Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nog een Sovjetautomerk van onder het stof gehaald: Volga maakt comeback in Rusland na vertrek van westerse merken
-
PREMIUM133
Phishers stalen 24.000 euro van Annekes (48) bankrekening: "Erger is hoe we behandeld werden door de bank”
Banken komen amper één keer op de drie over de brug in dossiers waarin Ombudsfin - de ombudsdienst die de financiële sector zelf oprichtte - oordeelt dat slachtoffers van phishing hun geld moeten terugkrijgen. Bij Anneke Blanckaert (48) en haar gezin haalden phishers vier jaar geleden 24.000 euro van de rekening. Ze getuigt over hoe ze ondanks de steun van Ombudsfin op een muur botst bij haar bank. “Het leek plots alsof wij de criminelen waren.” -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Independer
Bijna geen cabrio’s meer onder de 35.000 euro: 4 zaken om rekening mee te houden als je er één koopt
Opvallend: tegenwoordig vind je nagenoeg geen nieuwe cabrio meer onder de 35.000 euro. Hoe komt dat? Zijn er toch goedkopere modellen? En wat kost het om die te verzekeren? Independer.be wijst op vier dingen die je moet weten als je er deze zomer één wil kopen. -
PREMIUM
Lukt het niet meer om je belastingaangifte zelf in te vullen? Dit zijn de mogelijkheden
Belastingen zijn één van de weinige zekerheden in het leven. Hoe oud je ook bent, je ontsnapt er niet aan. Is het door omstandigheden echter te ingewikkeld geworden om de aangifte in te vullen? Door een verblijf in een woonzorgcentrum bijvoorbeeld, of vanwege dementie? Dan zijn er enkele manieren om je belastingaangifte ‘uit te besteden’. -
Independer
Ons gemiddelde internetverbruik stijgt stevig: hoeveel doen we maandelijks op? En hoe kan dit voor minder geld?
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
-
PREMIUM113
“Ik verdien 1.900 euro per maand”: meer dan de helft van de Vlamingen praat open over hun loon, maar wat als je collega meer verdient?
Veel taboes zijn de laatste jaren al gesneuveld, en misschien gaat het ook met deze in de goede richting: ons loon. Toch volgens Acerta, dat zegt dat 6 op de 10 werknemers van elkaar weten wat ze verdienen. Experts leggen uit waarom zoveel mensen hun salaris delen en waarom dat je werkvreugde ten goede kan komen. -
8
Bedrijf verlaagt waarde van maaltijdcheques voor huishoudhulpen die vaak afwezig zijn
Dienstenchequebedrijf XLG Home, actief in Brussel en Wallonië, verlaagt de waarde van de maaltijdcheques van huishoudhulpen die vaak afwezig zijn. De vakbonden spreken van discriminatie en sluiten acties niet uit. -
Je kind begon vorig jaar te werken: wat betekent dat voor je belastingbrief?