Truma, Europa's toonaangevende leverancier van technische systeemoplossingen voor de caravan- en camperindustrie, kondigt de marktintroductie aan van een nieuwe verwarmingsoplossing: Eezy. De volledig elektrische kachel is geschikt als compacte en extra verwarming voor veel recreatieve voertuigen en toepassingen.
In voertuigen zonder verwarming zorgt Eezy voor aangename warmte op koude zomernachten of in de overgangsperiode. Voor grotere caravans of campers biedt Eezy extra verwarmingsvermogen voor koude zones, bijvoorbeeld in de nis of de badkamer achterin. Eezy is ook perfect als extra verwarming voor volledig elektrische voertuigen of voertuigen met airconditioning inclusief warmtepompfunctie.
Technologie die overtuigt
De verwarming werkt op 230 V wisselstroom. Deze wordt gebruikt om twee verwarmingsspiralen van elk 900 W te laten werken. Het wordt aangestuurd via een 12 V DC-voeding, bijvoorbeeld via de accu van het voertuig. De kamerlucht wordt aangezogen door een geïntegreerde ventilator, indien nodig verwarmd door de verwarmingsspiralen en via de optionele warmeluchtleidingen weer in de woonkamer teruggevoerd. Als puur elektrische kachel maakt Eezy het mogelijk om emissievrij te verwarmen en te profiteren van vaste elektriciteitstarieven op de camping.
In tegenstelling tot in de handel verkrijgbare elektrische kachels in de meubelbouw, kan Eezy in het voertuig worden geïntegreerd en is het speciaal goedgekeurd voor recreatieve voertuigen. Dit zorgt voor een veilige werking. Eezy is ook zeer compact, in tegenstelling tot gas- of dieselkachels, heeft geen afvoerschoorsteen nodig en kan snel en eenvoudig worden geïnstalleerd of achteraf worden ingebouwd.
Verschillende ventilatorniveaus voor maximaal comfort
De gewenste kamertemperatuur wordt ingesteld via een eenvoudig, intuïtief bedieningspaneel. Er kunnen verschillende modi en de gewenste doeltemperatuur worden geselecteerd. De stroom kan zo worden aangepast aan de elektrische zekering bij de stroomaansluiting, bijvoorbeeld de zekering op de camping. In de "max" verwarmingsmodus wordt het voertuig verwarmd met maximaal vermogen en ventilatorsnelheid. Als het voertuig warm moet worden gehouden of elektriciteit moet worden bespaard, kan de verwarmingsmodus "eco" worden geselecteerd. Een lage ventilatorsnelheid zorgt voor een minimale werking van het geluid. In de verwarmingsmodus "Nacht" wordt het voertuig warm gehouden en draait het op de laagste ventilatorsnelheid, evenals de minimale ventilatorsnelheid voor een nog stillere werking. Met een draaischakelaar kan de verwarming worden in- en uitgeschakeld en kan het verwarmingsvermogen worden aangepast. Een andere draaiknop regelt de doeltemperatuur. De kamertemperatuursensor voor temperatuurregeling is geïnstalleerd in het bedieningspaneel. Er kan ook een externe temperatuursensor worden aangesloten.
Flexibele verdeling van warme lucht
Eezy kan worden geïnstalleerd met heteluchtverdeling en directe heteluchtuitlaat. Bij gebruik van een warmeluchtverdeling zijn twee warmeluchtuitlaten mogelijk, waarbij de leidinglengte beperkt is tot maximaal 2 m. Als Eezy wordt geïnstalleerd met een directe heteluchtuitlaat, moet er een rooster (accessoire) worden geïnstalleerd voor een veilige werking.
Het nieuwe extra verwarmingssysteem wordt van 18 tot 26 januari gepresenteerd op het CMT in Stuttgart en is vanaf april 2025 verkrijgbaar bij de vakhandel.
De voordelen op een rijtje
100% elektrisch: puur elektrische verwarming met 230 V
Veilig: speciaal goedgekeurd voor recreatievoertuigen
Gevaar voor bosbranden: waar moet u op letten bij het kamperen?
Hoe dichterbij de zomer komt als het favoriete seizoen van kampeerders, hoe verstandiger het is om in de natuur te zijn. Stijgende temperaturen en de toename van droogte verhogen het risico op bosbranden. Daarom zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden op vakantie.
De nieuwe camping is geopend. Met de steeds frequentere zonnige dagen kunnen er eindelijk weer plannen worden gemaakt voor de volgende kampeertrip. Waar moet de volgende reis heen? Naar de zee, het merengebied of om te wandelen in de bergen of het bos?
Bosbranden worden meestal veroorzaakt door mensen
Hoe dan ook, kamperen is een vakantie die zich voornamelijk buiten en in de natuur afspeelt. Dit maakt het des te belangrijker om hier rekening mee te houden, vooral in de droge fasen in de warmere helft van het jaar. Bosbranden worden bijvoorbeeld in 9 van de 10 gevallen door mensen veroorzaakt. Besteed aandacht aan enkele van deze belangrijke punten tijdens uw volgende excursie en draag zo bij aan de bescherming van bossen en dergelijke.
1. Sigaretten veroorzaken ook branden
Een brand ontstaat vrij snel als de grond het toelaat. De resterende gloed van een sigaret is hiervoor voldoende. Rook daarom niet in het bos en gooi geen sigaretten uit de auto tijdens het rijden. Zorg ervoor dat je sigaretten echt helemaal op zijn en je kunt ze het beste in een aparte container weggooien of een mobiele asbak meenemen.
2. Vermijd open haarden en barbecues
Zelfs als het grillen of stokbrood en marshmellows boven een open vuur laten sissen een prima ding is, moet je je zeker op de aangewezen plaatsen houden en niet zomaar ergens de grill aansteken. In zeer droge perioden moet het zelfs volledig worden vermeden, zelfs als het niet uitdrukkelijk verboden is.
3. Gebruik geen kaarsen, gloeilampen en dergelijke.
Zelfs kleine vlammetjes van kaarsen horen niet thuis in het bos. Maar lampen en dergelijke kunnen ook ontbranden als ze oververhit raken of kapot gaan. Wees dus ook hier extra voorzichtig.
4. Blijf met de auto op parkeerplaatsen
Het voertuig zelf vormt ook een gevaar en mag daarom alleen worden geparkeerd op officieel aangewezen parkeerplaatsen. Hete uitlaten of katalysatoren van voertuigen die net geparkeerd staan, kunnen het gras of de onderliggende bladeren gemakkelijk doen ontbranden en brand veroorzaken.
5. Pak het afval weer in
Neem bij het verlaten van de rustruimte al het afval mee terug. Achtergebleven glazen flessen kunnen bijvoorbeeld bij een bepaalde hoeveelheid zonlicht snel een brandend glas worden en brand veroorzaken. Omringend verpakkingsafval wordt al snel de ideale aansteker. Dus wat al deel uitmaakt van goede manieren, zal in de zomer alleen maar belangrijker worden op het gebied van brandpreventie.
Modern beursformat in een markt met toekomstpotentieel
All in CARAVANING (AIC) 2025 vindt plaats van 9 tot en met 11 mei 2025 in het Shougang Convention & Exhibition Centre in Beijing. De beurs wordt beschouwd als een van de belangrijkste jaarlijkse evenementen voor de kampeer- en caravanindustrie in China. De Chinese caravanmarkt heeft zich de afgelopen jaren goed ontwikkeld en heeft zeker groeipotentieel in de toekomst – waardoor de AIC in Peking een opwindende plek is voor internationale merken en bedrijven.
Onder het motto "Ontdek je mogelijkheden" vindt de AIC 2025 plaats op een oppervlakte van 27.000 vierkante meter. Er worden meer dan 110 exposanten verwacht – evenals talrijke caravanfans uit China en vele Aziatische landen die het kampeerleven en de wereld van mobiel reizen willen leren kennen en zakelijke kansen willen verkennen.
Om een aantal innovatieve ideeën beter te kunnen implementeren, wordt de AIC voor het eerst gehouden in het gloednieuwe Shougang Convention & Exhibition Center. Het moderne, toekomstgerichte tentoonstellingscentrum en tentoonstellingscentrum is het ideale uitgangspunt voor een succesvolle verdere ontwikkeling van de beurs met moderne formats en zal exposanten en bezoekers een betere ervaring bieden. De nieuwe datum in mei valt ook samen met de meest aangename reistijd in Peking en brengt alle bezoekers in de perfecte stemming voor het caravanseizoen.
Het voorprogramma met gevarieerd aanbod voor het hele gezin is opnieuw uitgebreid. Bezoekers kunnen zich verheugen op tal van praktische activiteiten, spelletjes en plezier, waaronder een cultureel openluchtfestival, spannende presentaties in het AIC Lab, de Caravaning World, een voedselmarkt voor campers en een fanbijeenkomst met bekende gezichten uit de scene. "We willen de caravanervaring nog meer op de voorgrond plaatsen en laten zien hoe emotioneel en bijzonder deze manier van reizen is. Dit levensstijlidee speelt een grote rol, vooral voor Chinese gezinnen. Op deze manier creëren we de perfecte mix van klassieke beurs en onderhoudende familie-ervaring", legt Stefan Koschke, Global Head Caravaning & Outdoor, uit.
All in CARAVANING is meer dan alleen een handelsbeurs – het is ook een ontmoetingsplaats voor inspiratie en culturele uitwisseling. Naast de tentoonstelling zijn er verschillende vakforums, technische workshops en culturele evenementen die zowel bezoekers als experts een echte meerwaarde bieden.
De beurs fungeert als een internationale ontmoetingsplaats voor de Chinese markt en biedt een platform voor uitwisseling tussen vertegenwoordigers uit de politiek, het bedrijfsleven en verenigingen. Internationale experts uit de caravaning- en toerisme-industrie komen samen in Peking om de huidige ontwikkelingen en uitdagingen in de industrie te bespreken tijdens begeleidende conferenties.
Meer informatie is te vinden op www.aicshow.com.
Messe Düsseldorf (Shanghai) Co., Ltd. Messe Düsseldorf (Shanghai) Co., Ltd. werd opgericht in 2009. (MDS) is een dochteronderneming van Messe Düsseldorf GmbH, een van 's werelds toonaangevende beursorganisatoren. MDS zet zich in om toonaangevende beurzen naar China te brengen en tentoonstellingsservice van wereldklasse te bieden aan Chinese en internationale klanten. MDS organiseert met succes 14 toonaangevende beurzen en conferenties in China, die een breed scala aan industrieën bestrijken, waaronder drukkerijen, verpakkingen, draad en buizen, kunststoffen, medische hulpmiddelen, detailhandel, veiligheid en gezondheid, wijn en gedistilleerde dranken en caravaning. Met een personeelsbestand van meer dan 70 fulltime werknemers is het hoofdkantoor van het bedrijf gevestigd in Shanghai en een filiaal in Beijing. Meer informatie over MDS is te vinden op www.mds.cn.
Tips en trucs voor beginnende kampeerders: hoe voorkom je pech en ongelukken?
Kamperen en vakanties op wielen blijven een absolute reistrend. Vooral voor beginnende kampeerders zijn er echter een paar dingen waarmee rekening moet worden gehouden: trefwoordbelasting, gewicht enzovoort. Om ervoor te zorgen dat er niets misgaat, heeft de ACV de ultieme gids voor het starten met kamperen uitgebracht. Hier is de belangrijkste informatie.
Camping blijft in de mode in Duitsland: In 2024 werden ongeveer 43 miljoen overnachtingen geteld op Duitse campings. Dit is het derde recordjaar op rij voor deze vorm van vakantie. Het verlangen naar individuele mobiliteit en reizen dicht bij de natuur heeft in heel Europa aan belang gewonnen en wordt ook weerspiegeld in de voortdurende opkomst van het zogenaamde "van life".
Maar met de toename van kampeerders op de weg neemt ook het risico op pech en ongevallen toe - bijvoorbeeld veroorzaakt door een gebrek aan rijervaring of onvoldoende kennis van hoe met het voertuig om te gaan. Aan het begin van het seizoen geeft de ACV Automobil-Club Verkehr informatie over de meest voorkomende fouten en geeft praktische tips om deze te vermijden.
Overbelasting en ongunstige gewichtsverdeling
Verkeerde belading van de camper kan de rijstabiliteit aanzienlijk aantasten. Overbelading en ongunstige gewichtsverdeling verlengen de remweg en verhogen het risico op kantelen, vooral bij plotselinge uitwijkmanoeuvres.
ACV-tips:
Het toegestane totaalgewicht wordt vermeld in deel I van het registratiebewijs (punt F.1). Voor vertrek kan het beladen voertuig worden gewogen - bijvoorbeeld bij recyclingcentra, transportbedrijven of camperdealers. Ook de naleving van de maximale aslasten (punten 8.1 en 8.2) is van cruciaal belang, omdat zelfs overbelasting van afzonderlijke assen een negatieve invloed kan hebben op het rijgedrag.
Zware voorwerpen zoals gasflessen, gereedschap of drankkratten horen diep en dicht bij de assen, lichte bagage in de bovenste opbergvakken. Een veilige bevestiging van de lading voorkomt wegglijden tijdens remmanoeuvres. Speciale spanbanden, antislipmatten en netten helpen om alles op zijn plaats te houden.
Extra hulpstukken zoals luifels, fietsenrekken of zonnesystemen verminderen ook het beschikbare laadvermogen en moeten in de planning worden opgenomen.
Fiets- en dakdragers: Gebrek aan stabiliteit door overbelasting
Bij het vervoeren van fietsen moet speciale aandacht worden besteed aan het gewicht - e-bikes zijn aanzienlijk zwaarder dan klassieke fietsen en kunnen het toegestane laadvermogen van een drager snel overschrijden. Een verkeerd gemonteerde of overbelaste drager kan de achterste structuur van de camper beschadigen door trillingen of hefboomeffecten. Bovendien kan de exploitatievergunning van het voertuig vervallen als het toegestane laadvermogen wordt overschreden.
ACV-tips:
Installeer draagsystemen altijd vakkundig en belast ze gelijkmatig. Het door de fabrikant opgegeven draagvermogen mag niet worden overschreden voor achter- of dakdragers. In het geval van hefdragers moet ook rekening worden gehouden met de toegestane trekhaakbelasting van de trekhaak (aangegeven op het kentekenbewijs onder punt 13 of op het typeplaatje van de koppeling). Als het hier kritiek wordt, kunnen de (zware) accu's van e-bikes worden verwijderd en in de camper worden opgeborgen. Gebruik dan indien nodig een regenhoes om de aansluitpunten (contacten) van de batterijen te beschermen.
Bij het beladen van dakdragers moet naast het totale gewicht ook rekening worden gehouden met de dakbelasting. Dit is voertuigspecifiek en vaak aanzienlijk lager dan verwacht - het ligt meestal tussen de 50 en 100 kg inclusief het draagsysteem. Te zware of onbeveiligde dakconstructies verhogen het zwaartepunt van de auto en verminderen de rijstabiliteit, vooral in bochten, bij uitwijkmanoeuvres en zijwind.
Daarnaast is het raadzaam om tijdens pauzes in de reis regelmatig de bevestigingen te controleren, omdat schroefverbindingen door trillingen kunnen losraken.
Download de gratis CARAVAN.fm app
Luister wereldwijd naar ons in de beste kwaliteit en zonder interferentie. Download de app voor Android of iOS.
Rijgedrag: Gebrek aan routine verhoogt het risico op ongevallen
Campers verschillen aanzienlijk van conventionele personenauto's - in grootte, gewicht en reactievermogen. Langere remafstanden, traag stuurgedrag, de grotere draaicirkel en de grotere gevoeligheid voor zijwind vereisen een anticiperend en aangepast rijgedrag. Vooral bij huurauto's ontbreekt vaak de nodige oefening in het omgaan met de afmetingen en rijeigenschappen.
ACV-tips:
Voor de eerste rit is het raadzaam om een uitgebreide proefrit te maken, idealiter op verschillende soorten wegen - inclusief manoeuvreren, achteruitrijden en parkeren. Het oefenen van rijmanoeuvres op een open terrein helpt om een zelfverzekerd gevoel te ontwikkelen voor de breedte, hoogte en lengte van het voertuig. Het rijden op smalle straatjes of rotondes moet ook van tevoren worden geoefend.
Als u zich wilt concentreren op extra veiligheid, kunt u een speciale rijveiligheidstraining voor campers volgen. Deze trainingen leren op een praktische manier om te gaan met gevaarlijke situaties zoals noodremmen, zijwind of uitwijkmanoeuvres en vergroten het bewustzijn van de fysieke grenzen van het voertuig.
Zudem ist es ratsam, regelmäßig den toten Winkel zu kontrollieren und die Spiegel korrekt einzustellen - besonders bei größeren Aufbauten ohne Rückfahrkamera. Der Einsatz von Zusatzspiegeln oder Kamerasystemen kann die Übersicht beim Rangieren und Spurwechsel deutlich verbessern.
Rangierunfälle durch eingeschränkte Übersicht
Unfälle beim Einparken oder Rangieren sind besonders häufig - etwa auf engen Campingplätzen, bei schlechter Sicht oder unter Zeitdruck nach langer Anreise. Schäden entstehen oft durch Kollisionen mit Pollern, Mauern, Bäumen oder anderen Fahrzeugen. Auch der größere tote Winkel bei Wohnmobilen erhöht das Risiko.
ACV Tipps:
Technische Hilfsmittel wie Rückfahrkameras, Einparksensoren oder 360-Grad-Kamerasysteme erleichtern das Rangieren erheblich. Ebenso hilfreich ist eine zweite Person außerhalb des Fahrzeugs, die mit klaren Handzeichen einweist - vor allem bei Rückwärtsfahrten oder Wendemanövern in engen Bereichen.
Vor dem Rangieren empfiehlt sich ein kurzer Rundgang um das Fahrzeug, um Hindernisse wie niedrige Pfosten, überhängende Äste oder unebene Bodenverhältnisse frühzeitig zu erkennen. Spiegelerweiterungen oder Zusatzkameras verbessern die Sicht nach hinten und zur Seite und sind besonders bei Fahrzeugen ohne serienmäßige Rückfahrtechnik sinnvoll.
Auch bei kurzen Fahrmanövern sollte auf niedrige Anbauteile wie ausfahrbare Trittstufen oder Fahrradträger geachtet werden - sie sind häufige Kollisionspunkte bei Rangierunfällen.
Brücken, Tunnel und enge Durchfahrten: Abmessungen werden unterschätzt
Ein häufiger Fehler: Die tatsächliche Höhe oder Breite des Fahrzeugs wird nicht korrekt eingeschätzt - besonders bei Mietfahrzeugen oder durch montiertes Zubehör wie Dachboxen, Solarpanels oder Fahrradträger. Schäden an Brücken, Unterführungen, Tunneln oder engen Durchfahrten entstehen dabei oft durch Unachtsamkeit oder falsche Routenwahl.
ACV Tipps:
Eine gut sichtbare Notiz mit Fahrzeughöhe, -breite und -länge im Cockpit - etwa als Aufkleber im Sichtfeld - hilft, kritische Situationen zu vermeiden. Die tatsächlichen Abmessungen sollten inklusive aller Anbauten gemessen und notiert werden, da sie oft deutlich von den Herstellerangaben abweichen.
Bei der Routenplanung unterstützen Navigationsgeräte oder Apps mit speziellen Wohnmobil-Profilen, die Durchfahrtshöhen, Gewichtsbeschränkungen und enge Straßen berücksichtigen. Zusätzlich empfiehlt sich, bereits im Vorfeld Informationen über die Infrastruktur am Reiseziel einzuholen - insbesondere bei Fahrten durch historische Ortskerne, Bergdörfer oder ländliche Regionen mit eingeschränkter Straßenführung.
Auch bei scheinbar harmlosen Zufahrten zu Campingplätzen, Parkhäusern oder Tankstellen kann es zu Engstellen kommen. Spontane Abkürzungen oder Wendemanöver in unbekanntem Terrain sollten vermieden werden, wenn die Durchfahrtsverhältnisse unklar sind.
Reifenpannen durch falschen Druck und Überalterung
Wohnmobilreifen sind besonderen Belastungen ausgesetzt: hohe Zuladung, lange Standzeiten und vergleichsweise geringe Fahrleistung fördern die Materialermüdung. Ein zu niedriger Reifendruck führt vor allem bei hoher Beladung zu übermäßiger Wärmeentwicklung - im schlimmsten Fall kommt es zum Reifenplatzer.
ACV Tipps:
Der Reifendruck sollte regelmäßig geprüft und an die tatsächliche Beladung angepasst werden - idealerweise vor jeder längeren Fahrt. Die vom Fahrzeug- oder Reifenhersteller empfohlenen Werte sind meist im Türrahmen, im Tankdeckel oder in der Betriebsanleitung angegeben.
Ein Austausch der Reifen sollte spätestens nach sechs Jahren erfolgen - auch bei ausreichendem Profil. Das Reifenalter lässt sich über die vierstellige DOT-Nummer an der Reifenflanke ermitteln. Reifen mit dem Zusatz "CP" (Camping) sind speziell für Wohnmobile ausgelegt und besser für höhere Lasten und längere Standzeiten geeignet.
Een visuele inspectie is nuttig voordat u aan uw reis begint: let op scheuren, poreuze plekken, ingetrokken voorwerpen of ongelijkmatige slijtage - dit laatste kan duiden op een verkeerde luchtdruk of chassisproblemen. Het reservewiel mag ook niet worden vergeten en moet in goede staat verkeren.
Verkeerd tanken met dure gevolgen
Vooral in het geval van onbekende voertuigen, huurauto's of onvoldoende gemarkeerde vulopeningen kan er tijdens het tanken snel verwarring ontstaan. Een veel voorkomende oorzaak is de verwarring van diesel en benzine, wat kan leiden tot aanzienlijke motorschade in moderne injectiesystemen. In zeldzame gevallen wordt er per ongeluk brandstof in de verswatertank gevuld - bijvoorbeeld in het geval van slecht geëtiketteerde of gesloten vulopeningen, zoals kan voorkomen bij oudere of omgebouwde voertuigen.
ACV-tips:
De vulopeningen moeten permanent en duidelijk gemarkeerd of van een kleurcode zijn voorzien - controleer dit bij voorkeur wanneer u het voertuig overneemt. Bovendien kan visuele identificatie (bijv. gekleurde deksels of stickers) verwarring voorkomen.
Als er toch verkeerd wordt getankt, start de motor dan in geen geval en zet het contact niet aan - zelfs de kleinste hoeveelheden van de verkeerde brandstof in het systeem kunnen dure schade veroorzaken. In dit geval moet onmiddellijk contact worden opgenomen met de pechhulpdienst, zodat het brandstofsysteem goed kan worden afgetapt en gereinigd.
Als er per ongeluk brandstof in de verswatertank is bijgevuld, moet deze volledig worden geleegd en intensief worden gereinigd - idealiter door een gespecialiseerde werkplaats. In dit geval is het niet meer mogelijk om het water te gebruiken, zelfs niet na een eenvoudige spoeling.
RV koelkasten: gas-absorptie versus 12V-compressor koelkasten - een oplossing voor elke behoefte
Bij het kiezen van een koelkast voor je kampeerauto of caravan zijn er twee dominante opties op de markt: de traditionele gas-absorptiekoelkast (3-weg) en de moderne 12V-compressor koelkast. Ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Het is daarom essentieel om hun verschillen te begrijpen en zo te bepalen welk type het beste past bij jouw behoeften. We zetten de belangrijkste punten van beide technologieën op een rijtje zodat je een weloverwogen keuze kunt maken voor een zorgeloze reis.
Absorptie (3-weg) koelkasten
Absorptiekoelkasten werken anders dan de ‘gewone’ koelkasten die we thuis gebruiken. In plaats van een compressor gebruiken ze een warmtebron – zoals een gasbrander of een elektrisch element – om het koelsysteem aan te drijven. Die warmte zet een fysisch proces in gang dat uiteindelijk voor de koeling in de koelkast zorgt. Hierbij komt er echter ook veel warmte vrij. Daarom hebben campers met absorptiekoelkasten ventilatieroosters en in sommige gevallen zelfs extra ventilatoren nodig.
Sterkste punten en afwegingen
Absorptiekoelkasten bieden drie belangrijke sterke punten:
Flexibiliteit (altijd een beschikbare energiebron)
Geluidsarm
Hoge prestaties bij gematigde omgevingstemperaturen
Absorptiekoelkasten worden ook wel '3-weg' koelkasten genoemd omdat ze kunnen werken op 12V, 230V of gas. Dit maakt ze bijzonder geschikt voor off-grid reizen. De N4000-serie van Thetford blijft bovendien betrouwbaar koelen, zelfs bij spanningsschommelingen tussen 160V en 220V – handig dus voor wisselende omstandigheden.
Een ander groot voordeel is de stille werking van absorptiekoelkasten. Doordat ze geen bewegende onderdelen hebben, werken ze bijna geruisloos. Ideaal voor wie in alle rust wil kamperen.
Tot slot werken absorptiekoelkasten het best bij gematigde buitentemperaturen, doorgaans tussen 10°C en 32°C. In dat bereik kun je rekenen op een betrouwbare koeling.
Hoewel absorptiekoelkasten zeer veelzijdig zijn, zijn er wel een paar praktische aandachtspunten om rekening mee te houden. Zo moet het koelsysteem enkele uren op voorhand worden gekoeld, en hangt de koelsnelheid af van de energiebron van je kampeerauto of caravan.
Bovendien moeten absorptiekoelkasten voor een optimale prestatie op een vlakke ondergrond worden geplaatst (maximale hellingshoek kleiner dan 2,5˚), omdat het systeem afhankelijk is van de zwaartekracht om het koelmiddel effectief te laten circuleren.
Tenslotte is in warmere klimaten een goede ventilatie essentieel om de koelefficiëntie te behouden. Je verbetert de koelprestaties bij warm weer aanzienlijk door je kampeerauto of caravan zo te parkeren dat de koelkastzijde in de schaduw ligt, ventilatieroosters op de juiste plek te hebben en eventueel een extra ventilator te gebruiken.
12V-compressor koelkasten
12V-compressor koelkasten werken hetzelfde als (normale) koelkasten in huis. Ze hebben een koelsysteem dat door een compressor wordt aangedreven. In tegenstelling tot absorptiekoelkasten, die afhankelijk zijn van warmte om te koelen, gebruiken compressorkoelkasten een gemotoriseerd systeem om de temperatuur effectief en efficiënt te regelen.
Sterkste punten en afwegingen
12V-compressor koelkasten hebben vier sterke punten:
Snelle en efficiënte koeling
Betrouwbare prestaties bij extreem warme of koude temperaturen
Lager stroomverbruik vergeleken met gas-absorptiekoelkasten
Niet beïnvloed door overhellen
Compressorkoelkasten koelen snel waardoor ze zeer efficiënt zijn voor frequent gebruik of korte trips. Ze behouden ook consistente koelprestaties ongeacht de omgevingstemperatuur en garaderen zo een betrouwbare werking in extreme hitte of kou.
Bovendien verbruiken compressorkoelkasten minder stroom dan gas-absorptiekoelkasten en hebben ze veel minder last van het overhellen van je camper of caravan. Daarom bieden ze meer gebruiksgemak op oneffen terrein. Een bijkomend voordeel voor OEM-fabrikanten en doe-het-zelfbouwers is dat er, in tegenstelling tot absorptiekoelkasten, geen uitsparingen voor ventilatieopeningen in het voertuig hoeven te worden gemaakt. Met andere woorden, de installatie is eenvoudiger.
Hoewel 12V-compressor koelkasten veel voordelen bieden, zijn er een paar factoren om rekening mee te houden. Dit type koelkast werkt volledig op 12V en gebruikt dus stroom uit de accu van je camper bij off-grid gebruik, of de elektriciteit van de camping. Zonder slim energiebeheer kan dit leiden tot een hoger stroomverbruik wanneer je off-grid staat. Gelukkig kun je dat goed opvangen met bijvoorbeeld zonnepanelen, een tweede accu of door bewust met je energie om te gaan. Moderne compressorkoelkasten zijn relatief stil, maar maken nog altijd wat geluid. Een absorptiekoelkast daarentegen werkt vrijwel geruisloos, wat vooral prettig is in kleinere of stille omgevingen. Moderne compressor-koelkasten, zoals de T2000-serie van Thetford, doen hier iets aan met automatische temperatuurregeling (ATC = Automatic Temperature Control). Door continu de temperatuur op drie belangrijke punten te meten, activeert het systeem de koeling alleen wanneer dat nodig is. De nachtmodus zorgt voor een nog stillere werking wanneer dat het meest nodig is en de optie om het vriesvak uit te schakelen verlaagt het energieverbruik gemiddeld met 35%.
Welke koelkast past het beste bij jou?
Reis je vaak off-grid en zoek je een stille koelkast die op meerdere energiebronnen werkt? Dan is een absorptiekoelkast een uitstekende keuze – vooral als je zorgt voor goede ventilatie en op tijd begint met voorkoelen.
Wil je liever sneller koelen, een constantere temperatuur en vind je het geen probleem dat je accu of zonnepanelen wat harder moeten werken? Dan past een 12V-compressorkoelkast beter bij jouw reisstijl.
Beide typen koelkasten hebben hun plaats in de wereld van kampeerauto's en caravans en de beste keuze hangt uiteindelijk af van hoe en waar je reist. Als je hun sterke punten en beperkingen beter begrijpt, kun je een weloverwogen beslissing nemen die je reiservaring met je kampeerauto of recreatievoertuig verbetert.