Archiefbeeld: Maria en Nele zijn brugfiguren in Aalst.© apm

Eén school op de drie werkt samen met brugfiguur

Eén op de drie scholen werkt al samen met een brugfiguur. Dat blijkt uit een bevraging van OVSG, de Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, bij 221 directeurs van het basis- en secundair onderwijs. De OVSG vraagt de structurele verankering van brugfiguren. Zo kan de leraar focussen op zijn kerntaak, namelijk lesgeven.

Bron: BELGA

Een brugfiguur is een neutrale contactpersoon die contact zoekt met ouders die de school moeilijk bereikt en zorgt voor een vlotte uitwisseling tussen verschillende beleidsdomeinen zoals onderwijs, kinderarmoede en welzijn. De brugfiguur is vlot bereikbaar en ouders stellen er hun vertrouwen in. Doordat de brugfiguur een pak taken overneemt die anders bij de leraar of de zorgcoördinator terechtkomen, krijgen zij meer tijd voor het lesgeven op zich.

LEES OOK. “We laten ouders in de steek, maar maken er een individueel probleem van”: waarom kinderen opvoeden steeds zwaarder wordt

Meer dan drie op de vier scholen die vandaag een brugfiguur hebben, geven aan tevreden te zijn. 70 procent stelt dat meer ouders bereikbaar zijn voor de school via telefoon of mail, 67 procent zegt dat de brugfiguur erin slaagt om meer ouders naar het oudercontact te laten komen, 49 procent ziet dat schoolfacturen vaker (op tijd) betaald worden en 41 procent stelt dat dankzij de brugfiguur minder leerlingen onwettig afwezig zijn.

“Ondanks de overtuigende cijfers en getuigenissen uit de praktijk stellen we vast dat twee op de drie scholen vandaag nog niet over een brugfiguur beschikken. Daarom pleiten we ervoor om brugfiguren structureel te verankeren in onze scholen en academies. We willen dat de middelen niet langer uitsluitend van de gemeente komen, maar dat Vlaanderen hierin investeert”, zegt Walentina Cools, algemeen directeur van OVSG.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER