dus niet uit de lucht gegrepen.

Wat zeggen de bronnen?

Het idee van het Utrechtse kerkenkruis heeft zelfs een plaats gekregen in de canon van de stad Utrecht. Ook op de site van Het Utrechts Archief wordt het gepresenteerd als een feit. Het heeft daarmee dus min of meer een officiële status. Maar als historicus blijf je toch kritische vragen stellen: Wat zeggen de bronnen? Hoe zeker kunnen we zijn van dit ontwerp?

Inderdaad, de lijn tussen de Pieterskerk en de Mariakerk (de laatste is inmiddels afgebroken) en de lijn tussen de Janskerk en de Paulusabdij (die laatste is eveneens verdwenen) kruisen elkaar in de Domkerk. Het staat vast dat de betrokken kerken in de elfde eeuw zijn gebouwd en dat de beide lijnen samen een soort kruis vormen.

Er zijn echter nogal wat argumenten die pleiten tégen een vooraf ontworpen concept van een kerkenkruis in de stad Utrecht. Pas in 1898 wordt deze structuur namelijk voor het eerst genoemd. Er zijn geen middeleeuwse bronnen – en ook geen bronnen uit de eeuwen erna – die over een dergelijk ontwerp spreken. Geografisch gezien vormt het geheel bovendien geen zuiver kruis: de ‘dwarsbalk’ ligt scheef en beide einden zijn van ongelijke lengte. Daarnaast negeert het concept van dit kerkenkruis de belangrijke plaats die de Sint-Salvator- of Oud-Munsterkerk (gebouwd rond achtste eeuw en gesloopt in 1587) als Utrechtse ‘moederkerk’ én bovendien als kapittelkerk innam.

De nuchtere conclusie moet dus zijn dat het Utrechtse ‘kerkenkruis’ weliswaar een interessant idee is, maar zeer waarschijnlijk bestempeld moet worden als een typisch negentiende-eeuwse invented tradition. De beschikbare bronnen bieden in elk geval geen basis voor het idee van een vooraf ontworpen kerkenkruis binnen de stad Utrecht.

politiek

Toch is daarmee niet alles gezegd. Als christelijk politicus spreekt het idee van zo’n kerkenkruis mij bijzonder aan. Het is een inspirerende gedachte dat het kruis in, over en voor de samenleving aanwezig is. Het kruis als teken van Christus’ overwinning over dood, graf, hel, duivel, kwaad, geweld, oorlog, ellende en verdriet. Het kruis waardoor boze machten worden weerstaan en verslagen (vergelijk Efeze 6).

Dat betekent ook dat kerken die zich noemen naar de naam van Christus, in de gure werkelijkheid van het secularisme, niet in hun schulp kruipen of proberen het op een akkoordje te gooien met de ‘wereld’. Zo’n kerkenkruis – opzettelijk of onbedoeld gerealiseerd – nodigt ons als christenen juist uit om Hem publiekelijk te belijden, voor zijn naam uit te komen en om voor overheid en samenleving te bidden. Dat is de lijn van de profeet Jeremia, die de ballingen in Babel aanspoorde: ‘Zoek de vrede voor de stad waarheen Ik [de Heere] u in ballingschap heb gevoerd. Bid ervoor tot de Heere, want in haar vrede zult u vrede hebben (Jeremia 29).’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

Kiezen kinderen hun eigen ouders? Waarom deze opvoedgedachte me rust en vertrouwen gaf

Het is maar goed dat de opvoeding niet eenrichtingsverkeer is, bedenkt columnist Gerard ter Horst zich. Zoals ouders energie in hun kinderen steken, zo is het ook andersom. Dat biedt hoop voor een duurzame relatie.

Henk den Uijl

De druk om een kant te kiezen was nog nooit zo groot en dat is niet zonder risico's

Veel bestuurders zijn groot geworden met het idee dat er door onderling gesprek vanzelf begrip voor de ander ontstaat. Dat is niet langer zo. Bestuurders moeten kleur bekennen, schrijft Henk den Uijl. Dat is niet zonder gevaar.

Lody van de Kamp is rabbijn

Joden, trotseer gevoelens van angst en onveiligheid - zoals de helden in de Tweede Wereldoorlog

Lody van de Kamp werd recent flink toegetakeld. Toch kiest de rabbijn ervoor zich niet te laten leiden door angst. Hij roept ook anderen, vanuit geloof, op tot meer veerkracht en weerstand.

Jan Willem Wits

Kerken die vasthouden aan de onwrikbare huwelijksbelofte, laten (pastorale) kansen en taken liggen

Nog maar ruim 1 procent van de Nederlandse katholieken trouwt in de kerk. Waar ligt dat aan, vraagt Jan-Willem Wits zich af. Kan het te maken hebben met de vraag: waar is de kerk wanneer je het huwelijk niet volhoudt?

Lambert Pasterkamp

Neem de tijd. Daar wordt duurzaam leven niet alleen makkelijker maar ook leuker van

Bij duurzame keuzes denken we vooral aan ruimte. Ruimte voor natuur, en voor zonnepanelen ... Maar steek eens tijd in duurzaamheid, stelt Lambert Pasterkamp. Daar wordt het echt leuker van.

De regulering van emoties rond adoptie is in de media totaal anders dan rond draagmoederschap

Allerlei gevoelens en overwegingen rondom een adoptie doen er totaal niet meer toe bij draagmoederschap. Terwijl er toch overeenkomsten zijn. Vreemd, vindt Reina Wiskerke, die naar een documentaire van Theroux keek .

Gerjanne van Lagen

Mijn grote voorkeur voor Duits in plaats van Engels, zou met mijn hoogmoed te maken hebben

Stel dat Geert Wilders mij zou aanstellen als ‘coördinator ter behoud der Nederlandsche taal’, dan weet ik nu al wat ik Nederland wil gaan leren', schrijft Gerjanne van Lagen..

Afbeelding

En weer wordt in reactie op misbruik een klassieke fout gemaakt. Nu door Soul Survivor Nederland

Mike Pilavachi, aangeklaagd voor misbruik, woonde van 1998 tot 2015 jaarlijks in Nederland het Soul Survivor-jongerenfestival bij. Hoe kijkt de Nederlandse tak hier nu naar, vraagt columnist Gerard ter Horst zich af.

Afbeelding

Waarom is het idee dat je ouders seks hebben zo ongemakkelijk? 'Ik laat het maar gaan'

'Ik kon geen woord uitbrengen. Ik was in shock', zegt een vrouw tegen Feniks de la Fosse. Wat was er gebeurd? Ze liep de slaapkamer van haar ouders binnen terwijl ze aan het vrijen waren.