Niesmann+Bischoff modelleert op weg naar succes in de promobil lezerskeuze 2025 en vele andere prijzen
Niesmann+Bischoff kampeerauto's hebben indrukwekkende successen geboekt in de gerenommeerde promobil lezersenquête en andere belangrijke prijzen. De modellen iSmove, Arto en Flair hebben de lezers en de respectievelijke vakjury's ook dit jaar weer overtuigd en topposities behaald die de kwaliteit en innovatiekracht van het bedrijf op indrukwekkende wijze onderstrepen.
Promobil Lezerskeuze 2025
De nieuwe Arto – de eerste liner van een Mercedes Sprinter – vierde nog maar een paar maanden geleden zijn première en behaalde prompt de eerste plaats. Deze prijs bevestigt de succesvolle combinatie van technische vooruitgang en aantrekkelijk design die dit model onderscheidt.
Voor de tiende keer op rij werd de Flair verkozen tot "kampeerauto van het Jaar" in de categorie liner. Met een indrukwekkend aandeel van 40,6 procent van de stemmen verdedigde hij vol vertrouwen zijn toppositie. Het puristische en doordachte design van het interieur blijft voldoen aan de smaak van de klantenkring en maakt de flair tot een onbetwiste favoriet.
De compacte en innovatieve iSmove schitterde ook in de lezersenquête. In de categorie geïntegreerde modellen van meer dan 95.000 euro behaalde het een sterke derde plaats. Dit resultaat onderstreept de veelzijdigheid en de hoge eisen die Niesmann+Bischoff aan elk model stelt.
Aanvullende onderscheidingen
Naast zijn successen in de promobil-lezersenquête voor alle modellen van Niesmann+Bischoff heeft de Arto nog tal van andere prestigieuze prijzen gewonnen. Deze benadrukken duidelijk het streven naar uitzonderlijk design en hoge kwaliteitsnormen:
Duitse designprijs: De Arto ontving de Award for Excellent Design, een erkenning voor het uitstekende design en de innovatieve kracht van het model.Europese innovatieprijs: De Arto werd bekroond voor zijn algemene camperconcept, dat de innovatieve en doordachte planning van het voertuig erkent.Rode Punt Award: Het productdesign van de Arto werd in 2025 bekroond met de Red Dot Award, een van de meest prestigieuze designprijzen ter wereld.
Naast de eerdere onderscheidingen zijn vooral de "Red Dot Award – Best of the best" in 2024 en de volgende onderscheiding in de export opmerkelijk:
Praktische kampeerauto (Verenigd Koninkrijk):De Flair werd in 2024 uitgeroepen tot "Beste kampeerauto voor fulltime wonen", terwijl de Arto in 2025 de titel "Winnaar Beste luxe camper" ontving.
MMM Out&About Live (Verenigd Koninkrijk): De Arto werd in 2025 ook uitgeroepen tot "Winnaar Beste Luxe kampeerauto", waarmee hij zijn toppositie in de luxeklasse bevestigt.
Deze onderscheidingen onderstrepen het niet-aflatende streven van Niesmann+Bischoff naar uitstekend design en de hoogste kwaliteitsnormen, die in elk model tot uiting komen.
Bedankt en vooruitzichten
Niesmann+Bischoff wil alle jury's bedanken voor hun stemmen en evaluaties. Deze erkenningen zijn een bevestiging van het engagement van het bedrijf om innovatieve en hoogwaardige kampeerauto's te blijven ontwikkelen.
Voor iedereen die de bekroonde modellen live wil ervaren, biedt Niesmann+Bischoff de mogelijkheid om met de online configurator zijn individuele droomvoertuig te ontwerpen. Dompel uzelf onder en maak van uw droomreis op wielen een unieke realiteit met Niesmann+Bischoff.
Onder druk van groeiende lokale en nationale oppositie, herziet de Franse regering haar strategie voor de lage-emissiezones. In plaats van de aangekondigde 42 LEZ’s, is er in de praktijk momenteel slechts in 25 steden zo’n milieuzone in voege. In de toekomst zou het aantal LEZ’s zelfs kunnen dalen naar… twee.
Lage-emissiezones werden in Frankrijk sinds 2015 ingevoerd om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren. Binnen die zones mogen alleen de minst vervuilende voertuigen rondrijden. Zij hebben daarvoor een milieusticker – het zogenaamde Crit’Air-vignet – nodig. Er bestaan zes verschillende Crit’Air-stickers, elk met een eigen kleur, om aan te geven hoe vervuilend een voertuig is. De stickers variëren van groen (Crit’Air 0, voor elektrische en waterstofvoertuigen) tot grijs voor de meest vervuilende dieselvoertuigen (Crit’Air 5). Zonder geldige sticker mag je de zone niet in. Doe je dat toch, riskeer je een boete van minimaal 68 euro.
Geen 31 maar slechts 14 LEZ’s
Normaal werd op 1 januari 2025 een lage-emissiezone verplicht ingevoerd in álle agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners. Naast de 11 LEZ’s die er al waren, zouden er dan 31 nieuwe bijkomen. Na rondvraag van VAB bij alle betreffende agglomeraties blijken dat er in de praktijk slechts 14 te zijn. Dat brengt het totaal op 25 LEZ’s in Frankrijk.
Bij veel lokale politici is de lage-emissiezone onderwerp van felle kritiek, wat de invoering ervan tegenhoudt. Zij vinden de maatregelen sociaal onrechtvaardig en nadelig voor huishoudens met lage inkomens. Die rijden immers vaker met oudere – lees: meer vervuilende – voertuigen en raken dus niet meer of moeilijker in stadscentra.
Enkel Parijs en Lyon?
Eén van de voorstellen die nu op tafel ligt, is om – in plaats van 42 LEZ’s – het aantal terug te brengen naar… twee. Zijnde Parijs en Lyon, steden waar de reglementaire drempels voor luchtkwaliteit regelmatig overschreden worden. Andere agglomeraties met meer dan 150.000 inwoners zouden volgens datzelfde voorstel zelf mogen bepalen of ze al dan niet een LEZ handhaven of invoeren. Lokale besturen zouden ook zelf mogen beslissen om vrijstellingen te voorzien voor bepaalde kwetsbare bevolkingsgroepen, zoals huishoudens met een laag inkomen.
In het voorstel staat ook een overgangsperiode tot 31 december 2026, om steden de tijd te geven hun verkeersregeling en infrastructuur aan te passen. Eind mei wordt er normaal gezien opnieuw over de materie parlementair gedebatteerd.
Samengevat
Hier heb je wél een milieuvignet nodig:
LEZ in voege vóór dit jaar: Clermont-Ferrand, Grenoble, Lyon, Marseille, Montpellier, Nice, Parijs, Reims, Rouen, Strasbourg, Toulouse.
Nieuwe LEZ sinds 1 januari 2025: Angers, Annecy, Annemasse, Bayonne, Bordeaux, Caen, Le Havre, Lille, Nantes, Nancy, Nîmes, Pau, Rennes, Tours.
Nieuwe Subaru Forester wint Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding
De nieuwe Subaru Forester heeft de Allrad Award voor Beste Prijs-Kwaliteitverhouding gewonnen. De prijs werd uitgereikt door AUTO-Bild/AUTO-Allrad Duitsland.
Tijdens een feestelijke ceremonie werd de prestigieuze prijs overhandigd aan de heer Volker Dannath, Managing Director van Subaru Duitsland. De organisatoren van AUTO-Bild/AUTO-Allrad verklaarden dat de zesde generatie Forester de prijs “vooral dankt aan de indrukwekkende innovaties die standaard zijn op het model”. Hieronder vallen onder meer het nieuwe Emergency Driving Stop System, dat het risico op ongevallen verkleint wanneer de bestuurder plotseling niet meer in staat is om het voertuig te besturen, en de verbeterde dual-function X-MODE die nu ook ondersteuning biedt bij zowel voor- als achteruit, wat leidt tot betere controle op gladde oppervlakken of steile hellingen.
Daarnaast is de geheel nieuwe Forester een van de weinige in zijn klasse die echte offroad-capaciteiten biedt, dankzij het unieke symmetrische, altijd actieve All-Wheel Drive-systeem en een toonaangevende bodemvrijheid van 220 mm, gecombineerd met royale oprij-, overschrijd- en afrijhoeken*1. Dit maakt de auto geschikt voor een breed scala aan activiteiten, zowel on- als offroad.
Gebaseerd op SUBARU’s veiligheidsfilosofie “all-around safety” is de geheel nieuwe Forester uitgerust met geavanceerde veiligheidstechnologieën. De geüpgradede EyeSight Driver Assist Technology beschikt over een groothoek-monoculaire camera, frontale radar en een elektrische rembooster voor verbeterde prestaties, en biedt 15 functies (waaronder vijf nieuwe).
De geheel nieuwe Forester biedt ook geoptimaliseerde zichtbaarheid rondom, die dode hoeken vermindert dankzij het nieuwe ontwerp en nieuw toegevoegde functies. Met meer dan 90 veiligheidsonderscheidingen wereldwijd blijft de Forester een duidelijk voorbeeld van SUBARU’s visie op nul verkeersdoden in 2030*2.
De Forester is een belangrijk model binnen het SUBARU-gamma sinds de lancering in februari 1997. Met wereldwijd meer dan 5 miljoen verkochte exemplaren in de afgelopen 27 jaar*3*4, blijft de geheel nieuwe Forester trouw aan de eigenschappen van deze capabele SUV die zijn inzittenden altijd overal brengt.
De zesde generatie Forester is opnieuw ontworpen om zijn indrukwekkende capaciteiten onder alle omstandigheden en in elk seizoen tot uitdrukking te brengen. Hij biedt verbeterde rijeigenschappen en nog meer capaciteiten op én naast de weg dan zijn succesvolle voorganger. De bekroonde Forester combineert al deze kenmerken in een fris ontworpen pakket, samen met een reeks standaard veiligheidsvoorzieningen die de stem van de prestigieuze jury wisten te winnen.
Etrusco heeft naam gemaakt als fabrikant van degelijke kampeerauto’s tegen een redelijke prijs.
We bekeken de T 6.96 SB Base of dat voor dit voertuig waar is.
Etrusco behoort tot de Erwin Hymer groep. De wagens worden in Val de Pesa in Italië gemaakt. Een beetje verrassend kwam de fabrikant onlangs met een scherp berekende nieuwe reeks Base tevoorschijn. Twee 7 m lange modellen vielen ons direct op, de halfintegrale T 6.9 SB en de T 6.9 BB beide met een MTM van 3,5 ton. De grote verschillen zijn te vinden bij de indeling. De BB heeft achterin stapelbedden, de zitgroep kan tot bed worden omgevormd, als optie is nog een hefbed mogelijk. Op die manier is hij meer gemaakt voor een gezin met kinderen. Voor de SB gingen de gedachten meer naar een koppel dat van meer ruimte houdt. Achterin boven de garage zijn enkele bedden met de bekende mogelijkheid om er één groot bed van te maken. De keuken sluit aan tussen zitbank en bed, het sanitair aan de andere zijde tussen bed en buitendeur. Koetswerk
Wat direct opvalt is het hoekige neusje boven de stuurcabine. Het is eenvoudiger te maken dan de afgeronde neusjes van zijn broeders en veranderd niets aan de inhoud en de rijeigenschappen. Op het laag chassis monteerde men een 41 mm dikke sandwichplaat met een polyester onderplaat. Diezelfde panelen maar 34 mm dik dienen voor de wanden en voor het 33 mm dikke dak. Voor de isolatie gebruiken de Italianen het water afstotend EPS isoleermateriaal. Aan het vlakke achterfront bestaat de bumper uit drie delen, bij een kleine beschadiging goedkoop te herstellen omdat de hele bumper niet moet vervangen worden. Om de prijs nog wat te kunnen drukken is er geen venster in de buitendeur, ze heeft echter een goed vergrendelsysteem. De garage is groot genoeg om een stel noodzakelijke fietsen mee te nemen. Aan de rechterkant verborgen achter een deurtje is de koffer voor twee 11 kg gasflessen.
Bij een eerste blik valt het eenvoudig rechtlijnig meubilair op. Aangepaste kleuren maken het interieur sfeervol. Bekijkt men de meubelen iets beter ziet men het knap vakwerk. Kanten van deuren en wanden zijn fijn afgewerkt, de kussens met een stevige vulling voelen aangenaam aan. Natuurlijk valt het hier en daar een beetje op dat we hier met een instap model te maken hebben. Prijs en minder gewicht moet ergens gezocht worden zonder dat de infrastructuur van heel de kampeerauto verminderd.
Zo is er achterin enkel een bovenkast tegen de achterwand. Geen bovenkasten open of gesloten langs de zijwanden, ook geen gordijnen aan de vensters. Wat wel knap en comfortabel is het tussenkussen van het bed dat de volle lengte van de matrassen heeft. Onder de voeteinde van de bedden zijn hang- en legkasten. Met een laddertje aan het voeteinde komt men vlot in het bed.Voor een koppel of zelfs met drie is de zitgroep ruim bemeten. Een comfortabele zitbank voor 2 met veiligheidsgordels, hoofdsteunen plus de draaibare zetel van de chauffeur laten een gezellig “onderonsje” toe.
Een Truma Combi 4 met 10 boiler is de zitbank heeft genoeg warme lucht uitlaten om het gezellig warm te houden tijdens de koude dagen.Het verschuifbare tafelblad steunend op 1 poot is voldoende groot om borden, teljoren en nog wat te etaleren. De licht gekleurde bovenkast met haar donkere deur en handgreep sluit niet aan bij de keukenbovenkast. Dat bespaart weer enkele kilogram. LED lichten geven op plaatsen waar het nodig is helder licht op andere plaatsen is het zachter om het gezellig te houden.
De keuken
De keuken is slim bedacht. Ontwerpers hebben ze rechthoekig gehouden, met 2 deuren en een lade. Het aanrecht om wat meer werkblad te krijgen steekt wat voorruit, met heel veel goede wil zou men aan een L vorm kunnen denken. Twee kookvuren met piëtzo ontsteking plus de spoelbak kunnen afzonderlijk met afdekbladen verstopt worden. De gasafsluiters zijn verborgen achter een deur. Een 135 l compressor koelbox houdt voeding en drank fris.
In tegenstelling met veel fabrikanten hebben de ontwerpers alle sanitair in één plaats opgesteld. Om een stortbad te nemen draai de spiegelwand met waskommetje over de wc zo ontstaat een grote douche cel. In de douchebak zijn 2 waterafvoeren. Een acrylglazendeur sluit het sanitair voldoende af.
Samen gevat
Al is het nog geen trend en zijn al enkele fabrikanten die hun kampeervoertuigen soberder uitrusten of maken. Kwalitatief zijn vergelijkbaar met hun duurdere broeders. Verwarming, koelkast, vensters, basisvoertuig vinden net zo in luxe types. Bij de instap modellen zijn waar mogelijk geen bovenkast. Als er zijn hebben ze een hoekig uitzicht, het sanitair is wat eenvoudige toch is alles aan boord wat een kampeerder nodig heeft om een leuke vakantie te. De Etrusco t 6.9 SB Base behoort tot die categorie hij is eenvoudig gehouden toch is al het nodige aan boord
Kortenberg, 16 mei 2025 – D’Ieteren Energy heeft een belangrijke mijlpaal bereikt in zijn missie om duurzame mobiliteit toegankelijker te maken. Op de site van het recent geopende D’Ieteren House in Kortenberg werd zopas het tweede grootste semi-publieke laadplein van België in gebruik genomen.
Met maar liefst 78 dubbele Alfen-laadpalen – goed voor in totaal 156 laadpunten – biedt het nieuwe laadplein voldoende capaciteit om een groot aantal elektrische voertuigen gelijktijdig op te laden. Op langere termijn wordt het plein nog uitgebreid met een intelligente load-balancing-functie. De installatie staat alvast open voor iedereen: werknemers, bezoekers, klanten én voorbijgangers kunnen er dus terecht voor een vlotte en betrouwbare laadsessie.
Toegankelijkheid en gebruiksgemak centraal
“Het nieuwe laadplein in Kortenberg – dat mede gefinancierd werd door de Europese Unie – is een toonbeeld van onze visie: slimme en duurzame energieoplossingen die écht iets betekenen voor mens en maatschappij,” zegt Tangi Merckx, CEO van D’Ieteren Energy. “We willen elektrisch rijden niet enkel aanmoedigen, maar ook faciliteren. Dat doen we door te investeren in toegankelijke infrastructuur op strategische locaties en door in te zetten op slimme en duurzame energieoplossingen die een cruciale rol spelen in de transitie naar elektrische mobiliteit.”
Het laadplein, dat ook nog 10 (8 ter hoogte van de D’Ieteren Patio en twee ter hoogte van Audi Approved plus/My Way) dubbele laders langsheen de Leuvensesteenweg telt, is volledig geïntegreerd in de duurzame, toekomstgerichte architectuur van D’Ieteren House, het nieuwe hoofdkwartier van de groep. De laadstations kregen een strategische plaats op verschillende delen van het terrein. De technologie van Alfen staat garant voor betrouwbaarheid, gebruiksgemak en compatibiliteit met alle courante elektrische voertuigen.
Vooruitblik: snelle laadinfrastructuur en uitbreiding
De opening van het laadplein is echter slechts de eerste stap. D’Ieteren Energy heeft al plannen klaar voor verdere uitbreiding. In de nabije toekomst wordt ook een mogelijkheid tot snelladen toegevoegd, voor gebruikers die hun batterij in korte tijd willen bijladen. En ook ter hoogte van de nieuwe VDFin-gebouwen die nog in volle opbouw zijn, komt er een extra cluster van nog eens 52 semi-publieke laadpunten, op termijn uitbreidbaar met nog eens 14 dubbele laders.
Deze uitbreidingen kaderen in een bredere strategie van D’Ieteren Energy om zijn laadnetwerk versneld uit te bouwen, zowel op eigen sites als via samenwerkingen met publieke en private partners. Zo wil het bedrijf inspelen op de snelgroeiende vraag naar betrouwbare laadinfrastructuur in België, waar de elektrificatie van het wagenpark steeds meer op kruissnelheid komt.
Duurzame energie voor een duurzame toekomst
Naast gebruiksgemak en capaciteit, hecht D’Ieteren Energy ook veel belang aan duurzaamheid. De stroom die via het laadplein geleverd wordt, is 100% afkomstig van hernieuwbare bronnen. De integratie met lokale zonne-energieproductie en slimme laadsystemen zorgt bovendien voor een optimale benutting van energie en netcapaciteit.
“Duurzame mobiliteit vraagt om meer dan alleen elektrische wagens. Het gaat ook om de energie die ze aandrijft, de manier waarop die opgewekt en verdeeld wordt, en hoe we ons als maatschappij aanpassen aan deze nieuwe realiteit,” aldus Tangi Merckx. “Met dit laadplein tonen we hoe een slimme combinatie van technologie, infrastructuur en visie kan leiden tot concrete vooruitgang.”