Luister naar

Hoge kosten in de bouw; alleen duurdere projecten nog rendabel

Nieuws
Bij de nieuwbouw van woningen sluiten vraag en aanbod steeds minder op elkaar aan, doordat bouwbedrijven te maken hebben met stijgende kosten. Daardoor zijn alleen duurdere projecten nog rendabel.
Gerard Beverdam Gerard Beverdam
dinsdag 22 januari 2019 om 10:21

Amsterdam

Dat schrijft ABN Amro in een nieuwe prognose over de bouwsector. Bouwbedrijven ervaren momenteel meer nadelen dan voordelen van het feit dat het goed gaat met de economie, schrijft de bank. ‘Personeel is veel duurder, het duurt langer voordat materialen geleverd worden en daarvan stijgt bovendien de prijs. Hierdoor staat het rendement van bouwbedrijven onder druk.’ Door deze ontwikkeling blijft de bouwproductie achter bij de vraag, waardoor de schaarste op de woningmarkt blijft bestaan.

Een van de grootste problemen voor bouwbedrijven is het personeels­tekort. Volgens ABN Amro kunnen ze niet of nauwelijks personeel vinden, waardoor vaker zzp’ers moeten worden ingehuurd. Deze zelfstandigen vragen volgens de bank veel hogere prijzen dan een paar jaar geleden, wat de prijs van nieuwbouwprojecten verder opdrijft. Bouwbedrijven worden ermee geconfronteerd dat projecten veel duurder uitvallen dan bij de aanbesteding was voorzien. Daardoor ziet ABN Amro steeds vaker dat projecten op het laatste moment nog teruggaan naar de tekentafel, in een poging de bouwkosten te drukken.

De bank vreest dat de komende jaren bij de woningbouw alleen duurdere projecten zullen doorgaan, waarop bouwers nog ‘een gezonde marge’ kunnen behalen. ‘Door deze ontwikkelingen worden niet de woningen gebouwd waar juist veel behoefte aan is, zoals kleine appartementen in de stad’, aldus ABN Amro.

De bank schrijft verder dat vooral ‘hoofdaannemers’ risico lopen, omdat zij de gevolgen van stijgende prijzen moeten zien op te vangen. Doordat zij over het algemeen wel volle portefeuilles hebben, worden zij kritischer bij het aannemen van nieuwe projecten. Onderaannemers daarentegen profiteren juist. ‘Van oudsher concurreerden onderaannemers onderling stevig bij het bieden op een project, maar door de grote hoeveelheid werk hebben ze nu de projecten voor het uitkiezen.’ Hierdoor groeit hun machtspositie ten opzichte van hoofdaannemers.

Om goedkoper en efficiënter te kunnen werken, is volgens de bank meer innovatie nodig. Maar op dit punt zit de bouwsector in een spagaat, zegt ABN Amro. Bedrijven zitten te springen om innovatie, maar durven de risico’s die met nieuwe investeringen zijn gemoeid, niet aan.

Al deze ontwikkelingen remmen de groei van de sector: in 2019 verwacht ABN Amro een groei van 4,5 procent, in 2020 van 1,5 procent. Afgelopen jaar was de groei ongeveer 7 procent. De meeste groei zit in de grond, weg- en waterbouw, doordat de overheid flink in infrastructuur gaat investeren. Maar ook hier is de beschikbaarheid van personeel een onzekere factor. Bij de woningbouw zijn de eerste tekenen van afzwakking van de productie al zichtbaar, constateert ABN Amro. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.

Mede-eigenaar Christiaan Kraan bezig met een klavecimbel voor een muziekschool in IJsland.

In de luwte van het grote geld zingen de klavecimbels van Amir en Kraan een fijnbesnaard protest

Amsterdam floreerde dankzij de diversiteit aan kleine bedrijfjes. Nu is er amper plaats voor ze. Na hun gedwongen vertrek uit de Havenstraat vonden klavecimbelbouwers Amir en Kraan met enig geluk nog werkruimte in de stad.