Facebook verdiende dit jaar al ruim 250 miljoen dollar aan politieke advertenties
Facebook heeft de voorbije zes maanden in de Verenigde Staten 256 miljoen euro inkomsten uit politieke advertenties gehaald. Dat deelt het sociale netwerk vandaag mee.
Met de 256 miljoen dollar zijn ongeveer 1,7 miljoen advertenties betaald om een kandidaat te steunen bij de verkiezingen, steun te verwerven voor een maatregel die ter stemming voorligt, of een "problematiek van nationaal belang" aan te snijden, zegt Facebook.
Het is het eerste rapport van Facebook over het onderwerp. De kwestie ligt gevoelig sinds aan het licht kwam dat de presidentsverkiezingen via sociale netwerken gemanipuleerd zijn.
Archief
Facebook had beloofd om een tool ter beschikking te stellen waarmee de archieven van verschillende politieke advertenties kunnen teruggevonden worden die in de VS op Facebook en Instagram zijn gepubliceerd. Wekelijks wordt die geüpdatet.
Een steuncomité van de Democratische parlementariër Beto O'Rourke ('Beto for Texas') heeft het hoogste bedrag uitgegeven: 5,4 miljoen dollar voor 6.024 advertenties. O'Rourke neemt het in Texas tijdens de halftijdse verkiezingen op tegen Republikein Ted Cruz.
Trump tweede plaats
Op de tweede plaats staat het steuncomité van president Donald Trump 'Make America Great Again', met 3,1 miljoen dollar uitgaven voor 50.148 berichten. Trump komt nog eens terug op de tiende plaats, met het steuncomité 'Donald J. Trump for president', deze keer voor 1,6 miljoen dollar en 55.998 advertenties. De twee comités kochten met dat geld samen dus ruim 100.000 advertenties in zes maanden tijd, ruim meer dan eender wie.
Ter vergelijking: Facebook behaalde in het tweede kwartaal wereldwijd 13 miljard dollar inkomsten aan advertenties.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMShowbizz
Facebookgenie Mark Zuckerberg: van wereldwijde weldoener tot gevaarlijke antiheld
-
Unesco: “AI-toepassingen komen te seksistisch uit de hoek”
De meest gebruikte AI-toepassingen worden aangedreven door programma’s die vooroordelen vertonen tegenover vrouwen. Dat blijkt uit een onderzoek van Unesco. De VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur vreest dat de stigmatiserende resultaten voor meer ongelijkheid in de wereld zullen zorgen. -
Facebook vraagt banken om klantinformatie over transacties en rekeningsaldo's
Facebook heeft verscheidene Amerikaanse banken gevraagd om klantinformatie zoals transacties en saldo's op rekeningen. Dat schrijft de Amerikaanse krant The Wall Street Journal op basis van bronnen. Het techbedrijf zou de vraag onder meer hebben neergelegd bij JPMorgan Chase, Wells Fargo, Citigroup en US Bancorp. -
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
-
Rechter verwerpt klacht van Elon Musk tegen organisatie die online haatzaaien bestrijdt
Een Amerikaanse rechtbank heeft maandag de klacht verworpen van X, het sociaal netwerk van Elon Musk, tegen een organisatie die zich bezighoudt met campagnes tegen online haatzaaien. X betichtte het Center for Countering Digital Hate (CCDH) er onder meer van de vrijheid van meningsuiting te ondermijnen. -
Telenet werkt aan gratis tool om porno en geweld te blokkeren voor kinderen
Telenet werkt aan een gratis tool waarmee klanten hun kinderen kunnen beschermen tegen schadelijke inhoud op het internet. De lancering is ten vroegste voor eind dit jaar, zegt woordvoerder Bart Boone. -
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Nepaccounts op Facebook steeds moeilijker te onderscheiden
De makers van valse Facebookprofielen maken het steeds moeilijker om hen te traceren en identificeren. Volgens experts in cyberveiligheid wordt een steeds grotere uitdaging om te vermijden dat het platform gebruikt wordt voor de verspreiding van politieke misinformatie. -
CD&V eist 100.000 euro van ex-adviseur voor Indiase likes
CD&V eist een schadevergoeding van 100.000 euro van ex-communicatieadviseur Gert Van Mol, omdat hij de partij schade heeft toegebracht. Dat melden de kranten van Mediahuis. De man zorgde ervoor dat het aantal volgers op de CD&V-Facebookpagina exponentieel toenam. Maar toen bleek dat het vooral om Indiase volgers ging, viel hij in ongenade. -
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerMark Broeckx