Naar een opvoeding der weggebruikers in 1942.
Toen al waren ze aan de verkeerscode aan het werken ziehier in verslag daarover. Er werd in de stad Brussel een persconferentie gehouden waarop een uiteenzetting gegeven werd over de opleiding der weggebruikers,in verband met de weken van de verkeersopleiding,welke zullen gehouden worden in samenwerking tussen het Ministerie van Verkeerswezen,het ministerie van Binnenlandse zaken. en politie. Ineen korte uiteenzetting wees een Duitse verkeersdeskundige er op dat het verkeersprobleem dat zich in alle landen stelt, een internationale oplossing voorrang moet krijgen.Ieder oplossing van het verkeersprobleem streeft ernaar enerzijds,de verkeersongevallen te verminderen,anderzijds de vlotheid van het verkeer te vermeerderen. De ordening van het weggebruik in België,het tot stand brengen van een verkeersdicipline is in de eerste plaats noodzakelijkheid voor de bevolking zelf. Politiemaatregelen zijn slechts een druppel op een hete plaat.Het doel moet bereikt kunnen worden door de opvoeding van het publiek.Pers,radio,schoolonderricht en propoganda kunnen hiertoe bijdragen.in dit verband zullen vanaf 5 Juli ,drie weken voor de verkeersopleiding worden ingericht;In de eerste week zal men zich speciaal tot de voetgangers,in de tweede week tot de fietsers en in de derde week tot de voerders van motorvoertuigen. Mischien wordt de vermindering van het verkeerdoor de oorlogsomstandigheden,de noodzakelijkheid ener verkeersdicipline niet zo zeer aangevoeld;Maar thans reeds arbeiden aan de opvoeding der weggebruikers is werken aan de toekomst.Niemand twijfeld er aan dat het verkeer na den oorlog een zeer snelle uitbreiding zal kennen .Thans is het reeds het gunstig ogenblik om de bevolking daarop voor te bereiden.Maar toch is het ook voor heden noodzakelijkheid de verkeer dicipline aan te kweken; Het feit dat in Brussel alleen in 1941 zich meer dan 3.000 ongevallen voordeden,waarbij 1890 personen gekwest werden,bewijst dat er nog heel kan verbeterd worden. Het hooft van de dienst van het wegverkeer, bij het ministerie van verkeerswezen,onderlijnde het belang van dicipline in ons land met zijn dichte bevolking.zijn uitgebreid wegenet,zijn spoor en tramlijnen. Hij herhaalde tevens dat het niet alleen noodzakelijk is het verkeer te reglementeren,maar vooral alle weggebruikers op te leiden. 90% der verkeerongevallen zijn toe te schrijven aan verkeers fouten,welke konden vermeden worden,slechts 10% vonden de oorzaak in feiten die afhankelijk zijn ver van verkeersdicipline. Wat Brussel betreft ,verzekerde de politie daaraan mee te werken,er werd een rond leiding gedaan en halt gehouden aan verkeerslichten en men stelde vast ,dat bij de meeste voetgangers schijnt de mening toe gedaan is ,dat het rode signaal slechts geld voor voertuigen en niet voor voetgangers.Op de drukste wegen worden de straten over gestoken en wel schuins en op de nagels of witte lijnen wordt in geheel geen aandacht aan gegeven Vrouwen wagen zelfs onbekommerd om het gevaar dat zij lopen,midden in een in straat een bvabbeltje te slaan;Fietsers zwenken links en rechts zonder maar ook een enkel teken te geven,zodat achter hun rijdende voertuigen genoodzaakt zijn plots te remmen;De tramreizigers springen van af of op een rijdende tram om een paar meters te winnen.Motorvoertuigen gebruiken te veel het midden van de rijbaan of parkeren nog aan de linkerzijde van de baan.Bij een tramhalte blijven ook tal van autovoerders en vooral fietsers doorrijden af een der tramreizigers bij het in en uit stappen mede te sleuren. We zouden nog lang deze opsomming kunnen voortzetten,maar elke stadbezoeker kan op ieder ogenblik vaststellen, hoe de verkeersreglementering overtreden wordt met een vertraging en belemmering van dit verkeer als gevolg,maar ook nog ettelijke ongevallen. _______________________________
|