Direct naar artikelinhoud
Sociale media

Weer stapt topman van geplaagd Snapchat op

Weer stapt topman van geplaagd Snapchat op
Beeld EPA

De ellende is nog niet voorbij voor Snap, het bedrijf achter de app Snapchat, die vooral populair is onder jongeren. Na slechts acht maanden heeft Tim Stone, de financieel directeur van het bedrijf, besloten om Snap alweer te verlaten.

Stone werkte eerder voor techgigant Amazon. Hij gaat op zoek naar een andere baan, maar blijft tot hij die heeft nog wel bij Snap om een opvolger te vinden. Volgens een verklaring is er geen sprake van een conflict tussen Snap en Stone. De financiële topman is de zoveelste topman die vertrekt. Beleggers vinden dit geen goed teken en dus namen de aandelen van het bedrijf een duik. Eerder vertrokken onder meer de hr-directeur en de strategiedirecteur van het bedrijf.

Dat Snap er niet in slaagt topmensen te behouden doet het imago van het bedrijf geen goed, terwijl het techbedrijf al geen beurslieveling was. Een groot probleem voor Snap is dat de gebruikersaantallen van Snapchat, het belangrijkste product van het bedrijf, sinds vorig jaar teruglopen.

Nadat Evan Spiegel, de jonge oprichter van Snap, verschillende overnamepogingen van Facebook en Google had afgewezen, besloot hij Snap in maart 2017 naar de beurs te brengen. Sindsdien vergaat het het bedrijf niet al te best. Concurrent Instagram kopieerde met succes de populaire functies van Snapchat. Toen Snapchat andersom zijn app toegankelijker probeerde te maken voor een groter publiek, reageerden bestaande gebruikers verontwaardigd. Een petitie tegen het nieuwe ontwerp werd meer dan een miljoen keer ondertekend.

Dat Snap er niet in slaagt topmensen te behouden doet het imago van het bedrijf geen goed, terwijl het techbedrijf al geen beurslieveling was

Ook een poging van Spiegel om het bedrijf te verbreden mislukte jammerlijk. Het bedrijf bracht een zonnebril op de markt waarmee je korte filmpjes kunt maken. Na een korte hype bleven de zonnebrillen op de plank liggen.

Misschien wel het grootste dieptepunt voor het bedrijf was een tweet uit februari 2018 van de Amerikaanse realityster Kylie Jenner, die op sociale media tientallen miljoenen volgers heeft. “Zo, ben ik de enige die Snapchat niet meer opent? Of ben ik dat alleen... Ugh, dit is zo triest.” Meteen dook de beurskoers van Snapchat omlaag en was het bedrijf plotseling 1,1 miljard euro minder waard. Beleggers schrokken er enorm van dat Jenner, die een grote schare volgers heeft uit de jonge Snapchat-doelgroep, het medium dood verklaarde. Ook Jenner zelf was verbaasd over de impact van haar woorden en tweette: “Maar ik houd nog steeds van je, Snap... Mijn eerste liefde.”

Ondertussen was de aanwas van nieuwe gebruikers al aan het dalen en na de tweet van Jenner liep het aantal gebruikers zelfs terug tot 186 miljoen in het derde kwartaal. Het bedrijf slaagde er wel iets beter in om geld te verdienen: de omzet steeg met 43 procent naar ongeveer 260 miljoen euro.

Hoe het Snap de laatste drie maanden van 2018 is vergaan, wordt begin februari bekend. Het aandeel dat bij de beursgang nog 15 euro per aandeel kostte, heeft inmiddels nog maar een waarde van 5,7 euro.