Durffonds Arkimedes kost belastingbetaler 66,5 miljoen
Het Arkimedes-fonds gaat zijn 30.000 aandeelhouders bij elkaar roepen met de vraag de vervroegde stopzetting van het durfkapitaalfonds goed te keuren. Dat schrijft De Standaard.
Het aandeel Arkimedes is substantieel minder waard dan zijn oorspronkelijke inleg van 250 euro per aandeel en daardoor zullen beleggers de gewestwaarborg moeten claimen bij de overheid. 90 procent van de waarde (225 euro per aandeel) is afgedekt door de Vlaamse gewestwaarborg.
Het was in 2005 de eerste keer dat de Vlaamse overheid het brede publiek opriep om geld te stoppen in risicokapitaal voor meestal technologische starters. Kopers van de Arkimedes-aandelen werden niet alleen gelokt met de gewestwaarborg, maar ook met een belastingvoordeel van 35 procent van de investering.
Dankzij die dubbele matras (90 procent waarborg + 35 procent belastingkrediet) recupereren beleggers uiteindelijk 125 procent van hun investering. Dat komt neer op een jaarlijks rendement van 2,3 procent, betaald door de belastingbetaler. De gewestwaarborg en het belastingvoordeel kosten Vlaanderen 71,1 miljoen euro. Dat kan nog dalen tot 66,5 miljoen, want er moet nog wat restactief verkocht worden.
Vlaams minister van Economie Philippe Muyters bevestigt dat een bedrag werd voorzien in de begroting. Hij legt uit dat de waarde van de portefeuille gedaald is door de economische crisis die uitbrak in de jaren na de lancering van het fonds.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM29
Moeten we de zomer door zonder ons favoriete ijsje? Moederbedrijf zet Cornetto, Magnum en Ben & Jerry’s te koop
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Nagelbijten voor Sam Bankman-Fried: gaat cryptomiljardair de rest van zijn leven de bak in?
Voormalig cryptomiljardair Sam Bankman-Fried hoort donderdagmiddag hoe lang hij de cel in moet. Als het tegenzit, zal hij de rest van zijn leven achter de tralies zitten. Als het meezit, krijgt hij zes jaar, vanwege een van de grootste financiële fraudezaken ooit in de VS. -
-
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
-
PREMIUM1
Faillissement Van Hool onvermijdelijk: hoe moet het nu verder met iconische busbouwer?
Er is geen hoop meer op redding bij Van Hool. De busbouwer stevent af op een faillissement. In het beste scenario volgt er vanaf volgende week een (gedeeltelijke) doorstart met een overnemer. Maar wat zijn de plannen vervolgens met de bus- en trailerbouwer? Hoeveel van de 2.500 werknemers kunnen aan boord blijven? Voor wie moet vertrekken, betekent een faillissement bovendien een extra financiële aderlating. “Het is zelfs niet zeker of de arbeiders hun volledige loon van maart wel zullen krijgen.” -
PREMIUM172
1 op de 3 werkende ouders komen amper rond: “De koopkracht van de laagste inkomens moet dringend aangepakt worden”
“Vergelijk eens wat de boeren krijgen voor hun producten en wat ze gezinnen kosten in de winkelrekken. Wat blijft er hangen bij de verschillende schakels in de keten?” Voor Ivo Mechels, de voorzitter van De Gezinsbond, ligt daar de oorzaak én de oplossing voor de steeds grotere groep gezinnen die financieel moeilijk rond komen: “De prijzen in de supermarkten moeten doorgelicht worden.” Dit is hoe de Gezinsbond denkt dat het leven ook voor jouw gezin opnieuw beter betaalbaar kan worden. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
-
Kandidaat-overnemer Guido Dumarey pleit voor defensietak bij Van Hool
Busbouwer Van Hool zou een defensiedivisie moeten starten die minstens 10 procent van de omzet levert, omdat er meer mee te verdienen valt. Dat heeft zakenman Guido Dumarey, die met Van Hool een doorstart wil maken, gezegd in ‘De Ochtend’ op Radio 1. -
“De bedrijvendokter”: Guido Dumarey, één van de rijkste mensen in ons land, kandidaat om Van Hool over te nemen (na faillissement)
De West-Vlaamse zakenman Guido Dumarey (65), auto-industrieel, serie-entrepreneur en één van de rijkste mensen van ons land, is kandidaat om de noodlijdende busbouwer Van Hool over te nemen. Dat zegt de ondernemer in ‘De Standaard’. -
15
Faillissementen in bouw blijven op recordniveau
100 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTom Faes
Antonio Vivaldi
Jef Lois
jozef stevens
dominique castelein