Direct naar artikelinhoud
nieuwswakker dier

Albert Heijn past verpakking eendenborstfilet aan vanwege ‘Liegebeestverkiezing’

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft Albert Heijn van de nominatielijst van de Liegebeestverkiezing gehaald. De supermarkt heeft namelijk beloofd dat het de verpakking van de Premium Eendenborst aanpast.

Albert Heijn gaat de verpakking van de Premium Eendenborst aanpassen.Beeld Albert Heijn

Door te stellen dat de Premium Eendenborst zijn ‘bijzondere smaak en malsheid’ te danken heeft aan ‘het voedsel en de leefomstandigheden van de dieren’, zoals vermeld op de verpakking, suggereert Albert Heijn volgens Wakker Dier dat de dieren in weelde leven. In werkelijkheid zitten de uit Frankrijk afkomstige plofeenden met z’n dertienen op 1 vierkante meter. Ze komen nooit buiten, hebben geen zwemwater en vallen elkaar geregeld tot bloedens toe aan.

‘Hoewel we op de verpakking vooral de bijzondere smaak van eendenvlees willen benadrukken, snappen we dat de tekst anders gelezen kan worden’, zegt een woordvoerder. ‘We gaan de tekst daarom aanpassen.’

Met de jaarlijkse Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier misleiding en leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak stellen. Andere genomineerden dit jaar zijn Jumbo, Campina, Rabobank en ECOstyle.

Eerlijk

Wakker Dier reageert verheugd op het voornemen van Albert Heijn om de verpakking aan te passen. ‘Daarmee is ons doel deels bereikt’, zegt persvoorlichter Valeska Hovener. ‘We willen dat de consument niet in de maling wordt genomen en dat bedrijven eerlijk zijn over wat ze op de verpakkingen zetten.’

Met het aanpassen van de verpakking is de eend echter niet geholpen. ‘Het allermooist zouden we het natuurlijk vinden als supermarkten alleen biologische producten verkopen, maar daar is deze verkiezing niet voor bedoeld’, aldus Hovener.

De woordvoerder van Albert Heijn stelt dat de supermarkt zo’n 11 duizend eigen merkproducten heeft die het stap voor stap verduurzaamt. ‘We hebben al flinke stappen gezet’, zegt de woordvoerder. ‘Duurzaam produceren is niet iets wat eindig is. De wereld verandert continu en dat geldt ook voor de eisen die we als wereld stellen aan de productie van voedsel. Uiteraard doen we ons best om klanten juist en volledig te informeren. Dat lukt vaak heel goed en soms maken we een fout.’

Plofkip

Het is niet de eerste keer dat een bedrijf zijn product aanpast naar aanleiding van  de Liegebeestverkiezing. Zo stopte Lidl met de verkoop van plofkip. Friesche Vlag paste de naam van haar ‘Halfvol Plantaardig’-product aan, dat voor 96 procent uit melk bestond. Melkunie kwam met een andere geitenmelk-verpakking: het plaatje van een geit in de wei verdween. En Albert Heijn liet na om nog langer plofkip te gebruiken voor het Kip met pesto-product van het merk Excellent. In plaats daarvan werd kip met 1 ster Beter Leven gebruikt.

Vorig jaar weigerde Albert Heijn een door Wakker Dier geëiste rectificatie te plaatsen in de Allerhande voor serranoham, waarmee de supermarkt de Liegebeestverkiezing 2017 ‘won’. In het huismagazine werd gesuggereerd dat de ham afkomstig was van varkens uit de wei. In werkelijkheid beperkt de leefomgeving van de dieren zich tot een ‘een stal vol stront’, aldus Wakker Dier.

Consumenten hebben tot 2 september om online te stemmen op hun favoriete Liegebeest. 

Update: 

Genomineerde Jumbo heeft dinsdag laten weten dat het stopt met het advies om levende kreeften voor het koken een half uur in de vriezer te leggen, met het doel de dieren te verdoven. ‘Wij zien ook dat dit geen bewezen methode is’, aldus een woordvoerder. ‘Momenteel zijn we aan het onderzoeken hoe we verder willen met de verkoop van kreeft en hoe we onze klanten het beste kunnen adviseren.’

'Bij Albert Heijn en Jumbo verdween de plofkip uit de koeling. Lidl bleek echter nog altijd plofkip te verkopen, alleen van een ander ras.'Beeld ANP