Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Jobat
9 leuke vacatures om bij te verdienen als flexi-jobber
Als je al drie kwartaal minstens vier vijfde werkt of gepensioneerd bent, kan je een flexi-job uitoefenen en dit jaar tot 12.000 euro onbelast bijverdienen. In 2023 waren volgens cijfers van SD Worx de meeste flexi-jobbers actief tussen juli en eind september, maar naarmate meer sectoren het systeem leren kennen en mogen toepassen, vind je het hele jaar door mooie vacatures. Jobat.be zocht er enkele interessante uit. -
Independer
Zolang betalen je kinderen als ‘onervaren bestuurders’ tot vier keer méér voor een autoverzekering
Nogal wat jonge bestuurders schrikken als ze de prijs van hun eerste verzekeringspremie zien. Hoelang betaalt je kind méér als jonge bestuurder? Mag hij of zij de verzekering op naam van de ouders zetten? En welke consequenties heeft dat voor de schadevrije jaren? Independer.be zoekt het uit. -
-
PREMIUM5
Nu banken wél hengelen naar uw spaargeld: toch maar kiezen voor een termijnrekening of wachten op de staatsbon?
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
Spaargids.be
VDK Ritme Spaarrekening biedt hoogste rente, maar limiteert inlage: wat zijn de beste alternatieven voor grote spaarders?
De hoogste spaarrente krijg je momenteel op de VDK Ritme Spaarrekening. Maar je kan slechts 500 euro per maand op deze rekening sparen. Wat doe je dan met de rest van je spaargeld als je het onderste uit de kan wil? Spaargids.be geeft advies. -
Booking.com “blijft consumenten misleiden”: “Vakantiegangers worden opgejaagd met leugens”
-
Independer
Nieuw sociaal telecomtarief: hoeveel spaar je ermee uit? “Voordeel afhankelijk van je operator”
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
PREMIUM25
HLN ONDERZOEK. Honderden Vlamingen gedupeerd nadat installateurs zonnepanelen plots failliet gaan: “Ik ben 6.000 euro kwijt”
“Ik betaalde een voorschot van 6.000 euro aan een bedrijf dat zonnepanelen zou komen leggen, maar dat ging recent failliet. Dat geld ben ik kwijt”, vertelt Steve Vandamme (52). Hij is een van de honderden Vlamingen die duizenden euro’s betaald hebben voor een zonnedak dat er nooit kwam. Dat komt omdat plots heel wat installateurs van zonnepanelen de boeken moeten neerleggen. Wat is er aan de hand? HLN-consumentenexperte Safia Yachou legt uit wat er aan de hand is en wat je kan doen als je zelf getroffen bent. -
Mijnenergie
Waar kan je de lagere energieprijzen meteen voor enkele jaren vastleggen?