Woensdag hebben we een lange tour gemaakt. In Bali kan je ook op safari
hebben we gemerkt. Afrika is nagemaakt. Dat nam veel tijd in beslag. Gelukkig
was het droog. Hoe dichter je bij de bergen kwam hoe natter het werd. In
Klungkung hielden we het gelukkig ook nog droog. Daar bezochten we het enige
overblijfsel uit het verleden de Taman Gili(park met de eilandjes) waar zich 2 belangrijke bouwwerken bevinden: de
in de 18e eeuw gebouwde rechtszaal Kerta Gosa en het in een
kunstmatige lotusvijver gelegen Bale Kembang. De fotos zullen meer vertellen.
Toen we in het Bali-Agadorp Tenganan aankwamen begon het te hozen. Ik
hoef niets meer te vertellen want de fotos getuigen er van. Tenganan is een
prehistorische enclavedie zich
wezenlijk onderscheidt van andere Balinese dorpen. De door een muur omgeven,
rechthoekige dorpskern wordt bepaald door 2 paralelle, licht oplopende en
bestrate wegen waarlangs de met palmbladeren bedekte huisjes dicht op elkaar
staan. Er staan tempels, schrijnen en paviljoens. Hierin speelt zich het
religieuze en sociale leven van de Bali Aga (oud Balinezen) af.
Zij zien zichzelf als een gemeenschap van uitverkorenen en voeren hun
afstamming direct op de godenkoning Indra terug. De eilandbewoners werden niet
door het Hindoeisme van de Majapahitperiode beïnvloed. Zij hebben b.v. ook niet
de moderne methode van hetcremeren
overgenomen van het Hindoeisme. De nabestaanden begraven de overledenen volgens
de oude traditie. De ongeveer 300 dorpsbewonersleven verder volgens eigen regels.
Daar de zuiverheid van het bloed in hoog aanzien staat is het een Bali
Aga verboden met een vrouw uit een ander dorp te trouwen. Overtreedt hij dit
strikte taboe, dan moet hij in het uiterst oostelijk deel van het dorp wonen
zonder het dorp geheel te verlaten.De kinderen groeien niet op in de hoofdhut
van de ouders en worden ze gescheiden in jongens en meisjesgroepen. Op deze
manier worden ze voorbereid op hun latere taken in de dorpsgemeenschap.
Vrouwen verwerkenbewerkte
draden die reeds een weefganghebben
ondergaan en die volgens een bepaald schema worden ingekleurd: de dubbele ikat
methode. (is dus geheel anders dan de batik methode). Deze geringsing genoemde
stoffen hebben in het religieuze leven en in de mystiek-cultische sfeer een
zeer grote betekenis.Men gelooft dat zij magische krachten hebben en ziekten
afweren en vooral tegen onheil beschermen.Alleen foutieve stukken en in de
enkele weeftechniek gemaakte stoffen zijn voor de verkoop bestemd.
Een andere kunststroming is de lontarbeschildering. Op kleingesneden
bladeren van de lontarpalm kerft men met een pen oud Balinese teksten en
miniaturen. Om de gravures duidelijk uit te laten komen maakt men ze met een
mengsel van as en olie zwart. De afzonderlijke bladeren worden bijeengehouden
met 2 versierde deksels uit sandelhout. Alles duidelijk te zien op de fotos.
Donderdagochtend regen, middag gebridged. Zelfs Luurd gaat het leuk
vinden: de 1e plaats met 64,29 %.
Vandaag, vrijdag de 13e
dit gedaan. Kost heel veel tijd. Volgende week dindsdag of woensdag gaan
we naar het project van de organisatie Biwa. Zie internet.