© Joris Herregods

Kleinzoon neemt petje af voor wielerkampioen: grootvader inspireert Tom Cools tot eigen kledinglijn

Na gepersonaliseerde wielerpetjes die ook hun weg vonden naar Greg Van Avermaet en Philippe Gilbert, heeft Kontichnaar Tom Cools met Çois Cycling Legacy ook een eigen kledinglijn uitgebracht. Zijn grootvader, wielerkampioen François Cools, is zijn inspiratiebron.

Bart Roggeman

“De koers heeft in onze familie altijd een prominente plek ingenomen”, vertelt Tom Cools. “Mijn grootvader was al bij de jeugd een talentvol renner en werd zowel bij de juniores (1937) als bij de profs (1940, 1943) Belgisch kampioen op de baan. In 1940 klopte hij op het BK sprint op de baan zelfs de bekende Jef ‘Poeske’ Scherens, die in die periode liefst elf keer Belgisch kampioen en zes keer op rij wereldkampioen in die discipline werd.”

“Na zijn actieve carrière als renner werd mijn grootvader gangmaker voor onder meer Eddy Merckx en Herman Van Springel en was hij later ook sportbestuurder van Mann-Grundig, een legendarisch wielerteam met onder meer Van Springel. Eigenaar van Poeders Mann, de hoofdsponsor van het team, was dan weer mijn grootmoeder aan moeders kant. Ook mijn vader en oom hebben gekoerst”, vertelt Tom.

Instagram

“Ik ben ook gebeten door de koersmicrobe, maar heb spijtig genoeg niet het talent van mijn grootvader geërfd”, zegt Tom. “Omdat ik van de wielercultuur en van mooie wielerkledij hou, begon ik in de zomer van vorig jaar de Instagram-account Best Cycling Kits, waarop ik de laatste trends en beste wieleroutfits deel. Dat kanaal heeft intussen zo’n 37.000 volgers en is uitgegroeid tot een gevestigde waarde voor fietsers op Instagram.”

Dankzij BCK werden bovendien gepersonaliseerde petjes uitgebracht waarvoor bestellingen binnenkwamen tot uit Australië, Japan en de Verenigde Staten. Ook Greg Van Avermaet, Philippe Gilbert en Tiesj Benoot bezitten intussen zo’n petje. “Omdat het petjesproject zo goed liep en omdat ik iets wilde doen met de nalatenschap van mijn grootvader, ben ik begonnen met Çois Cycling Legacy”, zegt de Kontichnaar. “Het gaat niet om wieleroutfits, maar om een collectie vrijetijdskleding die de sportieve man dagelijks kan dragen. De slogan van Çois Cycling Legacy is ‘look cool, on and off your bike’.

Webshop

De eerste collectie bestaat uit een aantal sweaters, een T-shirt en een wielerpetje met slogans als ‘Thank God It’s Rideday!’ “Ik hou niet van schreeuwerige dingen. Daarom zijn de designs veeleer subtiele verwijzingen naar de fietscultuur en koers”, zegt Cools. “Momenteel is de collectie vooral op mannen gericht, maar ik zie zeker mogelijkheden om dit uit te breiden naar vrouwen en kinderen. Die piste ben ik volop aan het bekijken. Voorlopig is de kledinglijn alleen online verkrijgbaar via de webshop. Maar sinds de lancering vorige week hebben verschillende winkels mij al gecontacteerd en ben ik in gesprek om de collectie ook bij hen te koop aan te bieden.”

www.coiscycling.com