In zijn archief vinden we tal van voorbeelden van zijn roepen die hij voorbereid had, allerlei feesten welke hij aankondigde, vanhuwelijken, geboorten, 50 jaar huwelijk, kermissen, enz. zowel in het binnen of het buitenland, hij was een gedreven mens, een gedreven “belleman”
Ook voor de Oud-strijders in de stad Ieper kwam hij op 11 november voor de aankondiging van de “Lastpost” ook in de Engelse taal was hij thuis, samen met zijn echtgenote.
In 1989, kreeg hij van de stad Kortrijk het “Certificaat, official Town Cier of the City, Town or Muncipality of Kortrijk, in the State Belgium” Getekend door burgemeester A.Sansens. op 31/5/1989
Bredene(dorp), op het kerkplein. Turkijenhof, informatie heemkundige kring:
Na een pijnlijk ziekte overleed Etienneop 69ste levensjaar in de stille kerstsfeer, midden zijn stukje natuur op 17 december 1991.
Hij was “Belleman, Ere-direkteur R.B.S. II Kortrijk, Oud-strijder 1940/45, lid van de schuttersgilde Sint-Sebastiaan, werk der volkstuinen? Oud-leerlingenbond, Rijksscholen Kortrijk, Folkloreraad Rollegem en diverse andere verenigingen.
Op zijn afscheidsprentje lezen we :
We noemden hem “Belleman” zo had hij bij ons zijn gekregen
Zo waren we met hem vertrouwd, in Bellegem, in Rollegem,
zoals met de straten en de huizen en de ruimte en de velden…
en de grote en de kleine feesten in onze dorpen.
Hij zag de mensen gaarne,-gewoon zo als ze waren-
De kinderen en al wie eenvoudig was.
Ja, ’t was ook zijn leven geweest: onderwijs geven, aanzetten tot creativiteit.
En zelfs handig weg schone dingen maken Genieten van het bos en alle leven,
Met zijn vogels en alle geritsel, planten bloemen en bomen, de lente, herfst, zomer en winter zien.
Hij had echt niet veel nodig: de echte dingen:
aarde en steen, water en lucht? Mensen dichtbij, een gezin om van te houden.
Moge hij voor altijd in vreugde en vrede zijn,
Hij die zelf in goedheid naar de mens toeging.
We zouden er durven aantoevoegen, als er in den hemel een feest is met een “belleman” hij zal er zeker niet ver van staan!
Een deelgemeente die samen met Beveren, en Rumbeke behoren bij Roeselare. Aan de Sint-Maartenskerk bevind zich de roepsteen. Binnen in de kerk een classicistische orgelkast van 1779-1781 met orgel van Lambert benoit van Peteghem.
Isenberge
Is een deelgemeente welke samen met Hoogstade,Oeren, Sint-Rijkers, Beveren, Gijverinkhove Leisele en Stavele de gemeente Alveringem uitmaken. De roepsteen bevind zich aan de Sint-Mildredakerk.
Ten westen van de kerk bevind zich het openluchtmuseum "Bachten de Kupe"
Weelde
Ravels, in het arrondisement Turnhout, provincie Antwerpen met als deelgemeenten Poppel en Weelde. De roepsteen met hier boven een afbeelding is gelegen aan de Sint-Michielskerk van 1529, in de onmiddelijke nabijheid staat de stenen stellingmolen "Arbeid Adelt" van 1850
Spiere; Vormt met Helkijn, de gemeente Spiere-Helkijn, arondissement Kortrijk. Aan de neogotische Kerk Heilig hart van Jezus en Sint-Ammand van 1891 op een hoogte.
Spiere roepsteen.
Spiere bezit ook een kasteel uit 1710 Een omringende park, dreef, bossen en feodale motte, ze zijn sinds 1971 als monument en als landschap beschermd.
Sint-Jan-BaptistKerk van 1694-1716 Helkijn, Een enkelvoudige Kruiskerk met ingebouwde westertoren.
roepsteen Helkijn, arrondisement Kortrijk deelgemeente: Spiere-Helkijn. 479 ha; zandlemig aan de Schelde;faciliteiten voor Franstaligen
De Sint-EutropiusKerk van Heule met roepsteen. Heule een deelgemeente , die samen met Aalbeke, Bellegem,Bissegem Kooigem Marke en Rollegem Kortrijk vormen
Roepsteen te Hulste, deelgemeente van Harelbeke, samen met Bavikhove. De steen ligt aan het monument van de gesneuvelden, bij de kerk van Sint-Pieter, een nieuwe bakstenen kerk gebouwd in 1905/06 in neogotische stijl.
Sinds het overlijden van Etienne,(17 december1991,we zijn nu 1994) zit Rollegem zonder “Belleman “(Vrouw)”. Wie anders kon de folkloreraad, welke die traditie van een “belleman” in ere wil houden beter aanspreken dan Maureen Lievyns, dochter van.
Op de 18de folklorefeesten zou het doorgaan met drie kandidaten Robert Dupont, uit Bellegem, Demey Edwig plaatselijk en Peter Caesens uit Kortrijk.
Maureen, welke reeds drie jaar instond voor de vervanging van haar overleden vader, zou het gaarne zelf gebleven zijn, maar de andere verplichtingen riepen luider, dus liet ze het over aan deze kandidaten.
Tijdens de feesten zouden zij zeven ‘roepen” hun beste beentjes voorzetten. Een Jury zou er de beste uit pikken. De officiële aanstelling zou de zondag om 17 uur plaats vinden. De karikatuur van Nesten mocht er natuurlijk niet aan ontbreken.
De keuze viel op de in Bellegem wonende Rollegemnaar Edwig Demey,Hij baat in het weekend in Rollegem een café uit. We laten hem hier zelf aan het woord.” Ik was uiteraard heel gelukkig met mijn verkiezing. De positieve reacties doen deugd, ik kom weer in contact met alles wat met feesten, en folklorete maken heeft. Bij de officiële aanstelling als belleman van de stad Kortrijk, werd beloofd dat ik zal ingeschakeld worden op festiviteiten als foren, braderie’s en Sinkensefeeten. In februari 1995 word ik uitgenodigd door de belleman van Gent, waar ik opgenomen word in de “Orde van den Belleman” Dit bied de mogelijkheid om aan nationale en internationale concours deel te nemen.
Ik ben blij mijn voorganger gekend te hebben, hij was een sympathieke belleman, een voorbeeld en ik zou ook graag zijn werk verder blijven doen.”
Elversele: De heer Dominique van de heemkundige kring van Temse laat deze beelden geworden van de Sint-Margaritakerk van Elversele,
de pui naast de toegang van de kerk, welke een overdekte roepsteen is.
Lang geleden zo schrijft hij, riep de belleman hier berichten om voor de bevolking. Wat hij ook deed, was het organiseren van veilingen. Het kleinvee dat door de gelovigen aan de kerk werd geschonken, werd tijdelijk opgesloten onder de roepsteen(Het deurtje is er nog) en na de mis werd het verkocht aan de hoogstbiedende. De foto’s dateren van 2 juni 2009 door hem genomen.
2002 luide een nieuwe “Belleman” voor het eerst officieel, Peter Artur Caesens, de bel. N Helemaal nieuw was hij niet want hij was de tweede, bij de verkiezing in 1994. Hij was bereid te bel te hanteren vandaar Peter. Wie is Peter, kan men vinden onder zijn websiteBelleman (Peter Arthur Caesens)
Sint-Denijs-Saint-Genois , die samen met Moen,Heestert en Otegem maken ze deel uit van de gemeente Zwevegem.
In het tweede venster van de linkerbeuk, stak voor de herstelling in 1871, een brandraam, een priester in roket en stool, geknield op een bidbank, met lighgende hond naast zich. De heer van de gemeente had in de kerk zijn hond mee, welke ging ruiken aan de kleding van de pasroor, welke de mis opdroeg, met de voet stootte de knielende pastoor onvrijwillig tegen den hond, en de woedende heer schoot de pastoor neer. De pastoor noemde "Dehondt"
Aan de ingang van de kerk welke dagtekend van de XIde of XIIde eeuw waarvan nog een klein deel
De roepsteen was daar nog in 2010 tegen de voorgevel van de kerk bij de rechter hoek. Eenvoudige vierkante arduinsteen, ca. 20 cm hoog.
West- Vlaanderen Arrondissement Kortrijk, deelgemeenten Beveren-Leie, Desselgem, Sint-Eloois-Vijve. Op de m
arkt , roepsteen, geplaatst tegen de voorgevel van de heilige Amandus en Blasiuskerk, volgens verschillende auteurs is de roepsteen de basis van de verdwenen schandpaal van de heerlijk Waregem.De schandpaal is vermoedelijk opgericht voor 1775 door de familie de Plotho, die vanaf de 17de eeuwtot aan de Franse tijd de heerlijkheid met alle rechtsmacht in leen houdt van de graaf van Vlaanderen. De schandpaal van Waregem wordt afgebeeld op een kaart uit het tiendenboek, opgemaakt door landmeter Phillipus-Charles Taillie in 1775; de schandpaal wordt er weergegeven tussen drie lindenbomen en bestaat uit een ijzeren piek geplaatst in een massieve ronde trede. De linden worden circa 1840 gekapt.
De basis van de schandpaal komt dan tegen de westgevel van de kerk terecht. Ronde steen van 50 cm hoogte en een diameter van circa 65 cm. In het midden van de steen bevindt zich een gat, vermoedelijk voor het inplanten van de verdwenen piek
InSint-Lievens-Houtem werd het arduinen onderstel van de vroegere schandpaal als “Kerkstichel” of roepsteen gebruikt. Na de missen plaatste de champetter zich op deze roepsteen om berichten bekend te maken.
Roepsteen.
Iedereen moet de wet naleven; maar dan moet iedereen de wet kennen, dus moet ze bekend gemaakt worden. Dat gebeurt nu via het staatsblad.
Vroeger werd ze bekend gemaakt door uitroepen van op de roepsteen, van op de pui. Iedere stad, ieder dorp had zo een roepsteen, roepstoel, bordes of bui.
“Une Loi non publiée ne peut obliger”( een wet kan niet dwingen indien niet verkondigd) is een oeroud rechtsprincipe. Het staat zelfs in de grondwet(art.139)
Dat geldt trouwens ook voor besluiten van de gemeenteraad. Hoe kan de bevolking anders weten waaraan zich houden.
Dat uitroepen is echter uit de mode.
( Met dank aan de heer Frans Duquet voor de prachtige Foto’s uit zijn verzameling)
Letterhoutem
In de meimaand 1940 zag men in Sint-Lievens-Houtem nog de stadsbelleman aan het werk. Zelfs de eerste beslissingen van de Duitsers na de inneming van de stad gebeurde toen door uitroeping door de stadsbelleman.