Ryanair vreest hete zomer in de luchtvaart: "Risico op stakingen bestaat wel degelijk"
ReisnieuwsRyanair vreest voor een hete zomer in de luchtvaartsector. Marketingdirecteur Kenny Jacobs verwees in Brussel naar de pilotenstaking bij Brussels Airlines en naar de meerdaagse stakingen bij Air France-KLM. Maar ook Ryanair zelf is niet immuun voor acties, gaf hij toe. "Ik hoop dat het niet komt tot verstoringen, maar als je kijkt naar de hele industrie bestaat er wel degelijk een risico op stakingen", klonk het op een persmoment in Brussel.
Ook bij Ryanair is er al enkele maanden sociale onrust. De Ierse lowcostmaatschappij weigerde tot enkele maanden geleden vakbondsafgevaardigden te erkennen, maar lijkt nu toch bij te draaien. In Duitsland en Italië is er al een akkoord over een vakbondsvertegenwoordiging, in België komt er binnen de maand overleg met vertegenwoordigers van de piloten. De vakbond LBC-CNE, die optreedt als vertegenwoordiger voor de piloten, zegt nog geen uitnodiging te hebben ontvangen.
"Blijven ons model trouw"
De marketingdirecteur van Ryanair wilde niet ingaan op de inhoud van die gesprekken. Volgens hem zijn de eisen van Ryanair-piloten niet noodzakelijk dezelfde als bij Brussels Airlines. "We gaan in elk geval ons lowcostmodel trouw blijven", klonk het nog.
Een vijftal vakbonden, waaronder de Belgische LBC, hebben eind vorige maand een ultimatum gesteld aan Ryanair. Ze dreigen met een staking als de Ierse luchtvaartmaatschappij tegen 30 juni niet is ingegaan op hun eisen, waaronder het toepassen van de geldende nationale wetgeving. Maar dat lijkt Ryanair niet van plan. Jacobs: "We opereren in 28 verschillende landen en gaan dus niet 28 verschillende arbeidsreglementen toepassen. Dat zou niet efficiënt zijn."
"Gericht kiezen waar we uitbreiden"
Ryanair nuanceerde ook de bewering van Brussels Airport dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten de jongste maanden heeft teruggeschroefd. "We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit", aldus nog Jacobs.
Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. "We moeten dus gericht kiezen waar we extra gaan uitbreiden."
"Ongekende groei"
Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. "We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem; nvdr). We zijn de tweede grootste speler met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent, klonk het nog.
Boetes geen effect
Maar de levering van nieuwe vliegtuigen bepaalt de groei van de capaciteit. De Ierse lowcost carrier kiest dan ook voor markten met de meeste groeikansen, zoals Duitsland en Italië. Volgens de marketingdirecteur hebben de boetes voor het overschrijden van de geluidsnorm boven het Brussels gewest niets veranderd aan hoe Ryanair vliegt op Brussels Airport.
"Terugbetaling plus 5 euro"
Om haar lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten, komt de Ierse luchtvaartmaatschappij vanaf oktober met een laagsteprijsgarantie. "Als men eenzelfde vlucht -op dezelfde luchthaven, dezelfde dag en ongeveer hetzelfde tijdsbestek- vindt die goedkoper is, dan betalen we het prijsverschil terug. Plus nog eens vijf euro extra", kondigde Jacobs aan. Het ticket moet dan wel ongeveer twee weken op voorhand zijn geboekt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoe wordt jouw loon beïnvloed door je jaren ervaring?
-
Opgelet: Venetië voert eind april toegangsticket in voor dagjestoeristen op drukste dagen
Vanaf 25 april moeten dagjestoeristen in Venetië op de 29 drukste dagen 5 euro betalen om de immens populaire stad te bezoeken. Venetië hoopt zo het massatoerisme te beperken. -
PREMIUM
Klimaattaks, hotelbelasting of zelfs een dagpas: hoe vakantielanden ook jouw reis fors duurder maken zonder dat je het meteen merkt
De taksen in heel wat Europese toeristische trekpleisters zijn dit jaar fors de hoogte ingegaan. Zo kost een weekje Griekenland met het gezin je vanaf 1 april al gauw 140 euro extra. Waarom voeren die landen hun toeristenbelasting zo op? Over welke bestemmingen gaat het? Kun je eraan ontsnappen? Onze reisexpert Johan Lambrechts rekent het voor je uit. “De verblijfstaks is niet altijd inbegrepen in de boekingsprijs.” -
-
Singapore Airlines verbindt Brussels Airport na 20 jaar opnieuw met Singapore
-
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Wat mogen we verwachten in het paasweekend? “Grote verschillen in noorden en zuiden van de Alpen
De paasvakantie betekent voor vele skigebieden traditioneel het einde van het wintersportseizoen. Maar wat voor weer mogen we tijdens die laatste weken nog verwachten? Hoe liggen de skipistes er momenteel bij? En komt er nog wat sneeuw bij? Meteoroloog Jonas De Bodt blikt vooruit op het skiweer tijdens de eerste week van de paasvakantie. “Ga je skiën in het noorden of zuiden van de Alpen, dan krijg je een héél andere vakantie.” -
Moerasboot kantelt in de Everglades in Florida: 9 passagiers vallen in het water met krokodillen
Een propellerboot is tijdens een tour door de Everglades in Florida uit de bocht gevlogen. De negen passagiers en de bestuurder van de boot kwamen daarbij in het moeras terecht waar krokodillen en alligators leven. Iedereen kwam er met de schrik vanaf. De man achter het stuur is aangehouden. -
Pairi Daiza biedt 21 nieuwe ‘farmhouse lodges’ aan, met direct contact met boerderijdieren
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
PREMIUM
In Pairi Daiza slaap je sinds dit weekend nóg dichter bij de dieren. Onze reisexpert test het uit: “Nu kan je ze aaien”
In dierenpark Pairi Daiza kan je sinds dit weekend slapen tussen de dieren in de mini-boerderij. De herten, geiten en wallaby’s aan je terras knuffel je zo veel je wil en dat is niet het enige privilege in de formule. Hoeveel betaal je? En wat is de echte meerwaarde van de nieuwe overnachting? Onze reisexpert Johan Lambrechts was een van de eerste gasten: “Ook als volwassene vond ik de privileges top.” -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
46
KIJK. Broodjesverkoper probeert Belgische toerist op te lichten: “Hij vroeg tien keer de normale prijs”
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpeter maas
Jan Verstrepen
Jef Denijs
Stefan Vantstraat
guy vermeulen