BODENSEEspurters
8 daagse fietstrip
24-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impressies dag 8

24-06-2012 om 22:50 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste rit naar Ravensburg

Afsluitende rit Singen-Ravensburg

We zeggen al de hele tijd dat we de Bodensee nog niet gezien hebben. Nu is het de laatste dag, dus…

En inderdaad, na een 20 tal kilometer bereiken we Konstanz, daar waar de Rein het hazenpad kiest en een lange tocht onderneemt naar .. jawel Nederland om daar in de Noorzee uit te monden.

In Konstanz nemen we het grote veer naar Meersburg aan de andere zijde van de Bodensee (Duitse benaming), het Meer van Konstanz (Zwitserse benaming). Vanuit Meersburg vertrekt de Bodenseeradweg, die ons over Friedrichshafen naar Lindau zal brengen. In Friedrichshafen heeft elk jaar de grootste fietsbeurs ter wereld plaats en worden de laatste nieuwe snufjes wat koersfiets betreft geshowed.

Even na Friedrichshafen hebben we een laatste “lunch aan de remorque van Pierke”, hij heeft toch weer een geschikte plaats gevonden.

Dan naar Lindau, een eiland dat met een spoorweg en een straat met het vaste land is verbonden. Daar nemen we een lange rust.

Van Lindau naar Ravensburg, onze laatste slaapplaats is het nog luttele 30 km.

Wij laten 950 kilometer en 7283 hoogtemeters  opschrijven. Toch een hele prestatie. De trip naar Lourdes van vorig jaar verdwijnt daarbij in het niets.

We hebben weer goed gefietst, goed gedronken en gegeten en veel leute getapt.

Moe maar voldaan zullen we morgen op de trein stappen.

24-06-2012 om 22:49 geschreven door Powerbiker

23-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impressies van dag 7

23-06-2012 om 20:55 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 7 van Singen naar Singen

Hierbij willen wij, de hele groep Bodenseespurters, Marcel, de bedenker van deze mooie parcours langdurig in de bloemen zetten. Gewoon schitterend welke mooie parcours hij uit zijn fietshelm kan toveren.

Na een uitgebreid ontbijt zijn we richting Schaffenhausen gereden om de Rheinfall te bewonderen. De foto’ spreken boekdelen. Wij hebben daar bijna een half uur met de mond opengestaan.

Daarna was het munt en kruis tussen de grens van Duitsland met Zwitserland. Zeer wispelturig loopt de scheiding aldaar, en de Zwitsers willen absoluut laten zien dat je bij hen vertoeft want de vlaggen met het rode kruis wapperen veelvuldig in elk dorp. We volgen ook even de oevers van de Thur, een zijrivier van de Rijn, en de oversteken met mooie houtwerkbruggen.

Daarna kwamen de oevers van de Untersee aan de beurt. Het is eigenlijk de Rijn, die met een hele brede monding overgaat in de Bodensee. In Stein-am-Rhein hebben we de lunch genomen. Het is daar een internationale drukte van belang, want iedereen wil het idyllische dorp aanschouwen.

Het was vandaag zaterdag, en vele fietsers, vooral MTB’ers, maakten gebruik van de fietspaden aan de oevers.

We hebben weer zeer veel genoten van de overvloedige zon vandaag. Als je dan hoort met wat men tevreden moet zijn aan het thuisfront, amaai zeg.

23-06-2012 om 20:52 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impressies van dag 6

23-06-2012 om 20:35 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 6 naar Singen (1)

We pauzeren even bij rit 6 : vannacht werden nog enkele deelnemers wakker van de felle regen, vanmorgen bleek het meeste hemelwater op de wegen reeds door de zon te zijn weggebrand.

Een schitterende blauwe hemel liet zich direct van zijn beste kant zien en de temperatuur steeg gestaag tot een aangename 25 graden bij een zachte afkoelende bries uit het westen. Deze wind hebben we vaak in het voordeel gevoeld.

Na een 20 tal redelijk vlakke kilometer begon de helling van de klim naar Köningsfeld zich aan te dienen. 4, 5 km en 500 m hoger kwamen we aan op het hoogplateau van Schwarzwald. In totaal zullen we 1150 hoogtemeters onder de wielen weggedrukt hebben bij de aankomst.

Onderweg bezochten we ook even Villingen, het stadje in de vorm van een kruis omgeven door een ovaal.

Op het plateau  verbleven, of beter fietsten we een 40 tal kilometer bij elkaar tot aan de samenvloeiing van twee kleine riviertjes, die het begin vormt van de machtige Donau in Donaueschingen.

Ook vele vakwerkhuizen waren het toneel links en rechts van de wegen onderweg.

De Donau hebben we een tijdlang gevolgd en wat verderop bezochten we de grootste bron van Duitsland, de voedingsbron van de Aach te Auch met een debiet variërende tussen 1300 en 8000 liter per seconde.

We zijn nu aangekomen in Singen op een 15 km van de Bodensee.

23-06-2012 om 20:31 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impressies van dag 5

23-06-2012 om 20:29 geschreven door Powerbiker

21-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 5 naar Hausach

Rit 5 is alweer achter de rug. In tegenstelling tot de verwachting hebben we maar 340 hoogtemeters gehaald. Dus het parcours was vooral vlak. Ook dit keer geen regen gehad en tegen het einde werd het zelfs boven de 30 graden.

De overgang van de Elzas naar het Zwarte Woud is dus gemakkelijk te verteren. ’s Avonds tijdens het avondeten heeft moeder aarde wel enkele foto’s gemaakt bij fel trommelgeroffel. Doch het mag een teken zijn dat morgen weer een goed fietsklimaat op het dienbord staat.

We hebben vandaag vooral genoten van het vlakke parcours, de ooievaars op hun nest, de waterwerken aan de Rein in het teken van de scheepvaart en de stroomopwekking,  de vlakten tussen de heuvels van het Zwarte Woud en het mooi gerenoveerde hotel. Prima kamers voor een redelijke prijs onthouden we graag.

Al bij al een mooie tocht, jong toch waarom thuis blijven…

21-06-2012 om 22:29 geschreven door Powerbiker

20-06-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Impressies van rit 4

20-06-2012 om 20:50 geschreven door Powerbiker

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rit 4 naar Marlenheim

Vanmorgen deed de natte straat ons herinneren aan de overvloedige regen van vannacht. Tijdens het lekkere ontbijt zijn de laatste druppels gevallen. Je vraagt je natuurlijk dan af; wat zal het vandaag worden ? Wel het is de hele dag bewolkt gebleven en er stond een stevige wind, doch de donkere wolken bleven altijd aan onze westkant. We zijn dus niet nat geworden…gelukkig en het is altijd goed fietsweer gebleven. Eventjes een halt gehouden na lang zoeken voor een koffie of andere drank. Frankrijk schitterde weer in de afwezigheid van gezellige plekjes en terasjes.

’s Middags aan de rust hadden we al 800 hoogtemeters gedaan en dan moesten we de Valsberg nog doen, ten minste voor diegenen die er zich toe bereid vonden.

Wel ja de dames deden ook mee aan de 500 resterende hoogtemeters, alles ging vlot en we waren redelijk vroeg aan het volgende hotel in Marlenheim.

We herinneren ons de zeer fijne afdaling over een twaalftal kilometer. Enkele topsnelheden lieten zich opschrijven en iedereen bereikte tevreden de mooie dorpjes van de Elzasser wijnstraat.

Vandaag hebben we de Loraine verlaten en zijn een stukje door de Vogezen gereden en hebben de Elzas bereikt.