We waren gisteren, 7 maart 2015 met 15.000 bezoekers. Deze nacht was er de nacht van de musea in Brussel, ze waren met 17.000 mensen. Wie zegt dat er in Vlaanderen niemand geïnteresseerd is ? Maar goed keren we terug naar de sluis. 500 meter lengte en een breedte van 68 meter, diepgang 17,80m TAW (= 17,80m onder het gemiddelte zeeniveau bij laagwater in Oostende). Haar voorgangster in grootte "DE BERENDRECHTSLUIS" is minder diep, maar heeft gelijke afmetingen. Er werd 20.000 ton constructiestaal en 740.000 m³ gewapend beton gebruikt. Qua staal komt dit ongeveer overeen met drie Eiffeltorens en qua beton met een gebouw van 35 verdiepingen ter grootte van een voetbalveld. Om van te duizelen !!!
De aanbouw werd gestart op 24 oktober 2011 en moet in het voorjaar van 2016 klaar zijn. Iedere dag zijn er 255 mensen aan de slag. In 2016 worden de schepen ontvangen op linkeroever. Als verbinding tussen de Schelde en het Waaslandkanaal zullen het Doeldok, Verrebroekdok, het Vrasenedok en de Noordelijke en Zuidelijke insteekdokken bereikbaar zijn. De wachttijden voor de Kallosluis zullen daardoor sterk afnemen. Zeker voor de binnenvaart. Iedere bezoeker was sterk onder de indruk.
Ca. 350m van de noordelijke kaaimuur werd door grafitti-kunstenaars opgesmukt met prachtige onderwaterzichten van fauna en flora. Vandaag laatste dag voor geïnteresseerden !
|