Reisorganisaties zijn zich daar goed bewust van. Ze veroveren bij voorkeur via hun app een plekje op je mobiele telefoon. Zo reizen ze met je mee, wat hen commerciële mogelijkheden biedt. "Dan krijg je je eigen pagina en worden suggesties gedaan om activiteiten op je bestemming te ondernemen", zegt directeur Frank Oostdam van reiskoepel ANVR.
Oostdam zwaait binnenkort na bijna twintig jaar af als voorman van de reisbranche. In die tijd zag hij de sector en vooral de vakantieganger enorm veranderen. "Mensen zijn nu veel meer gericht op ervaringen en minder op de reisproducten, zoals de accommodatie." Sowieso is op vakantie gaan veel belangrijker geworden.
"Reizen zijn flink duurder geworden, maar je ziet dat mensen koste wat het kost toch gaan. De aankoop van een nieuwe auto wordt ervoor uitgesteld of het nieuwe meubel mag minder kosten, maar op vakantie gaan we", ziet Oostdam. En sociale media spelen een grote rol in die vakantie, zowel voor, tijdens als na de reis.
"Vakantie is onderdeel geworden van de lifestyle. Mensen willen laten zien wat ze gedaan hebben." En dat is dan bij voorkeur niet alledaags of saai. "Tijdens de vakantie doen mensen mee aan het strand schoonmaken, volgen een schildercursus of een kookworkshop. Ze zijn meer in contact met de bestemming."
Wandelen in de natuur, met het vliegtuig erheen
De vakantieganger wil ook meer in contact zijn met de natuur. De ANVR ziet een duidelijke toename van de vraag naar fiets- en wandelvakanties. "En dan wel met het vliegtuig naar mooie bestemmingen gaan om dat te doen." De consument is veel veeleisender geworden, maar het aantal klachten aan het officiële loket is volgens Oostdam veel kleiner dan in het verleden.
Ook daarbij spelen sociale media een rol. "Daardoor is er directer contact tussen de vakantieganger en de reisorganisatie, en wordt het onderling opgelost."
Door de digitalisering is het einde van het reisbureau al vaak aangekondigd, maar ze zijn er nog steeds. Daarbij presenteren reisorganisaties zich steeds vaker op andere manieren, zoals online. "Maar ook bij mensen thuis", vertelt Oostdam. "Er zijn nu zeker duizend zogenoemde zelfstandige reisadviseurs die bij mensen thuis komen om vakanties op maat samen te stellen."
Van de 'ouderwetse' reisbureaus zijn er nog zo'n 450, waar dat twintig jaar geleden tegen de 2.000 waren. "Sowieso is er veel meer diversificatie, mensen willen allemaal wat anders", zegt Oostdam. "En die strandvakantie bestaat ook nog, maar dan wel in combinatie met yogaklasjes."
NUjij: Uitgelichte reacties