De ontwerpers van de fabrikant hebben in de loop van 2025 flink hun best gedaan om de CaraSuite met 2 nieuwe knappe interieurs uit te breiden.
Halfintegrale kampeerauto’s zijn nu eenmaal sterk in trek daarom vond men het bij Weinsberg nodig om nog 2 ontbrekende indelingen bij de CaraSuite reeks bij te voegen.
De CaraSuite 650 MCG en de 700 DX komen de lijst aanvullen. In de 6,99 m lange 650 MEG zijn één persoonsbedden geïnstalleerd. Zoals in de meeste zwerfauto’s kan er één groot bed van worden gemaakt. Een halfdinette voor de gezellige avonden, een knap uitgerust sanitair en de brede keuken nodigt uit tot lustig kokkerellen. Als er nu en dan eens een gelegenheid zwerver mee op stap wil kan men als optie een hefbed bekomen.
De CaraSuite 700 DX hebben de architecten bedacht met een comfortabel eilandbed achterin en vooraan een gezellige zitgroep met zijzitbanken. Het vario sanitair heeft een afzonderlijke douchecabine. Zo bleef er nog juist genoeg plaats over om een L-keuken te installeren.
Als basisvoertuig werd de veel gebruikte Fiat Ducato onder het koetswerk gezet. Hij heeft een turbo diesel motor die 120 paardjes naar de voorwielen stuurt.
Alarmerende 14,8% onveilige bandencombinaties op Belgische wegen
Positief: minder overmatige slijtage en schade
Uit de veldstudie ‘Rolling Wheel’ van TRAXIO tijdens de voorbije zomer blijkt dat de algemene staat van de autobanden op onze Belgische wegen is verbeterd. Tegelijk waarschuwt de sector dat een gevaarlijke toename van niet-homogene bandenmontages op de assen is vastgesteld bij bijna 15% van de voertuigen. Dat betekent een gevaarlijke situatie voor meer dan 900.000 wagens op de Belgische wegen.
Daarom roept TRAXIO alle bestuurders op om altijd voorrang te geven aan veiligheid en zich bij de bandenkeuze te laten bijstaan door een echte specialist.
Alarmerend gebrek aan homogeniteit op dezelfde as
Het Rolling Wheel-onderzoek, dat werd uitgevoerd door de secties Federtyre (de Belgische federatie van bandenspecialisten) en Pneuband (de technische commissie van de bandenfabrikanten) toont een verontrustend resultaat omdat de homogeniteit van de banden op dezelfde as sterk achteruitgaat.
Bij niet minder dan 14,8% van de gecontroleerde voertuigen werden immers afwijkingen op dezelfde as geconstateerd. Dat komt overeen met maar liefst 908.720 Belgische bestuurders die een direct veiligheidsrisico lopen.
Wat is homogeniteit op dezelfde as precies
Het advies is dat banden op dezelfde as homogeen moeten zijn. Dat wil zeggen dat de banden links en rechts op een as dezelfde karakteristieken hebben: maat, merk, type, seizoencategorie, belastingindex, snelheidssymbool, profieldiepte.
Uit het Rolling Wheel-onderzoek blijkt dus dat dit bij bijna 15% van de gecontroleerde wagens niet het geval is.
Hierbij de meest kritieke en vaak verboden afwijkingen die werden vastgesteld:
Verschillen in seizoencategorie (op dezelfde as en tussen assen):
verschil in seizoencategorie (dus een combinatie van een zomerband – winterband – all-seasonband op dezelfde as) werd vastgesteld bij 3,5% van de voertuigen – dit betekent circa 214.900 wagens in België. Deze combinatie is niet alleen zeer onveilig maar ook wettelijk verboden;
combinatie van winterbanden op de vooras en zomerbanden op de achteras (of omgekeerd); dit is absoluut te vermijden vanwege de grote risico's op verlies van controle.
Verschillen in technische specificaties: hebben een negatieve impact op de voertuigelektronica zoals ABS en ESP, wat resulteert in onvoorspelbaar en gevaarlijk stuurgedrag.
profieldiepte (≥3 mm): 24.560 bestuurders,
load index: 147.360 bestuurders
speed index: 300.860 bestuurders
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: "Banden met grote onderlinge verschillen ondermijnen de goede werking van elektronische veiligheidssystemen. Ook een ‘mix’ van banden is een directe bedreiging voor de verkeersveiligheid."
Positieve evolutie: minder schade en slijtage
Tijdens de zomerenquête werd ook een duidelijke positieve trend vastgesteld. Het aantal banden met schade en overmatige slijtage was gedaald ten opzichte van vorige jaren: -2,1% voertuigen met minstens één band in slechte staat, -4% wagens met onregelmatige versleten banden en -2% voertuigen met minstens één band met profieldiepte onder de wettelijke grens van 1,6 mm. Dit bewijst alvast dat de sensibiliseringscampagnes van de bandensector een positieve impact hebben. Minder slechte banden vertalen zich direct in een hogere verkeersveiligheid.
"De Belgische bestuurder is zich meer bewust dan vroeger dat banden in goede staat belangrijk zijn. Toch hebben ruim 600.000 personenwagens nood aan een professionele bandencontrole nodig hebben. We moeten waakzaam blijven want de band is het enige contactpunt met de weg," verduidelijkt Filip Rylant.
Methodologie
Rolling Wheel is een veldonderzoek naar de staat van de banden, bij 1.000 voertuigen. De gehanteerde methodologie van de Rolling Wheel-enquête houdt rekening met een strikte verdeelsleutel op basis van het marktaandeel per automerk en het aantal voertuigen per provincie. Zo is dit onderzoek – reeds sinds 2012 - de onbetwiste referentie voor de staat van de banden van het Belgische wagenpark.
Met de T328 brengt Carado een 6,78 m halfintegrale met zelfs 5 zitplaatsen plus veiligheidsgordels op het toneel. Om de 5 zwervers te herbergen hebben de ontwerpers eens gaan kijken bij zijn broertje de T 338.
Op spitsvondige manier hebben ze het interieur zo ingericht dat er zelfs 5 zitplaatsen werden gecreëerd voor de bewoners. Dat vindt men zelden in de categorie halfintegralen.
Als basisvoertuig werd de Citroen Jumper met een 140 pk sterke turbo diesel motor genomen. Standaard heeft de T 338 een Truma C6, er zijn 230 Volt stekdozen en 4 USB aansluitingen.
In de redelijk grote garage met een deur langs de rechterzijde kunnen kampeerstoelen, tafel, bagage, en twee 11 kg gasflessen worden vervoerd. In het woongedeelte zijn 2 enkele bedden, die men tot één groot bed kan ombouwen. Optioneel kan men een hefbed boven de zitgroep bestellen. Tenslotte kan de vijfde bewoner zijn donsdeken spreiden op de tot bed omgevormde zitgroep. Alles bij elkaar genomen een kompakte zwerfauto voor een gezin met 3 kinderen.
Voor de camperbussen modellen hebben de ontwerpers van Carado eens een spetialeke ontworpen. De 541 Pro op Fiat Ducato heeft geen klassieke doorgang van woongedeelte naar de stuurcabine. Een brede trap tegen de zijwand geeft de toegang naar het hefdak waar zich twee zwervers kunnen nestelen. Onder de trap is een bergvak. Voor een paar jonge zwervers is dit type de moeite om het eens te bekijken.
In de helft van de gevallen komen de hulpdiensten binnen de 12 minuten aan op hun bestemming Afhankelijk van de locatie kan die tijd ook wel dubbel zo lang zijn
In ons land komen de hulpdiensten in de helft van de gevallen aan op hun bestemming binnen de 12 minuten na het opnemen van de telefoon in de noodcentrale. Toch zijn er belangrijke verschillen tussen dicht- en dunbevolkte gebieden, maar ook tussen de verschillende gemeenten. Zo is de mediane interventietijd ongeveer 7,5 minuut in Beerse, ten opzichte van iets meer dan 17 minuten in Sint-Genesius-Rode. In het algemeen is de wachttijd in Brussel korter dan in Vlaanderen en Wallonië. Dit blijkt uit een nieuwe studie van Vias institute die vandaag gepubliceerd wordt.
De snelheid waarmee hulpdiensten reageren, is van cruciaal belang voor de overlevingskansen van verkeersslachtoffers. Bij bloedingen telt elke minuut om de overlevingskans zo groot mogelijk te maken. Daarom heeft Vias institute in het kader van een Europees project de tijd geanalyseerd die verstrijkt tussen het aannemen van de noodoproep na een ongeval met letsel en de aankomst van de hulpdiensten op de plaats van het ongeval. De resultaten, gebaseerd op interventietijden uit de laatste 6 maanden van 2024, zijn uitgesplitst op basis van verschillende factoren, waaronder de plaats en het tijdstip van de interventie. De helft van de interventies komt aan binnen de 12 minuten In de helft van de ongevallen komen de hulpdiensten op hun bestemming aan in minder dan 11'42" (dus meestal zelfs sneller dan deze tijd). In de andere helft van de gevallen arriveren de hulpdiensten later. Een andere indicator die in het kader van deze studie werd geanalyseerd, is de tijd waarbinnen 95 % van de interventies plaatsvindt. Over alle periodes en locaties heen bedraagt deze indicator 26'49''. Slechts 5% van de interventies heeft dus een interventietijd van meer dan 27 minuten. Tussen 2021 en 2024 is deze indicator met ongeveer 2'30'' gedaald, wat uiteraard positief is. 1’21’’ langer wachten op aankomst hulpdiensten in Vlaanderen dan in Brussel In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden slachtoffers van verkeersongevallen het snelst geholpen: de mediane wachttijd bedraagt iets meer dan 10 minuten. In het Waals Gewest worden slachtoffers het traagst geholpen, met een mediane wachttijd van 12'40''. Het Vlaamse Gewest ligt tussen beide in, met een gemiddelde van 11'30''. Deze regionale verschillen kunnen worden verklaard door de bevolkingsdichtheid en de geografische spreiding van de posten van de hulpdiensten. Je hebt ‘beter’ een ongeval in Beerse dan in Sint-Genesius-Rode De onderstaande tabel toont de tien best presterende en de tien slechtst presterende gemeenten, van de gemeenten die minstens 20 interventies hebben geregistreerd in het Vlaamse Gewest. De best geklasseerde gemeenten beschikken over het algemeen over een ziekenhuis of een brandweerkazerne op hun grondgebied of in de buurt, waardoor de ambulancediensten snel kunnen worden ingezet. Het is in een Vlaamse gemeente, namelijk Sint-Genesius-Rode, dat de mediane interventietijd in België het langst is, met iets meer dan 17 minuten. Mediaan van de 10 beste en slechts scorende gemeentes met minstens 20 interventies door ambulances in 2024 (2de semester)
Gemeente
Aantal interventies
Mediaantijd interventies
Gemeente
Aantal interventies
Mediaantijd interventies
Beerse
31
7’26”
Waasmunster
23
15’16’’
Oostende
135
7’39’’
Beernem
29
15’30’’
Malle
27
7’47’’
Aarschot
36
15’42’’
Blankenberge
26
7’52’’
Tervuren
25
15’44’’
Knokke-Heist
75
8’12’’
Ternat
27
15’51’’
Torhout
38
8’13’’
Riemst
21
16’20’’
Turnhout
86
8’13’’
Rotselaar
21
16’27’’
Peer
23
8’20’’
Nazareth
33
16’31’’
Roeselare
121
8’41’’
Deinze
59
16’37’’
Ieper
62
8’45’’
Sint-Genesius-Rode
22
17’05’’
De interventietijd ligt 60% hoger in dunbevolkte gebieden Analyses per regio, district en gemeente laten een consistent patroon zien: dichtbevolkte gebieden hebben kortere responstijden dan dunbevolkte gebieden. Zo bedraagt de mediaan in de dichtstbevolkte gebieden (≥ 5000 inwoners/km²) 10 minuten, wat zes minuten minder is dan in de meest landelijke gebieden (< 50 inwoners/km²). Met andere woorden, in de dunbevolkte gebieden is de mediaantijd voor de hulpdiensten om op hun bestemming aan te komen 60% langer dan in de dichtstbevolkte gebieden. Responstijden zijn 's nachts iets langer dan overdag De responstijden zijn ‘s nachts iets langer dan overdag. De mediane responstijd 's nachts bedraagt 12'30’', tegenover 11'40'' overdag. Dit verschil kan worden verklaard door de minder directe beschikbaarheid van hulpverleners tijdens de nacht. Conclusie Bij de helft van de ongevallen in 2024 waren de hulpdiensten binnen 12 minuten ter plaatse. 95 % van de interventies vond bovendien plaats binnen 27 minuten. Tussen 2021 en 2024 kende België echter een dalende trend in de responstijden van ongeveer 2'30'' minuten. Het is te hopen dat deze verbetering zich zal voortzetten.
Bekijk via het online dashboard de responstijden van alle gemeenten (met meer dan 20 interventies)
Jean-Luc Crucke, federaal minister van Mobiliteit: ‘Mijn eerste bezorgdheid is het voorkomen van verkeersongevallen. Als er toch een ongeval gebeurt, is het essentieel dat hulpdiensten snel en veilig ter plaatse kunnen komen, want elke seconde telt. Daarom moet worden herhaald dat weggebruikers prioritaire voertuigen altijd doorgang verlenen, zodat hulpverleners vlot en zonder extra risico’s hun werk kunnen doen.’
CMT 2026: Inspiratie en innovaties voor caravanrijden
Trends, Nieuwe Producten, Zelfconversie, Technologie & Accessoires
Nog maar een paar weken, daarna draait alles weer om reizen en caravanrijden bij de CMT in Stuttgart van 17 tot 25 januari 2026. De focus van 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme en recreatie zal niet alleen liggen op spannende vakantiebestemmingen dichtbij en ver weg, maar ook op innovaties en aanbiedingen met betrekking tot caravanrijden. Meer dan 120 nieuwe producten en wereldpremières wachten om ontdekt te worden door caravanliefhebbers op CMT 2026.
Toetreding tot caravanrijden met een beperkt budget
Veel fabrikanten richten zich steeds meer op slankere, flexibelere portfolio's en goedkopere instapmodellen. Dit geldt ook voor Bürstner met zijn Papillion-model. Het campermodel gebaseerd op de Fiat Ducato wordt aangeboden in de eenvoudigste versie en klaar om te rijden vanaf 40.000 euro. De Drive Kids 600 van Clever is te koop voor minder dan 50.000 euro. Het model is een betaalbaar instapmodel gezinsvoertuig en biedt onder andere vier vaste slaapplaatsen als stapelbedden achterin. Als je minder budget hebt, kun je vinden wat je zoekt bij Hobby of Fendt. Er zijn instapcaravans voor minder dan 20.000 euro. Maar de tegentrend naar goedkopere instapmodellen is ook merkbaar bij veel exposerende bedrijven," bevestigt Alexander Ege, directeur van Beurzen & Evenementen bij Messe Stuttgart. Volgens Ege zijn andere focuspunten de gebieden van caravans en offroad- en vierwielaangedreven voertuigen.
Trend naar individualisering
Steeds meer caravanliefhebbers geven de voorkeur aan individuele oplossingen of vertrouwen op de optimalisatie van hun voertuigen. Talrijke kleine fabrieken hebben zich gespecialiseerd in het voldoen aan de toenemende vraag en bieden hun oplossingen aan bij CMT. Een van hen is Kompanja uit Brühl. Als basismodel voor de ombouw neemt het team rond baas Ulrich Diefenbach de nieuwe Renault Traffic en de Citroën Jumper. De startprijs omvat voorste airbags, achterste parkeerhulp en het geluids- en klimaatpakket. Er zijn ook twee schuiframen aan de achterzijde, een glazen achterklep en LED-koplampen. Als je zelf wilt helpen, vind je bijvoorbeeld bij Kuckoo Camper wat je zoekt. De aanbieder presenteert zijn nieuwste model op CMT: de Mini Caravan Max. De Max is verkrijgbaar in drie varianten: als doe-het-zelf ombouwvariant, met een opklapbaar dak en dus ruimte voor maximaal vier personen, of met het dakdragersysteem. Op deze manier ontstaat er ruimte voor fietsen, surfplanken of extra uitrusting – ideaal voor buitenliefhebbers.
Nieuwe Technologie & Accessoires
Het enorme Technology & Accessories-gebied in Hall 10 biedt ook een schat aan gereedschappen en oplossingen om je eigen voertuig te pimpen. Van dak en luifels, tot kampeer- en buitenapparatuur, tot zelfvoorzienendheid en slimme technologische oplossingen, hier is alles wat een knutselaar en een buitenhart verlangen. Iedereen die op zoek is naar een onafhankelijke energievoorziening, vindt bijvoorbeeld wat hij zoekt bij Next Level Systems. Het bedrijf is gespecialiseerd in high-performance zonnepanelen, die volgens de leverancier eenvoudig kunnen worden geïnstalleerd. Volgens het bedrijf is een andere gepatenteerde wereldprimeur de zelfvoorzienende vuilniszakcassette van LooBuddy uit Oostenrijk, die zal worden gepresenteerd op het CMT. Met de oplossing wordt het noodtoilet gemakkelijk en chemievrij in het resterende afval verwijderd.
Ook nieuw is het nieuw ontworpen Living Room Meeting Point met een gevarieerd programma – inclusief kookshows, lezingen en lezingen. Hier kunnen caravanliefhebbers ook een of twee bekende gezichten van de Duitse tv ontmoeten.
Hoogtepunt voor knutselaars
Op de dochterbeurs Selbstausbau, die van 22 tot 25 januari 2026 als onderdeel van de CMT plaatsvindt in de C1 van Messe Stuttgart, is er alles wat u nodig heeft om uw eigen caravanvoertuig om te bouwen of te optimaliseren, van nuttige beginnerstips tot deskundig advies en de keuze van de perfecte materialen. Bijvoorbeeld bij Cargo Clips, een aanbieder die een 1-clip systeem presenteert met 1000 ontwerpopties voor eigen voertuigconversie, of bij Famous-water.com, dat eigen oplossingen aanbiedt op het gebied van waterbehandeling. Na de succesvolle première dit jaar biedt de speciale show een nog breder assortiment producten.
Alle innovaties (per 12/2025) op CMT 2026 zijn in één oogopslag hier te vinden: Innovations CMT 2026. Tip: CMT-tickets zijn nog steeds beschikbaar voor een early bird-prijs tot 24 december.
Over de CMT De CMT is 's werelds grootste openbare handelsbeurs voor toerisme en recreatie. Elk jaar presenteren zich talrijke nationale en internationale reisbestemmingen in Stuttgart. Het is de belangrijkste innovatiebeurs in de kampeer- en caravanbranche aan het begin van het jaar. Vier dochterbeurzen vinden tegelijkertijd plaats: de Fiets- en Wandeltochten, de Cruise- en Scheepstouren, de Golf- en Wellnessreizen en de Zelfconversie. Het CMT organiseert ook ongeveer 600 ondersteunende evenementen onder één dak en is tegelijkertijd een specialistisch, publiek, politiek en media-evenement. Op CMT 2025 verwelkomde Messe Stuttgart ongeveer 260.000 bezoekers. In totaal toonden 1.570 exposerende bedrijven hun innovaties en toeristische hoogtepunten op 125.000 vierkante meter in tien zalen. De volgende CMT vindt plaats van 17 tot 25 januari 2026 in het Stuttgart Exhibition Centre.