Inhoud blog
  • Valentijnsmenu 2017
  • Maandbladen 2017
  • Overleden collega's
  • Maandbladen 2016
  • Samenkomsten
  • Stokkem naar Maaseik
  • Vucht - Stokkem
  • Valentijnsmenu 2016
  • Maasmechelen - Uikhoven
  • ALLO-ALLO clubblad
    Categorieën
  • Foto (3)
  • Ledenblad (4)
  • Maandbladen 2014 (1)
  • Maandbladen 2015 (1)
  • Maandbladen 2016 (1)
  • Maandbladen 2017 (1)
  • Opstap (13)
  • Overleden (1)
  • Samenkomsten (2)
  • Links
  • ALLO - ALLO 2012
  • ALLO - ALLO 2013
  • ALLO - ALLO 2014
  • ALLO - ALLO 2015
  • Aanverwante bolgs
  • Blog Belgacom Club Gent: Kaarten
  • Blog Belgacom Club Gent Bowling
  • Belgacom Club vriendenkring Gent

    26-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsmenu 2017

    Valentijnsmenu

    Vrijdag 17 februari 2017








    Categorie:Foto
    23-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandbladen 2017

    Maandbladen 2017

    Bijlagen:
    Maandblad 2017 01 26.pdf (310.3 KB)   
    Maandblad 2017 02 23.pdf (301 KB)   


    Categorie:Maandbladen 2017
    22-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Overleden collega's

    Overleden collega's

    Klik op de .pdf link voor een overzicht.

    Bijlagen:
    overledenen voor blog.pdf (2.5 MB)   


    Categorie:Overleden
    20-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandbladen 2016

    Maandbladen 2016

    Bijlagen:
    Maandblad 2016 01 29.pdf (254.4 KB)   
    Maandblad 2016 05 30.pdf (262.5 KB)   
    Maandblad 2016 06 07. Gentse feestendoc.pdf (192.4 KB)   
    Maandblad 2016 07 05.pdf (187.9 KB)   
    Maandblad 2016 08 15.pdf (320 KB)   
    Maandblad 2016 09 29.pdf (199.8 KB)   
    Maandblad 2016 12 15.pdf (303.8 KB)   


    Categorie:Maandbladen 2016
    19-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenkomsten



    Samenkomst Belgacom Club Gent.

    Elke laatste donderdag van de maand.

    Kasteel A. Claeys Bouuaert te Mariakerke om 14.30 uur

    De locatie is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer;

    buslijn 3 afstappen aan de halte Post Mariakerke,met buslijn 6 en 9 halte Mariakerke kerk.

    Met de auto: aan het rondpunt Mariakerke kerk,noordwaarts, Notenstraat in tot op parking, dan te voet slechts 100m. naar de ingang van het kasteel.

     van 14:00 u tot 17:00 u.

    Volgende samenkomst is op 23 februari, 30 maart en 27 april 2017


    Categorie:Samenkomsten
    16-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stokkem naar Maaseik

    Zaterdag 9 april 2016

    Onze derde Grensmaastocht gaat van Dilsen - Stokkem naar Maaseik.

    Wij starten aan het bezoekerscentrum De Wissen te Stokkem, dus op de plaats waar wij onze tweede Grensmaastocht beëindigden.

    Aan het bezoekerscentrum De Wissen nemen wij het dijkpad in noordelijke richting.

    Rechts van ons ligt de uitgestrekte waterplas van Negenoord: ontstaan door grindwinning. Negenoord is ca. 200 ha groot en wordt voor een grootdeel begrensd door een oude Maasmeander.

    Vogelliefhebber kunnen er het hele jaardoor de talrijke vogelsoorten spotten.

    De benaming Negenoord zou zijn oorsprong vinden in de verkoop van het uitgestrekte gebied voor de prijs van negen oord of oortjes. Het oord was munt van laag zilvergehalte en later zelfs in koper geslagen. Het had de waarde van een vierde stuiver of twee duiten. Dus een bijzonder lage prijs.

    Het pad langsheen Negenoord, de Booienweg, volgen wij ca. 1km. Aan het einde van de waterplas buigt de weg noordwaarts, wij negeren de weg rechts.

    Wij volgen nu verder pal noordelijk en komen 500 m. verder in het gehucht Booien aan de Maas. Wij wandelen tussen een horecazaak en een schuur:  boerderij “Dilsenhoeve”.

    Het gehucht Boyen of Booien behoorde oorspronkelijk bij de gemeente Grevenbicht (NL). Door de natuurlijke Maasverschuiving in 1751 werd het gehucht gescheiden van Grevenbicht en in 1814 bij Stokkem gevoegd.

    Door het verdrag van Londen in1839, aanvaarding van de staat België, werd Boyen officieel bij België gevoegd.

    De benaming komt vermoedelijk van “Boei” plaatselijkdialect voor loods, schuur of onderkomen voor vee. Nadat de Maas voor de scheiding had gezorgd, bouwde men alhier schuilplaatsen voor vee en later ook stalling en woninggelegenheden. Dit zijn de vakwerkhoeven die wij nu nog zien.

    Een eigenaardigheid aan deze boerderij “Dilsenhoeve” is dat de weg tussen de het woonhuis en de stallingen door loopt.



    Na Dilsenhoeve (nu horecazaak). Nemen wij links en volgen nu ca. 2,4 km. de plaatselijke wandeling, houtenpaaltje met schild en een blauwkleurig pijltje. Na Dilsenhoeve nemen wij na 180 m. rechts en vervolgen nu rechtdoor tot aan de oude Maasmeander van het Deurlingerweert. Ca. 1200 m.

    Voor ons zien wij de spits loze kerktoren van Rotem liggen: de oorspronkelijk dorpskern van Rotem.

    Eens wij de oude Maas overschrijden slaan wij rechtsaf, en blijven nog steeds de blauwe pijltjes volgen.

    Buiten het parcours (het is slechts 100 m surplus) zijn wij even tot aan alleenstaande torenstomp van de gotische Martinuskerk uit de 10e-11e eeuw gestapt. Het kerkschip werd in 1928 afgebroken. Het voormalige kerkhof met enkele graftombes uit de 17e en 18e eeuw is nu een calvarie en een oord van rust en vrede. In de onmiddellijke omgeving staan een voormalige pastorie-kapelanie, nu restaurant en brouwerij. Onder de gerestaureerde en deels opengewerkte kerktoren bevindt een zich knekeltombe.

    De oude kerktoren en de grot van Lourdes.

    Eens terug op ons parcours, vervolgen wij onze weg noordwaarts via de Visserstraat, en volgen langs heen de oude Maas die rechts gelegen is, Na 1 km. zien wij rechts van ons een brede waterplas, daar nemen wij de weg links haaks op de waterplas: Nog steeds de blauwe pijltjes volgen.

    150 m. verder nemen wij rechts en wij vervolgen nu rechtdoor over ca. 800 m.

    Bij een T-splitsing gaan wij rechts de Kempenstraat in en komen 150 m. verder op een viersprong, en vanaf hier verlaten wij het plaatselijke blauwe parcours.

    Rechtdoor gaat de weg naar de voetveer van Grevenbicht-Rotem (gesloten van november tot april),  maar in de zomermaanden vaart het veer dagelijks.

    Grevenbicht (NL) is een dorp in Nederlands Limburg en maakt deel uit van de gemeente Sittard-Geleen.

    Grevenbicht is vooral bekend van de jaarlijkse Pinksterprocessie. 

    De Nieuwe Grensmaas.

    Hier pal voor ons vinden nu de waterbeheersingswerken van De Nieuwe Grensmaas plaats Het is een strijd van de mens tegen het water van de Maas. Ze moeten meer dan 10.000 inwoners in het gebied van Eisden, Leut, Meeswijk en Lanklaar beschermen tegen mogelijke overstromingen. De Maas wordt daarbij vooral verbreed. Het gebied van Boyen-Veurzen, in totaal 70 hectare, wordt met 4 meter verlaagd.

    Hier bij Rotem en Grevenbicht zal een nevengeul gegraven worden, waardoor er een soort eiland ontstaat. Het is de bedoeling dat aan de oevers nieuwe natuurgebieden ontstaan. De werkzaamheden aan de Grensmaas vinden gespreid plaats tussen 2012 en 2022.

     

    Wij vervolgen onze weg en gaan links, in noordelijke richt langs heen een kaarsrecht fietspad. In de zomer is dit een druk bereden fietsweg (fietsknooppunt 61), Het is soms uitkijken geblazen.

    Respectievelijk links en recht van ons zien wij de voormalige grindwinningsputten Meerheuvel en Bichterweerd. Hier hebben wij een schitterend uitzicht over deze twee grote plassen water. Veel watervogels hebben hier hun stekje gevonden. Het zat vol met vogels van diverse pluimage.

     

    Na 750 m. komen wij aan het Strilingmonument en de Periscoop.

     

    HET STIRLINGMONUMENT TE ROTEM



    In de nacht van 13 op 14 juli 1943 om 01.40u. kwamen hier zeven bemanningsleden van de Britse Stirling EE873 om het leven.

    De EE873 maakte deel uit van een 2000 vliegtuigen die een raid moesten uitvoeren boven de Duitse stad Aken.

    Door de sterke rugwind was de Stirling EE873 te vroeg voor het bombardement met 2000 vliegtuigen en voerde een wachtende roulatie uit. Op zowat veertig mijl van zijn doelwit, werd het onverhoeds door twee Duitse jachtvliegtuigen aangevallen. De stuurboord-buitenmotor en de vleugel werd door één salvo zwaar geraakt en kort daarna ontplofte de motor in de lucht. De wrakstukken van het vliegtuig en de bommenlading lagen verspreid over een afstand van zowat twee kilometer ten noordoosten van Rotem.

    Na de crash  vonden de Duitsers in het geraamte van de Stirling zeven lichamen, het normale aantal bemanningsleden voor een Stirling. Eén bemanningslid echter, een Ierse koepelschutter sergeant Robert Clarke overleefde de crash. Hij kon nog net zijn valscherm aantrekken en de achterste ontsnappingsdeur openen. Door een bruuske beweging van het toestel werd hij naar buiten geslingerd. Bij het landen met zijn parachute net over de grens met Nederland verzwikte hij zijn enkel.

    Daar de Duitsers het normale aantal bemanningsleden voor een Stirling hadden gevonden, werd er mogelijks hierdoor geen zoekactie naar een achtste bemanningslid georganiseerd. Uitzonderlijk vlogen die nacht de bemanning van de raid op Aken met een tweede piloot.

    Robert Clarke trok mankend en op zijn eentje van Maastricht naar Leuven en Halle. Daar werd hij opgemerkt door mensen van de Brusselse EVA-lijn (afkorting van Evasion). Eerst werd hij overgebracht naar Brussel waar hij aan een grondig onderzoek werd onderworpen. Op 10 augustus werd Robert Clarke op de Komeet-lijngezet: De Komeetgroep hield zich bezig met het opvangen en naar betrouwbare oorden smokkelen van gevallen vliegtuigbemanningen en parachutisten. In totaal redden ze zo het leven van meer dan 700 geallieerde piloten. Daarvoor lieten wel meer dan 200 Komeetleden hun leven.

    Komeet onderhield van 1941 tot 1944 een route over Parijs naar Zuid-Frankrijk, maar ondervond vanaf begin 1943 veel tegenslag.

     

    DE PERISCOOP

    Deze periscoop is niet bedoeld om door te kijken. Op het schermpje waarop een filmpje afgespeeld wordt is er weinig of niets te zien.

     

    Wij vervolgen onze tocht in noordelijke richting en blijven nog gedurende 1500 m. rechtdoor lopen.

     Als wij terug tussen weiden komen, verlaten we het verharde pad nemen wij na ca. 250 m. rechts, een dalend pad dat ons naar de Maas voert. Geen fietsers meer die ons kunnen lastig vallen

    Via een kleine kronkel in het dijkpad komen wij op de zomerdijk van de Maas.

    Vanaf hier blijven wij de Maasdijk getrouw volgen.

     

    Wie van vergezichten houdt kan hier volop genieten van de vele mooie doorkijkjes. Een molen een kerkje en in de verte af en toe een zicht op het Limburgs plateau.

    LIMBURGS PLATEAU

    De overgang van de Maasvallei naar het Kempens Plateau is erg abrupt en vormt een soort steile helling. Deze ononderbroken plateaurand van ruim 20 kilometer lengte loopt van Opoeteren tot Gellik. De hoogte varieert van 20 tot 105 m. Het is één van de spectaculairste geologische fenomenen in het vlakke Vlaanderen. Nu de akkers er nog onbewerkt bijliggen was dit fenomeen duidelijk zichtbaar.

     

    Zicht op het Kempischplateau

    Rondom ons volop openruimte en geen enkele bebouwing, totdat wij na 2,3 km een aan speciaal huis komen. 

    DE DAMIAEN EEN PARELTJE AAN DE MAAS.

    In vroegere tijden was 'Den Damiaen' een afspanning om de paarden, die de vaartuigjes over de Maas stroomopwaarts trokken, op rust laten te komen. Het was de eerste rustplaats tussen Maaseik en Luik waar de schippers konden overnachten. Hier was vroeger ook een overzet van over de Maas naar Nederlands.

    De huidige bewoners leerden leven met de Maas en de afzondering van de rest van de wereld als de Maas weer eens buiten haar oever treed. Als de rivier de zomerbedding overschrijd neemt ze alle land rondom 'den Damiaen' in tot aan de winterdijk, dit is tot ver achter in het veld.

    Een kolkende Maas voert méér dan 3000 m3/sec water richting Noordzee. De 'Den Damiaen' blijft droog dankzij het dijkensysteem rond de site!

    De hoogwaterpaal laat zien hoe hoog de Maas hier ooit heeft gestaan. Volgens deze paal was in 1993 de dijk rond het huis blijkbaar niet hoog genoeg.


    De Damiaan bij de overstroming van december 1993.

     

    UITERWAARDEN LANGS DE MAAS.

    Reeds in vroeger tijden werden de uiterwaarden gehooid en begraasd in de zomer. In de wintermaanden, bij hogere waterstanden nam de rivier haar winterbed in. Op sommige plaatsen schuurde de rivier bodem weg, op andere plaatsen liet ze materiaal achter. Zo erodeerde ze haar eigen bedding en schoof stilletjes oostwaarts. Door aanleg van dijken liet de mens zijn invloed gelden op het loop van de rivier.

    Het kalkrijke Maaswater afkomstig uit de Ardennen bracht vroeger tal van zaden mee die bij hoog water werden achtergelaten in de uiterwaarden, samen met een voedsel- en kalkrijk sliblaagje. Dit zorgde voor een rijk graslanden en een hele reeks van bijzondere plantensoorten.

    Door de modernisering van de landbouwcultuur zij veel van die rijkslibgronden verloren gegaan.

     

    Na een praatje met de eigenaar van Den Damiaan vervolgen wij onze tocht en komen wij 750 m. verder aan een T splitsing. Hier stopt de grazige zomerdijk van de Maas en mondt uit op een betonnen fietspad met lokaal autoverkeer. Hier nemen wij rechts en zullen deze rustige weg ca. 2,0 km. blijven volgen tot aan de ringweg van Maaseik.

    Wij vervolgen onze weg en houden de B&B t’Goedhof links van ons.

    Een hoge betonnen muur moet Heppeneert beschermen tegen de hoge waterstanden van de Maas.

    Al vrij vlug komen wij in de woonkern van Heppeneert, een één straatdorp, met enkel bewoning aan de westkant van de weg.

     

    HEPPENEERT.

    De bewoning van Heppeneert gaat terug tot in het neolithicum en de bronstijd. Getuige hiervan zijn de bodemvondsten. In 1990 werd op een akker het grootste bijlendepot uit de eindfase van het Bronzen Tijdperk (8e e. v Chr.) in België opgegraven, 47 bijlen en één bronzen lanspunt.

    Vrijwel alle heerlijke rechten, waaronder het veerrecht en het visrecht, kwamen toe aan de Abdij van Thorn, ten gevolge van een schenking van Ansfried aan deze abdij.

    Heppeneert is vooral gekend voor zijn bedevaartsoord Onze-Lieve-Vrouw van Rust en de Kaartridder.

    DE LEGENDE VAN DE KAARTRIDDER.

    De Edelman Riddart raakt na de vroegtijdige dood van zijn vrouw aan het kaartspel verslaafd en verspeelt al zijn geld. Door zijn ziel aan de duivel te verkopen kon hij nog enkele jaar in weelde verder leven op voorwaarde dat hij zijn ziel verkocht aan de duivel. De ridder tekende een pact met de duivel met zijn eigen bloed en voor de duivel was de zaak overeengekomen.

    Op het einde van het pact vernemen zijn vrienden welk lot Riddart te wachten staat, ze raden hem aan tot de heilige Gertrudis te bidden.

    Op het afgesproken tijdstip vertrekt de ridder te paard naar de afgesproken plaats, een oud Maasbruggetje. Ongemerkt echter is Sint-Gertrudis achter de rug van de ridder meegereden. Bij de confrontatie met de duivel drijft ze hem door vurig gebed op de vlucht. Riddart keert boetvaardig en dankbaar naar zijn kasteel terug en leeft voortaan in soberheid en gebed. Na zijn dood wordt hij op het kerkhof van Heppeneert begraven.

    Een grafsteen, waarop harten en ruiten zijn afgebeeld, werd ingemetseld in de muur van de kerk. Even voorbij de kerk houdt een kunstwerk in de vorm van een kaartspel de herinnering aan deze legende levend.

    Gerard Walschap heeft over deze legende in het Vlaams een roman “De kaartridder”

     

    BEDEVAARTSOORD VAN HEPPENEERT.


    De barokkekapel van Heppeneert

    Volgens een legende spoelde in Elen tijdens een overstroming van de Maas een Maria aan. Men bouwde een kapel waarin het beeld werd geplaatst. Zo ontstond een Mariaverering.

    In de parochiekerk van Heppeneert wordt Maria vereerd onder de titel van Onze-Lieve-Vrouw van Rust. Het zeer oude beeldje is er te zien in rustende houding, hoofd gebogen, handen gevouwen op haar schoot.

    In 1706 kochten de Kruisheren van Maaseik hier te Heppeneert een pachthoeve en de kapel die bij een landgoed behoorde en bouwden dit uit tot een bedevaartsoord.In de loop der jaren werd de kapel te klein en werd er ca. 1768 een nieuwe en grotere kapel gebouwd.

    Tijdens de Franse Revolutie, trokken ze weg en hun goederen werden verbeurd verklaard en verkocht. Een Kruisheer, Petrus Arnold Coopmans, was achtergebleven en bracht het beeldje naar Heppeneert, waar het op een veilige plaats verborgen bleef totdat betere tijden zich aanboden.

    Op de begraafplaats van Heppeneert, liggen heel wat kruisheren begraven.

    Heppeneert heeft een mooie verzameling horecagelegenheden en terrasjes.

     

    Frans Giesen een slachtoffer van de waternood van december 1993.

    Wij vervolgen onze weg richting Maaseik: nog 1,5 km. te stappen.

    Links ligt de dorpskern van Siemkesheuvel en rechts over de Maas Susteren en Roosteren.

    Bij het naderen van Maaseik zien wij op Nederlands grondgebied een kudde Konikpaarden.


    Konikpaarden

    (Kon is Pools voor paard, konik (konjiek) voor paardje)

    De konik is van oorsprong een wild of halfwild gehouden paardenras afkomstig uit Polen en Wit-Rusland en nauw verwant aan de tarpan, een uitgestorven wild paard uit oost-Europa.

    De konik is klein en lijkt zowat op een pony, maar zijn vacht heeft het kenmerken van het wildkleurpatroon.

    De konik heeft in de vrije natuur geen verzorging nodig en kan het hele jaar buiten blijven, ideaal voor de begrazing in natuurgebieden. De koniks zijn nagenoeg vrij van ziekten die getemde paarden kunnen hebben. Hun karakter is rustig en gewillig.

     

    Juist voor het  Maaspad teneinde loopt op de ring rond Maaseik gaan wij rechts de Labaerdijk in.

    DE LABAER

    Voormalige schippersherberg, gelegen vlak bij de Maas en de voormalige Maaskade. De oorspronkelijke toestand is nog zichtbaar. Van dit gebouw rest slechts het noordoostgedeelte, sterk gerestaureerd en aangepast, met aansluitend nieuwe vleugels.

    De oudst bekende losplaats was aan de Bleurnerpoort, vlakbij de huidige burg over de Maas: de pater Sangerbrug. Rond 1770 verhuisde de loskade naar Labaer, ook wel de Sloot genaamd.

    Midden de 19e eeuw onderging de Maas grondige moderniseringswerken en verloor Labaer zijn functie.

     

    Wij volgen de Labaerdijk na 80 m. gaat het schuinrechts iets naar de Maas toe. Wij blijven het pad nog een 300 m. volgen en moeten dan noodgedwongen links omhoog naar het fietspad toe.

    Eens op de fietspad gaan wij rechts en 150 m. verder nogmaals rechts een smalle aardewegje naar een brede sloot   toe: de Sloot of Zanderbeek.

     

    Nu staan wij aan de oude haven van Maaseik, de niet zo toeristische kant. Deze kade is nog de originele loskade. Tot midden 19e eeuw werden grondstoffen zoals graan, kolen, hout en graniet aangevoerd uit het Luikse. Kalk en mergel kwamen uit Maastricht. Maaseik was de belangrijkste stopplaats voor de schippers.

     Hier meerden alle schepen aan. Helaas heeft de loop van Maas zich verlegd naar het oosten en is hierdoor deze haven in onbruik geraakt.

     

    Wij begeven ons nu naar de druk ringweg en via een rondpunt naar het mooie centrum van Maaseik .

    Via de Bleumerstraat, met rechts de bibliotheek en Bokkenrijdersbeeld en links het fraaie huis “de Achtgapers” komen wij op de Markt.



    Wij kruisen het Markpleinen komen in de Bosstraat.

    Links vinden wij de stopplaats bus 45 naar Genk.

    Maaseik op zich is al meer dan een uitstap waard: dus wij komen nog terug.


    Categorie:Opstap
    01-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vucht - Stokkem

    Natuurverkenning van de Maasvallei deel II.

    Maasmechelen – Vucht – Maasband -

    Zaterdag 27 februari 2016

    Vanuit Gent Sint-Pieters met de trein naar Genk (9:52 u.)

    Met De Lijn, bus nr. 45 om 10:02 u. naar Maasmechelen, halte Rijksweg (10:25 u).

    Vanaf de bushalte volgen wij de rijrichting van de bus en gaan richting Zuid Willemvaart en steken de brug over.

    27 februari 2016

    Kaart van Rijksweg Maasmechelen naar Bempderfreend

    Op het einde van de brug gaan wij onmiddellijk recht langs heen het kanaal.

    Wij nemen vervolgens de eerste weg links, de Brugstraat. Deze volgen wij over 400 m. en nemen dan de eerste straat rechts, Heirstraat, die wij volgen tot aan de Vuchter Jud, een vreemd soortige meermin.

    Hier nemen wij links de Gratumstraat die iets verder overgaat in de Henri Vrankenstraat.

    Deze straat is vernoemd naar de verzetsman, Henri Vranken, deze werd tijdens de tweede wereldoorlog door de bezetter thuis opgepakt en weggevoerd.

    De kleindochter van henri vertelde ons wat haar vader, toen nog kleine jongen, steeds herhaalde, “ik zag mijn vader nog heel even met de hand een kleine afscheidsbeweging maken, voor dat twee soldaten hem in een voertuig duwen. ik zag mijn vader nadien nooit meer terug.”

    Henri werd eerst overgebracht naar Hasselt voor ondervraging, vervolgens maar Mechelen en Leuven Centraal. En later werd Henri wegvoeren naar het beruchte concentratiekamp van Buchenwald.

    Door ondervoeding en de ellendige levensomstandigheden stierf Henri in 1944 in het concentratiekamp van Buchenwald.

    Gelijktijdig met Henri Vranken zijn er nog personen uit de streek op gepakt. Sommigen kregen zware werkstraffen zoals Henri, maar er werden ook enkele mensen gefusilleerd.

    De kleindochter van Henri woont nu in de grootouderlijke woning en ontfermt zich over de gedenkplaat en de nagedachtenis van haar grootvader.

    Deze herdenkingsplaat kwam er op initiatief van dichter en historicus Arnold Sauwens.

    Wij vervolgen onze tocht verder en lopen rechtdoor in de Invasiestraat.
    Al vlug staan wij aan het Vliegtuigmonument. Dit verhaal hebben wij vorige keer al beschreven.

    Aan het vliegersmonument gaan wij rechtdoor, zuidelijk dus, en na ± 200 m. bereiken wij links een afslag die wij inslaan. 250 m. verder nemen wij terug links. Wij gaan nu pal noordwaarts, met rondom ons dijken en uiterwaards en moerasgronden.


    Na 500 m. nemen wij het eerste pad rechts. En zo komen wij 800 m. verder bij de Maasbempder Greend en de Maasoever.



    Aan de overzijde van de Maas ligt het gehucht Maasband (NL).

    Het natuurgebied De Bemperdergreen te Mazenhoven, is ontstaan door grindwinning aan de binnenzijde van een afgesloten maasmeander. Hierdoor is door ontgrining een grote waterplas ontstaan. Bij hoge waterstanden van de Maas wordt het gebruikt voor waterbeheersing. In de omgeving komen talrijke typische kruiden voor: zoals kleine kaardenbol, poelruit, wilde marjolein... Het ziet er wat ruig uit, maar het gebied heeft een zeer grote natuurwaarde. Galloway-runderen en konink-paarden zorgen door begrazing voor een gevarieerde structuur.

    Van af nu volgen wij meestal de Maasoever of blijven toch zo dichtmogelijk in de buurt van de rivier.

    Stappen wij verder stroomafwaarts en zien aan onze linkerzijde het dorp Leut liggen. Leut is een deelgemeente van Maasmechelen.

    In de verte de kerktoren van Leut

    Van De Bempdergreend naar het veer vab Berg.


    Leut bezit een fraaie dorpskern, maar vooral het Kasteel van Leut en parklandschap, buiten het dorp  is een bezoek waard. Het was eeuwenlang een vesting, daarna landhuis, van de Heren van Leut en woonplaats voor burggraaf Charles Vilain XIIII en zijn zeven dochters.

    In 1822 kwan het kasteel in het bezit van het geslacht De Billehé en door huwelijk van Pauline de Billehé met de Gentse Graaf Charles Vilain XIIII, kwam het slot in bezit van het geslacht Vilain XIIII.
    Charles Vilain XIIII is vooral gekend door zijn betrokkenheid bij de oprichting van het onafhankelijke België in 1830. Hij was diplomaat, katholiek kamerlid voor arrondissement Tongeren-Maaseik en ook een tijdlang minister van Buitenlandse Zaken. Het kasteel droeg voortaan zijn naam.
    Nadat zijn 7 dochters, die ongehuwd waren gebleven, gestorven waren werd het kasteel gekocht door de S.A. Charbonnages Limbourg-Meuse, de uitbater van de steenkoolmijn van Eisden, en ingericht als ziekenhuis voor mijnwerker.
    In 1957 werd er een nieuw bijgebouwd. Na de sluiting van het mijnziekenhuis in de jaren tachtig werd er een bejaarden te huis. Het kasteel, het park en de dreven zijn als monumenten geklasseerd.

      Het werd in 2006 een horecazaak.

    Kasteel van leut of ook het kasteel Vliaine XIIII genoemd.

    Wij wandelen verder langsheen de Maas en nemen na ongeveer 1,4 km. stappen vanaf Maasbempder Greend een kleine grasweg tussen twee weiden in die naar bebouwing loopt. Dit korte pad klimt omhoog.

    Aan de bebouwing slaan wij rechts af en volgende de kasseiweg langs heen de waterkeermuur die Mazenhoven moet beschermen tegen overstroming.


    Wij komen al vlug aan de kapel van Vilain XIIII van Mazenhoven.

    De kapel is een bezoekje waard. Boven het portaal prijken de wapenschilden van de families Vilain .

    Charles Ghislain Guillaume Vilain XIIII (15 mei 1803 - Leut, 16 november 1878) was lid van het Belgisch Nationaal Congres, diplomaat, volksvertegenwoordiger en minister voor de Katholieke Partij ( Zie meer uitleg hierboven).

    Het panoramisch uitzicht over de Maas is ook prachtig.




    Wij vervolgen onze weg rechts naast de kapel.


    De Maasoever volgende zien wij op Nederlands grondgebied de lintbebouwing van Urmond (NL) die geprangd ligt tussen de Maas en het Julianakanaal.


    Links van ons ligt in de verte het dorp Meeswijk (B).

    Na een tijdje stappen komen wij aan het veer van Berg – Meerswijk.

    Wij hebben nu 7 km. afgelegd.


    Het veer van Berg - Meerswijk

    Het monument voor de gesneuvelde soldaten .


    Op 10 mei 1940, de eerste dag van WO II, sneuvelden aan het Maasveer vijf Nederlandse soldaten van het regiment Limburgse Jagers. Zij hoopten op Belgisch grondgebied te ontsnappen aan de oprukkende Duitse overmacht. Helaas! Op het moment dat ze voet op Belgische bodem zetten werden ze meedogenloos neergeschoten. Als eerbetoon aan die vijf Nederlands-Limburgse jongens heeft de Kunstkring Arnold Sauwen in 1989 samen met de Koninklijke Schutterij Sint-Elisabeth uit Stokkem aan het veer een herinneringsmonument opgericht.
    Het is nooit uitgemaakt of zij door Duitse of Belgische vuur omkwamen.

    Wij volgen nu even onze weg langs een autorijweg en nemen na 300 m. het eerste pad rechts.

    Even langs de rijweg en nemen na 300 m. het eerste pad rechts.


    Molenveld

    Wij komen aan het landelijke etablissement, Molenveld. Een uitgelezen plaats om even pauzeren. 


    Na de rustpauze vervolgen wij onze tocht langsheen de Maas.

    Dit pad leid ons naar het natuurgebied De Wissen. Het pad draaien even links weg en blijven het steeds volgend, tot wij aan onze rechterzijde een zwaar metalenhekken met er naast een valpoortje voor wandelaars zien.

    Hier trekken wij via het valpoortje het natuurgebied De Wissen in.

    De Wissen

    Dit natuurontwikkelingsgebied bestaat uit twee delen: Kerkeweerd en de ontgrindingsplassen van Negenoord. Zij liggen tussen de historische stadskern van Stokkem en de Oude Maas.

    Eens het valpoortje voorbij volgen wij steeds rechtdoor. In de verte zien wij een hoge betonnen bouwsel: het is de nieuwe uitkijktoren over De Wissen.

    Ter hoogte van de uitkijktoren nemen wij links en blijven dit pad volgen tot wij rechts een pad ontmoeten die de waterplas in twee verdeeld.


    Hier konden wij wegens de hoge waterstand van de Maas niet rechtsaf. Wij moesten noodgedwongen nog even rechtdoor stappen en vervolgen links meedraaien langsheen de oever van de Wissen tot aan een houtenbrugje.

    Na het bruggetje konden wij links via de dijk de kasteeldreef naar het centrum van Stokkem toe.


    Het Kasteel Carolinaberg of kasteel Stokkem.

    Het huidige gebouw stamt uit 1878, maar de geschiedenis van deze site gaat veel verder terug. Het kasteel werd gebouwd aan de Maasoever. Ondertussen is de rivier een kilometer naar het oosten verschoven, maar voor het kasteel ligt nog een oude Maasarm.
    De waterplas tussen het kasteel en de huidige Maasbedding werd in de 2de helft van de 20ste eeuw grotendeels gegraven voor grindwinning, waardoor plassen ontstonden die later werden ontwikkeld tot natuurgebied Negenoord.
    Het kasteel was meermaals het mikpunt van vreemde bezetters: Spanjaarden, Fransen, Duitser, Nederlanders.

    Stokkem

    Stokkem is voor het eerst vermeld in 1181 (Stockheim, wat zoveel betekend als ‘woning bij het hout’

    Stokkem fungeerde als een grenspost van het Graafschap Loon die in 1244 van de graaf stadsrechten verkreeg. Vermoedelijk was de stad reeds in de 13e eeuw, naast de aanwezigheid van de burcht voorzien van verdediging werken. Denkelijk ging het om een aarden wal en palissades. Beschermd door een 6 m. brede gracht.

    In de 15e en 16e eeuw is er sprake van een vijfhoekige plattegrond met ronde torens op de hoeken en drie stadspoorten: De Steenkuilpoort, de Maaspoort en de Dilser- of Berchmanspoort. In de 16e eeuw werd nog het Aalspoortje toegevoegd. Met het zand uit de gracht werd een steile aarden wal opgetrokken, waarop zich de stadsmuur bevond.

    in 1824 werden de wallen gesloopt en omstreeks 1844-1845 werden ook de grachten gedempt. Slechts enkele muurfragmenten bleven bewaard. Na opgravingen in 1971 werden de fundering van de Dilserpoort blootlegden en werd later een deel van de stadsmuren gerestaureerd


    Boven de wandelboom en onder het oorlogsmonument naast de kerk.

    De vele smalle straatjes nodigen uit om eens op verkenning te gaan in dit pittoreske stadje met een woelig verleden.



    Het Stokkemse Perron, de wandelboom en een Maaskei.
    Let ook eens op de straatnaamborden.

    Nog enkele sfeerbeelden van Stokkem.


    Aan de kerk van Stokkem stoppen slechts weinig bussen van het streekvervoer. En in het weekend worden de haltes niet bediend.

    De dichtstbijzijnde buslijn is de bus 45 van Dilsen naar Genk. Dat is nog een kleine kilometer stappen vanuit het centrum van Stokkem.


    Categorie:Opstap
    27-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valentijnsmenu 2016

    Nieuwjaars - Valentijnsfeest 2016

    Hotel De Lourdes

    Oostakker,

    vrijdag 9 februari 2016




















    Categorie:Foto
    01-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maasmechelen - Uikhoven

    Tussen Zuid Willemvaart en de Maas.

    of van Maasmechelen – Vucht - Kotem – Uykhoven.

    Zaterdag 23 januari 2016

    Vertrek station Gent Sint-Pieters met de trein van 7:25 u. naar Genk (9:52 u.).

    Met De Lijn bus nr. 45 om 10:00 u. naar Maasmechelen, halte Rijksweg (10:25 u).


    Vanaf de bushalte volgen wij de rijrichting van de bus en gaan richting Zuid Willemvaart en steken de brug over.



    Op het einde van de brug gaan wij onmiddellijk recht naar het kanaal toe.

    De Zuid-Willemsvaart.

    De Zuid-Willemsvaart is een kanaal van 123 kilometer lang die loopt van Maastricht naar 's-Hertogenbosch. De vaart is een idee van Napoleon die het transport over water in België en Nederland wilde verbeteren. Het werd Le grand Canal du Nord genoemd. Het was echter Koning Willem I van Nederland die in 1822 het verbindingskanaal liet graven tussen Maastricht en ’s-Hertogenbosch.

    De graafwerken begonnen in 1823 en het kanaal was drie jaar later al in gebruik genomen.

    Het kanaal vormt een verkorte route voor de scheepvaart tussen het Belgische en het Nederlandse deel van de Maas. Het loopt o.a. door Lanaken, Maasmechelen, Bree, Bocholt, Lozen en Helmond naar Sint-Michielsgestel.

    Voordat de Zuid-Willemsvaart werd aangelegd, was er al een waterverbinding tussen Maastricht en 's-Hertogenbosch: de Maas. Dit was echter een lange omweg, bovendien was de Maas vaak te ondiep en slechts vijf maanden per jaar bevaarbaar.

    Na enkele honderden meters stappen zien wij aan de overzijde nog enkele restanten van een verdediginglinie uit de jarendertig van de vorige eeuw. Deze bunkers staken ooit ruim boven het maaiveld uit. Door dijkverhoging is nu slechts nog de bovenzijde van de bunkers net zichtbaar.

    Deze kanaallinie vormde de eerste verdedigingslijn op Belgische grondgebied tegen invallen uit het oosten.

    Wij volgen de dijkweg 610 m.


    Aan de Sleutelstraat gaan wij links.

    Op de eerste T splitsing nemen wij links de Heirstraat.

    50 m. verder op de hoek van de Heirstraat en de Gratumstraat aan de Vuchter “Jud”.


    De vreemde zeemeermin, de Vuchter Jud, zit op een 2 ton zware Maaskei aan een kleine vijver. Een zeemeermin met een mannenhoofd, dus een "zeemeerman".

    De Spottend kijkende Jud verbeeld precies de eigenschappen van de Vuchtenaren, buitenbeentjes in het Maasland. Hun bekendste eigenschappen: de andere mensen 'judden' (plagen). Werd op de duur een erenaam voor de Vuchtenaars en die zijn daar nu fier op is.

    Het geheel is van kunstenares Eliane van Oijen.

    Wij nemen nu rechts de Gratumstraat die overgaat in de Henri Vrankenstraat.


    Halfweg de straat zien wij aan de linkerzijde een gedenkplaat voor de plaatselijke verzetsman, Henri Vranken, die in 1944 omkwam in het beruchte concentratiekamp van Buchenwald.

    Wij vervolgen in de Henri Vranken en lopen rechtdoor in de Invasiestraat.

    Het Vliegersmonument.

    Op 10 januari 1940 vertrok van op het vliegveld van Münster een verbindingsvliegtuig Messerschmitt Bf 108 met bestemming Keulen. Aan boord bevonden zich Major Erich Hönmann, piloot, en Major Helmut Reinberger. Major Helmut Reinberger was op weg naar een stafbespreking van de Duitse 7e Flieger-Division in Keulen.

    Vanwege de mist de weg verdwaalde de piloot en moest door brandstofgebrek een noodlanding maken. Ze wisten echter niet dat ze zich boven Belgisch grondgebied bevonden en maakten een geslaagde noodlanding hier te Vucht.

    Een grenspost in de buurt had het vliegtuig en de noodlanding opgemerkt en stuurde er onmiddellijk soldaten op af. Deze zagen dat een man in uniform bezig papieren te verbranden. De alerte soldaten doofden het vuurtje en namen de restanten van de documenten in beslag. De beide militairen werden meegenomen voor ondervraging. Op de commandopost werd door hen nog een tweede poging ondernomen om de papieren te vernietigen. Dankzij het snel handelen van een Belgische kapitein kon dit voorkomen worden.

    De documenten waren de Duitse operationele bevelen voor de Duitse Heeresgruppe B voor de inval in België en Nederland: “Fall Gelb”.

    Deze documenten zorgden in politieke en militaire middens voor heel wat beroering.


    Het vliegersmonument van Kotem.


    Na ± 200 m. bereiken wij links een afslag die inslaan.

    Na 200 m. bereiken wij rechts een pad en negeren dit. 

    Ook het volgende pad nu aan de linkerzijde negeren wij.

    Wij gaan nu eidenlijk pal zuidwaarts.

    Rondom ons bevinden zich uiterwaards.

    Uiterwaarden zijn gelegen tussen een winterdijk en de bedding van een beek of rivier.  Het is de ruimte die de rivier nodig heeft om tijdelijke piekafvoeren aan te kunnen. In perioden van grote waterafvoer lopen de uiterwaarden tot aan de winterdijken onder water. Gebieden in de winterbedding die een deel van het jaar onder water staan worden broeken genoemd, soms ook beemden of meersen.


    Vanaf het Vliegersmonument, zo een 800 m. bereiken wij een afslag naar links, die ons naar de zomerdijk van de Maas  brengt.

    Eenmaal op de dijk vervolgen wij naar rechts, terug zuidelijk dus.

    De Maasvallei.


    De Maasvallei is een zeer jong landschap dat slechts gevormd werd naarmate men er inslaagde de Maas door dijkbouw min of meer te bedwingen: stroomverplaatsingen te verhinderen en overstromingen te beperken.

    De zomerbedding, bijlagere afvoer, is de hoofdgeul. Bij hogere water afvoer, hevige regenval of plotse dooi in de Ardennen en noord Frankrijk, treedt de rivier al eens ver buiten de zomerbedding. De winterbedding is ingeperkt door zogenaamde winterdijken.

    De bewoners van de Maasvallei weten maar al te goed dat de Maas zicht niet zomaar laat bedwingen en er tijds langdurige of zware regenval nogsteeds in slaagt vele hectaren blank te zetten.

    De huidige Maas is een meanderende rivier met een sterk verval (0,43 m/km) en verschilt duidelijk van de natuurlijke Maas die een stuk breder was waar talrijke eilanden in voorkwamen.

    Bij lage debiet was de natuurlijke Maas te voet doorwaadbaar.

    Vanaf hier volgen wij de Maasdijk in zuidelijke richting.

    Ongeveer na 1000 m. komen wij op de Weg naar Geneuth.

    Wij volgen op het fietspad naast de betonnenkeermuur die Kotem beschermt tegen te hoge waterstanden van de Maas.


    Weg naar Geneuth.

    Enkele honderden meters verder komen wij aan den doodendraad van Kotem.



    De doodendraad, 332 km. lange, werd aangelegd langs de grens tussen het bezette België en het neutrale Nederland. De versperring stond onder dodelijke elektrische spanning en moest verhinderen dat oorlogsvrijwilligers en Duitse deserteurs België ontvluchtten en spionageberichten uit bezet gebied via Nederland de geallieerde spionagediensten bereikten. Tevens moest het smokkel tegen te houden. De Draad kostte vele honderden mensen het leven, maar kon niet voorkomen dat duizenden mensen op velerlei manieren de grens passeerden. Na het einde van de oorlog werd het dodenhek snel afgebroken.

    Op 12 november 1918, de dag na de wapenstilstand, verzamelden zich hier te Kotem aan weerszijden van de draad een grote menigte.

    Blij op het eindelijk weerzien van zijn papa rukte een kleuter zich los van zijn moeder en rende naar de draad. Ieder in volle overtuiging dat alle ellende nu voorbij was juchte hem toe. Toen de kleine jongen de draad raakt, merkte men dat niemand er aangedacht had de stroomtoevoer uitschakelen. De jongen werd onmiddelijk geëlektrocuteerd en bleef aan de draad hangen.

    Dit voorval zette een ferme domper op de feestroes van de kleine gemeenschap van Geneuth.

    Wij vervolgen de rijweg en bemerken het viaducht van de E314.

    Enkele honderden meters voorbij de doodendraad komen aan een ander monument, nu uit de tweede wereldoorlog.

    In april 1945 vond hier een tragisch ongeluk plaats met deze amfibietank.



    LVT Buffalo Amphibian Mark IV.

    16,5 ton – 7,95 m. lang – 3,25 m. breed – 2,49 m. hoog -32 km/h op de weg, 12 km/h in het water.


    Na de doorbraak in de Ardennen kwam men hier aan de Maas om alles leren over de Buffalo en te oefenen voor de komende overtoht van de Rijn. Dit trainingprogramma was topgeheim en zeer strikt.

    Omdat de Buffalotank gloeidnieuw koste het de bemanningen veel tijd en moeite voor ze erin laagde om deze van de enen naar de andere Maasoever te krijgen.

    Een nachtelijkeoefening resulteerde in een tragedie. Toen de bemanning probeerde de tank de oever op te rijden viel de motor stil en gleed de tank terug in de sterk gezwollen rivier. Een plaat van de tank scheurde open en het water stroomde binnen. Daar de tank nogeven bleef drijven konden John Shearer (radioman) en Stanley Clarck (bestuurder) zich redden.

    Het lichaam van Phil Harding (co piloot) werd een tijdje later teruggevonden. Van de Welchelman Jimmy Clarck (schutter), Hocus-Spocus genoemd omdat hij een knap kaarten illusionnist was, werd nooit meer iets vernomen.

    Amfibievoertuig uit 2de W.O. werd door duikersclub Jaws in 1977 terug gevonden op de plaats waar het gezonken was. Dit leide tot een monument aan de voet van het viaduct van de E314 te Kotem.

    Nu steken wij de baan over en gaan onder het viaduct van de E314 tot aan de Maasdijk toe.


    Hierstaan de carnavalswagen van de plaatseelijke carnavalsvereninging.

    De streek kent een sterke traditie op het vlak van carnaval vieren. Net als in de andere Maasmechelse deelgemeenten gaat ook in Kotem en Uikhoven een carnavalsstoet uit.

    De optocht van kotem staat bekend om zijn fantastische wagens en groepen. Voor de kinderen is het hard werken om al het snoep te rapen. En gezien de lengte van de stoet en de geringe optochtroute kun je de optocht makkelijk 2 x bekijken. Kortom een leuke middag uit voor het hele gezin. Het is de laatse karnavalsoptocht van het jaar.

    Deze jeugdstoet trekt om 14u11 door het centrum van het dorp. Ook de Jeugdprins of Jeugdprinses is dan van de partij. Op de avond van de stoet heeft nog een Stoetbal plaats in een feestzaal in het centrum.

    Na 400 m. onder het viaduct van de E314 bereiken wij de Maasdijk.

    Wij vervolgen onze weg op de Maasdijk naar rechts, stroomopwaart dus.
    Deze dijk zullen wij ongeveer 4500 m. blijven volgen.

    Als wij de woonkern van Uikhoven naderen bemerken wij aan de overzijde van rivier Elsloo een gehucht van Stein.

    Rond 5000 v.Chr. woonden hier reeds de bandkeramiekers. In de afgelopen honderd jaar zijn van deze eerste agrariërs op Nederlandse bodem al tientallen boerderijen en een begraafplaats blootgelegd.

    Bandkeramisch aardewerk uit Elsloo is in heel Zuid-Limburg teruggevonden. Opgravingen uit de Romeinse tijd hebben onder andere dakpannen, glazen flesjes en bronzen spelden opgeleverd, die thans in het streekmuseum bewaard worden.

    Op de plek waar het oude kasteel van Elsloo was gelegen, in de loop der eeuwen weggespoeld door de Maas, zou in de vroege middeleeuwen een Karolingische palts hebben gestaan. De latere burcht van Elsloo, waarvan nog delen bewaard zijn, wordt vanaf het jaar 1111 genoemd als woonplaats van de heren van Elsloo, een geslacht dat rond 1285 uitstierf. In 1794 arriveerden de Fransen, waarmee een einde kwam aan het ancien régime. De laatste heer van Elsloo, Nicolas Antoine van Arberg bleef weliswaar enige tijd in het kasteel wonen, maar raakte al zijn heerlijke rechten kwijt.

    De Spanjaarden staken het in 1579 bij de belegering van Maastricht in brand, waarna het Maaswater langzaamaan vrij spel kreeg en het oorspronkelijke kasteel verviel tot een ruïne.

    Als wij de bewoning van Uikhoven aan onze rechterzijde hebben stappen wij nog verder.

    Wij passeren het veer Uikhoven naar Geulle (Nederland) en dan rest ons nog 900 m. dijkweg.


    Op de foto hierboven het uithangboord van De Twie Keuningen, een gezellig etablisement, die wij bereiken via het straatje rechts en dan nogmaals rechts.

    Nu zijn wij op onze bestemminge Uikhoven aangekomen.


    In De Twie Keuningen werden wij hartelijk ontvangen, genoten er van de heerlijke gastvrijheid en bediening.

    Terugreis naar Gent met De Lijn Bus, halt aan de kerk van Uikhoven.

    Via Genk, Leuven, en Brussel met de trein naar Gent.








    Categorie:Opstap
    11-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALLO-ALLO clubblad

    ALLO-ALLO

    Clubbladen 

    Belgacom Club Gent

    Klik op de onderstaande bijlage om de .pdf te openen.

    Bijlagen:
    Allo 2015 april.pdf (1.5 MB)   
    Allo 2015 augustus.pdf (1.4 MB)   
    Allo 2015 december.pdf (1.1 MB)   
    Allo 2016 april.pdf (1.1 MB)   
    Allo 2016 augustus.pdf (1 MB)   
    Allo 2016 december.pdf (1.2 MB)   


    Categorie:Ledenblad

    Komende activiteiten

    Vrijdag 30 okterber 2015 Maandelijkse samenkomst. 14:00 u. - 17:00 u. Kasteel A. Claeys Bouuaert, Mariakerk


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 11/04-17/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 26/11-02/12 2012

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 02-2017
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 12-2013
  • 12-2012

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!