Opinie: Red het rechtsgevoel: tref plofkrakers vooral ook in hun portemonnee
De daders zijn gepakt, het oordeel is geveld. Vijf mannen die in 2017 in Duitsland plofkraken hebben gepleegd, zijn maandag veroordeeld tot straffen van drie tot zeven jaar. De hoogste straf was voor een 29-jarige man. Een man van 26 kreeg vijf jaar.
Als ze geluk hebben, hebben zij recht op vrijlating over zo’n anderhalf tot drie jaar. Maar kan het Openbaar Ministerie ook niet wat creatiever zijn?
De criminelen hebben gebouwen gesloopt zonder sloopvergunning. Ze hebben een milieudelict gepleegd: bij een ouder gebouw was er vast asbest dat op ongeregelde wijze door de omgeving werd geblazen. En nog een tweede milieudelict: de uitgebrande auto’s langs de weg.
Ze hebben auto’s gesloopt in de openbare ruimte. Ze hebben met vervalste of gestolen kentekens gereden. Ze hebben mensen benadeeld door eigendommen (auto’s) te ontvreemden en niet binnen redelijke termijn en in goede staat terug te bezorgen. Ze hebben voertuigen gebruikt op een andere wijze dan in de typegoedkeuring is vastgelegd. Ze hebben dit gedaan op een onordelijke wijze, waardoor medeweggebruikers niet ongehinderd konden doorrijden. Door snelheden tot 250 km/uur zorgden ze voor groot gevaar op de weg.
onveiligheidsgevoel
Naast de eventuele onschuldige voorbijgangers die de dood in de ogen hebben gezien, lijkt het me redelijk een schadevergoeding te eisen voor het veroorzaakte onveiligheidsgevoel van alle Nederlanders. Van mij persoonlijk, van mijn overbuurvrouw persoonlijk, van haar buurman persoonlijk, van zijn buren (gezin van vier personen) persoonlijk, van … en dat dus ongeveer 17.213.186 keer persoonlijk.
Daarnaast schadevergoeding niet alleen voor iedere automaat die geëxplodeerd is, ook van de muren die eruit gereden of geblazen zijn. De gesprongen ruiten in de buurt. De vluchtauto’s die ze wezenloos te pletter gereden hebben. De banken, die hun geldautomaten (steeds) beter moeten beschermen. De klanten van die banken, die hieraan moeten meebetalen. De gebruikers van de geldautomaten, omdat die nu niet meer 24/7 beschikbaar zijn. De goede doelen, die minder contant geld kunnen ophalen, want mensen kunnen minder goed, minder vaak en minder onbezorgd bij de automaten terecht.
rij-ontzegging
Verder moeten de daders verplicht een Educatieve Maatregel Gedrag op eigen kosten volgen. En voor het leven uitgesloten worden van het verkrijgen van een rijbewijs. Zodat ze bij een verkeerscontrole geen enkel roze bewijs van wat voor vaardigheid dan ook maar kunnen of mogen tonen.
Dat gezamenlijk vormt dan – naast de vrijheidsstraf – een schadevergoeding, die oploopt tot enkele miljoenen. Dit kan worden besteed aan diverse posten (belasting, politie, Openbaar Ministerie), gerichte slachtofferhulp en bijdragen aan organisaties voor gedeeltelijke financiële compensatie voor alle toestanden en onrecht. <