Nooit gezien: nieuwe generatie Volkswagen Transporter biedt maximale keuze aan modelvarianten
Meer mogelijkheden: Volkswagen Bedrijfsvoertuigen heeft het aanbod aan modelvarianten van de Transporter aanzienlijk uitgebreid
Meer aandrijvingen: drie dieselmotoren, twee 4MOTION-varianten, één plug-inhybride en drie elektrische aandrijvingen zijn beschikbaar voor de nieuwe Transporter
Meer capaciteit: 5,8 m3 tot 9 m3 opbergruimte in de Bestelwagen en een laadruimte van 4,2 m² aan de achterzijde van het unieke model met open laadbak en dubbele cabine
Meer laadvermogen: de dieselversies kunnen tot 1,33 ton vervoeren, de plug-inhybride Transporter heeft een laadvermogen tot 1,14 ton terwijl de elektrische modellen tot 1,04 ton aankunnen
Hoger maximaal sleepgewicht: het basismodel biedt een maximaal sleepgewicht van 2.000 kg. De elektrische modellen kunnen tot 2.300 kg trekken en de turbodieselvarianten van 100 kW tot 2.800 kg
Buiten het gebruik als bedrijfswagen kan de Transporter ook als personenwagen worden gebruikt. Wat de buiten afmetingen betreft is hij niet veel langer dan een grote SUV wagen.
Hij leent zich goed als vakantie voertuig. Een gezin dat enkele weken het grote comfort van thuis kan missen kent het plezier om met een tent op vakantie te trekken. Met 5 vrienden of vriendinnen kan dat net zo goed. Bovendien is het kostendelend en hoeft men niet op een paar kg bagage te zien. In de laadbak kan een grote tent plus een paar kleine, comfortabele kampeerstoelen, een stevige tafel, veldbedden, twee 27 kg gasflessen met een warmte straler voor de frisse avonden, stroomgroepje voor licht om de GSM’s en ander elektronische apparaten op te laden. Dan blijft er nog genoeg plaats over om eigen bagage te bergen.
Iets comfortabeler maar wat minder leefruimte is een afneembare wooncel. In Europa is niet zoveel keus in pickup’s om een wooncel te vervoeren. De Transporter is er zeer goed voor geschikt. In een type afneembare wooncel met een diepe alkoof kunnen 2 enkele bedden. Twee kinderen kunnen slapen in de tot bed omgevormde zitgroep. Een keuken en sanitair is aan boord. Meestal als optie kan men een verwarming laten instaleren. Buiten op campings te overnachten kan men dat ook doen op de veel goedkopere parkeerplaatsen voor kampeerauto’s. Komt men thuis wooncel er af en de VW staat klaar als bedrijfswagen of zelfs als personenwagen.
Wie veel van luxe houdt kan met een luxueuze caravan op vakantie gaan.
Maximale veelzijdigheid voor de meest uiteenlopende toepassingen – de nieuwe Transporter van Volkswagen Bedrijfsvoertuigen biedt een grotere keuze aan koetswerk-, laadruimte- en aandrijfcombinaties dan zijn voorganger. Daarmee is hij beter dan ooit voorbereid op alle denkbare gebruiksscenario's. Het nieuwe aanbod reikt van de Bestelwagen met een ruimere keuze aan varianten over de Transporter met open laadbak en dubbele cabine, uniek in zijn klasse, tot de elegante Caravelle Style.
Voor de aandrijving zorgen efficiënte turbodieselmotoren en elektromotoren. Een plug-inhybride aandrijving is eveneens beschikbaar. De Transporter is ook leverbaar met vierwielaandrijving (4MOTION). Dankzij het brede modellengamma en de verbeterde eigenschappen in alle disciplines is de nieuwste generatie van de Transporter, die begin 2025 werd geïntroduceerd, uitgegroeid tot een succesvol model. Bovendien onderscheidt de nieuwe generatie van de Transporter zich door vijf jaar garantie1 op nieuwe voertuigen en een van de dichtste en beste servicenetwerken van Europa.
13 koetswerkvarianten. De Transporter is de allrounder voor alle laadvermogens tot 1,33 ton. De laadruimte biedt plaats aan twee of – bij een lange wielbasis – drie europallets of een complete werkplaats inclusief 230V-aansluiting. Afhankelijk van de uitvoering is er ruimte voor maximaal negen personen. Het brede aanbod aan Transporter-varianten is gebaseerd op 13 koetswerkvarianten. Het gamma omvat de Bestelwagen (tot 3 zitplaatsen) met normaal dak (5,8 m³ laadvolume) of hoog dak (9,0 m³ opbergruimte), de Bestelwagen Plus (tot 6 zitplaatsen), de Bestelwagen met L-vormige scheidingswand (tot 5 zitplaatsen) voor het vervoer van personeel en zeer lange voorwerpen, de Kombi met ramen voor het vervoer van goederen of passagiers (tot 9 zitplaatsen), het model met open laadbak met een laadoppervlak van 4,2 m² en dubbele cabine (6 zitplaatsen) en de Caravelle voor commercieel personenvervoer (tot 9 zitplaatsen). Alle modellen zijn verkrijgbaar met een normale en verlengde wielbasis (voertuigen met open laadbak hebben altijd een lange wielbasis). De standaard Digital Cockpit is perfect afgestemd op de mobiele werkplek. Extra veiligheid wordt geboden door innovatieve oplossingen zoals de optionele digitale achteruitkijkspiegel in het interieur. Hierbij wordt het beeld van de achteruitrijcamera op het display van de spiegel geprojecteerd, waardoor ook in de gesloten Bestelwagen optimaal zicht naar achteren mogelijk is.
11 aandrijvingsvarianten. Dit is nieuw – een Volkswagen Transporter die ook leverbaar is met plug-inhybride aandrijving en elektrische aandrijvingen als alternatief voor turbodieselmotoren. De zuinige instapmotor voor de modellen is een turbodieselmotor van 81 kW (110 pk) met directe injectie (TDI) met een manuele versnellingsbak. Het volgende TDI-vermogensniveau biedt een versie van 110 kW (150 pk), die optioneel kan worden besteld met een achttraps automaat. De topdieselmotor levert 125 kW (170 pk) en wordt standaard gecombineerd met de achttraps automaat. Als alternatief voor de voorwielaandrijving kunnen de TDI's van 110 en 125 kW worden besteld met 4MOTION-vierwielaandrijving en een achttraps automaat die in dat geval ook standaard voor de TDI van 110 kW is.
Maximaal sleepgewicht van 2.800 kg. Zelfs de basisversie van de Transporter met zijn TDI-motor van 81 kW (110 pk) is ontworpen voor een maximaal sleepgewicht tot 2.000 kg. Vanaf de TDI-versie van 110 kW (150 pk) loopt het maximale sleepgewicht op tot 2.800 kg, afhankelijk van de uitvoering. De Transporter met plug-inhybride aandrijving maakt een maximaal sleepgewicht tot 2.300 kg mogelijk. De volledig elektrische Transporter en Caravelle trekken aanhangwagens met een totaalgewicht tot 2.300 kg naar de gewenste locatie (Caravelle en Transporter met open laadbak en dubbele cabine: 2.000 kg). De hier vermelde maximale sleepgewichten gelden voor geremde aanhangerwagens met een hellingspercentage van 12%.
Truma integreert de elektronica aan boord in het Truma iNet X systeem
Truma zet een verdere stap in de richting van een holistisch systeem: met de nieuwe 12V-verdeler RVcore voegt Truma aan het beproefde TrumaiNet X-systeem een component toe voor de integratie van de boordelektronica. Zo ontstaat een gelijk, ideaal op elkaar afgestemd totaalsysteem van verwarming, airconditioning en boordelektronica – allemaal bediend via één paneel.
Centrale aansturing – minder inspanning voor OEM's
Het Truma iNet X-systeem is sinds vier jaar met succes op de markt en is al in meer dan 100.000 recreatievoertuigen geïnstalleerd. Met het Truma iNet X Pro Panel kunnen niet alleen Truma-producten zoals verwarmingen, airconditioningsystemen en Truma LevelControl worden aangestuurd, maar ook de integratie van boordelektronica – zoals verlichting, waterpompen of accustatus.
Tot nu toe was hiervoor een externe distributie-eenheid nodig, waarvoor vaak extra panelen en componenten nodig waren. Met de RVcore 12V biedt Truma nu een eigen oplossing die optimaal is afgestemd op het Truma iNet X Pro paneel. Autofabrikanten profiteren van een veel eenvoudiger coördinatie- en integratieproces en er zijn ook mogelijkheden voor individualisering.
Meer functies – meer comfort
De RVcore 12V is een puur OEM-product en kan flexibel worden aangepast aan de eisen van verschillende voertuigseries. Naast het aansturen van aangesloten componenten biedt het extra functies zoals:
Geïntegreerde stroommeting: Zowel zonne-energie als laad- en ontlaadstromen kunnen duidelijk worden weergegeven in het paneel.
SOS-zekering: In het geval van een systeemstoring kunnen belangrijke stroomkringen eenvoudig opnieuw worden geactiveerd – zelfs door eindklanten. Dit betekent dat essentiële verbruikers zoals verwarming nog steeds kunnen worden gebruikt.
Individuele automatismen: Afhankelijk van de wensen van de klant kunnen functies zoals een thuiskomstautomaat worden geïmplementeerd.
Al in gebruik – klaar voor de toekomst
De nieuwe verdeeleenheid wordt al door de eerste Europese voertuigfabrikanten gebruikt – in combinatie met het Truma iNet X Pro Panel. Met de introductie van de RVcore 12V breidt Truma zijn systeem consequent uit en biedt het een holistische oplossing uit één hand: Truma combineert wat bij elkaar hoort.
Jan-Peter Albers, Director Business Center Vehicle Systems: "Met meer dan 75 jaar ervaring in de verwarmings- en airconditioningtechniek zetten we bij Truma de centrale besturing en koppeling voortdurend voort. Onze nieuwe bedrijfsstructuur stelt ons in staat om ons nog sterker op dit gebied te richten – in het voordeel van OEM's en eindklanten."
Hobby trapt het seizoen 2026 af met een nieuwe kampeerauto,
slimme upgrades en een fris design
Voor het seizoen 2026 presenteert Hobby een volledig vernieuwd portfolio – met technologische vooruitgang en smart home-functies, een gloednieuw camperassortiment, innovatieve badkameroplossingen en vernieuwde caravanontwerpen. Op 29 augustus 2025 presenteertde Hobby de volledige line-up tijdens het Caravan Salon Düsseldorf.
Slimme huizen en technologische innovaties
Voor het nieuwe seizoen wordt het beproefde HobbyConnect-systeem uitgebreid met een 7" touch-bedieningspaneel. Zo kunnen alle elektronische functies – van verwarming, verlichting en water tot airconditioning – comfortabel worden bediend via het touchscreen bij de entree of via Bluetooth via de HobbyConnect-app. Nieuw is het geïntegreerde voertuignivelleringsdisplay met grafische weergave. Het nieuwe 7" touch-bedieningspaneel maakt deel uit van het standaard "HobbyKomplett" ALL-INCLUSIVE-pakket – inbegrepen bij alle caravans en campers in de Maxia- en Prestige-reeksen. Voor alle andere modellen in elke voertuigcategorie is het als optie verkrijgbaar en kan het achteraf worden ingebouwd in voertuigen vanaf modeljaar 2021.
Voor een efficiënt energiebeheer worden alle nieuwe kampeerauto's en bestelwagens nu standaard geleverd met de nieuwe 2-in-1 combinatielader van DOMETIC. Door een oplader en laadbooster in één unit te combineren, bespaart het zowel ruimte als gewicht en kan het ook de startaccu voeden zodra deze volledig is opgeladen. Een bijzonder nuttige functie is de geïntegreerde starthulpfunctie, die via de app of direct op het apparaat kan worden geactiveerd.
Bovendien zullen alle Hobby kampeerauto's en bestelwagens vanaf modeljaar 2026 voldoen aan de nieuwe GSR 2-regelgeving. Elk chassis is standaard uitgerust met een uitgebreid veiligheidspakket met onder meer een automatische noodremming, een waarschuwingssysteem voor het verlaten van de rijstrook, verkeersbordherkenning, vermoeidheidsdetectie van de bestuurder, licht- en regensensoren, adaptieve cruisecontrol en een intelligente snelheidsassistent. De MAXIA T, PRESTIGE T en PRESTIGE VAN First Edition worden ook af fabriek geleverd met state-of-the-art full-ledkoplampen.
Nieuwe kampeerauto: de PRESTIGE T
Op de Caravan Salon Düsseldorf onthult Hobby de PRESTIGE T – zijn nieuwe camperserie in het premiumsegment. Deze modellen brengen de luxueuze, op jachten geïnspireerde look van de PRESTIGE VAN naar de campercategorie, met meubelfronten in Shell White met een parelmoerachtige glans, bekleding in het "Baro"-design en vloeren in een scheepsdekafwerking. Ook aan de buitenkant maakt de PRESTIGE T een opvallende indruk: de chassiskap is uitgevoerd in zwart, terwijl het strakke, dynamische exterieurdesign wordt geaccentueerd door de kenmerkende rode accentstreep van het modellengamma.
Het voertuig is gebouwd op een FIAT-chassis met een motor van 180 pk en een automatische transmissie met 8 versnellingen. Het meet 7,10 meter lang, 2,40 meter breed en biedt vier geregistreerde zitplaatsen. Aan de achterzijde bevinden zich twee langsbedden met optioneel een uitbouw. De L-vormige zithoek aan de voorkant kan ook worden omgebouwd tot een bed. De grote zijkeuken en de centrale compacte wasruimte staan tegenover elkaar tussen het voor- en achtergedeelte. Het uitgebreide "HobbyKomplett" ALL-INCLUSIVE-pakket omvat het nieuwe 7-inch touch-bedieningspaneel, sfeerverlichting, luidsprekers in het zitgedeelte, draaibare bestuurders- en passagiersstoelen, het nieuwe DOMETIC-verduisteringssysteem in de cabine, de DOMETIC 2-in-1 combinatielader en full-LED-koplampen.
ONTOUR VAN: nieuw draaibaar badkamerconcept
In de ONTOUR VAN heeft Hobby de wasruimte opnieuw vormgegeven met een slim nieuw draaibaar badkamerconcept. De wastafel, onderkast en spiegel vormen één geheel dat over het toilet schuift, waardoor een ruime doucheruimte ontstaat. Een waterdichte lamellendeur scheidt de natte zone op betrouwbare wijze van de rest van het woongedeelte. Met zijn geïntegreerde planchet, geoliede houten lattenbodem en hoogwaardige materialen combineert de nieuwe draaibare badkamer slimme functionaliteit met een markant design.
Caravans 2026: nieuw design en nieuwe wasruimte achterin
Het seizoen 2026 brengt ook tal van updates voor de Hobby caravans. Alle modelreeksen zullen voorzien zijn van nieuwe stofferingscombinaties, kussensets in bijpassende kleur en nieuwe laagpolige tapijten. De enige uitzondering is het MAXIA-assortiment, dat de nieuwe stoffen in het vorige seizoen ontving.
Vanaf 2026 zullen de DE LUXE 460 SFf en 460 SL en de EXCELLENT 460 SL beschikken over een nieuw ontwikkelde wasruimte achterin, compleet met een opvouwbaar douchescherm en een ruimtebesparende roldeur. Dit zorgt voor een praktische scheiding tussen de leefruimte en natte ruimtes. De series DE LUXE en ONTOUR zijn nu ook uitgerust met de multifunctionele keukenachterwand die al bekend is van andere modelseries, met twee 230 V-stopcontacten plus een USB-aircopoort - ideaal om meerdere apparaten tegelijk te gebruiken.
“Het échte werk. Daar mag je trots op zijn.” Met die boodschap stuurt Volkswagen Commercial Vehicles Belgium vanaf deze week een communicatiecampagne de wereld in, die verder bouwt op de “Vertrouwen aan boord”-baseline van het merk. Een campagne waarin opvallend genoeg niet de bedrijfsvoertuigen zelf, maar wel hun gebruikers de hoofdrol spelen. Zij leveren immers het échte werk, en daar mag je trots op zijn, vindt het team bij de invoerder.
Wel ‘rationeel’, niet ‘gevoelloos’
Wie een bedrijfsvoertuig kiest, doet dat louter op basis van rationele afwegingen. Zo wordt de sector vaak samengevat, en er zit een grond van waarheid in. Elke gebruiker van een bedrijfsvoertuig checkt immers een reeks nuchtere criteria die voor hem van belang zijn: afmetingen, laadvermogen, budget, maximale treklast enzovoort.
Bij elk vak horen nu eenmaal andere taken. Met een gamma van de compacte Caddy Cargo tot de grootste Crafter, over de historische Transporter tot de elektrische ID. Buzz en de Amarok-pick-up heeft Volkswagen Commercial Vehicles voor élke vakman een geschikt voertuig in huis. Die komen dus zeker in beeld in de nieuwe campagne maar … de hoofdrol gaat naar de klant zélf.
“Natuurlijk communiceerden wij ook al over kubieke meters, asbelasting en aantrekkelijke prijzen. We blijven klanten trouwens bijstaan met nauwkeurige, gespecialiseerde informatie. Maar telkens we onze voertuigen voorstellen aan klanten, in de showrooms van onze Van Centers, op events of op vakbeurzen, voelen we nog iets veel belangrijkers: trots! Trots op hun job, op hun vak, op de dingen die ze bouwen, maaien, installeren, vervoeren of onderhouden. Die trots wilden we vatten in deze campagne”, verduidelijkt Koen Van Minnebruggen, sinds begin september de nieuwe Managing Director van Volkswagen Commercial Vehicles Belgium.
Werkmakkers, onderweg én in het Van Center
Net zoals een Volkswagen bedrijfsvoertuig meer is dan gewoon een vervoersmiddel, wil het merk met deze campagne laten zien dat ook zij méér doen dan enkel die voertuigen uitleveren. “Onze bedrijfsvoertuigen zijn werkmakkers, een vakkundig aangepast atelier voor onze klanten”, gaat Koen Van Minnebruggen verder. “En daarom willen wij méér zijn dan ‘gewoon’ een leverancier. We zien het als onze taak om klanten bij te staan met grondige expertise, en met een dienstverlening die volledig is afgestemd op professioneel gebruik van bedrijfsvoertuigen. Dat bieden wij in de Volkswagen Commercial Vehicles Van Centers.”
Verspreid over het hele land telt het merk intussen al 37 Van Centers. Een snelgroeiend netwerk waarin Volkswagen Commercial Vehicles sterk gelooft en investeert. In elk Van Center staan immers speciaal gecertificeerde experts professionele klanten te woord. En met zaken als een prioritaire mobiliteitsservice, gespecialiseerd advies over ombouw, en maximale flexibiliteit in het onderhoud, denkt een Van Center helemaal mee met ondernemers en zelfstandigen. Als trotse partner … van het échte werk
Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3% met een totaal van 21.728 inschrijvingen. Dat is zeker geen slecht resultaat want 2024 was een grand crû-jaar met als kers op de taart heel wat extra last-minute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. Daardoor liep de motormarkt in de eerste maanden van 2025 wat averij op maar vlak voor en aan het begin van de zomer noteerden we mooie cijfers. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.”
Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars.
Tweedehandse motorfietsen
Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft er een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het tempo lag wat lager dan in het tweede kwartaal maar met stijgingen van respectievelijk +9,8% (juli), +2,6% (augustus) en +12,6% (september) blijft 2025 een sterk jaar: de stijging bedraagt immers maar liefst +12,2% over de eerste negen maanden, met een totaal van 55.605 heringeschreven motorfietsen.
Toch is dat een daling van -14,6% procent ten opzichte van 2022 en zelfs van -22,4% vergeleken met 2021. Zo merk je meteen dat de motorkeuring een impact van vele duizenden inschrijvingen per jaar heeft op de tweedehandsmarkt en dat is een slechte zaak voor de motorsector. We zijn dus benieuwd wat de afschaffing van de motorkeuring in Vlaanderen zal zijn vanaf volgend jaar. In de cijfers merken we alvast dat Vlaanderen zich ondertussen niet onbetuigd laat met 59,7% van de occasie inschrijvingen maar hopelijk gaat het totale volume terug omhoog in de toekomst.”
Feedback uit de showrooms
We hebben een meteorologisch topjaar achter de rug en dat zagen we in de showrooms: veel volk – waarvan bovendien heel wat kooplustigen, en het traditionele motorseizoen dat langer loopt dan normaal. Potentiële kopers zijn goed geïnformeerd, weten wat ze willen en gaan vrij snel over tot aankoop mits de motor snel kan worden geleverd.
Toch liggen de cijfers van nieuwe motoren wat lager dan vorig jaar en daar zijn enkele verklaringen voor: om te beginnen was 2024 een zeer goed jaar met op het einde extra inschrijvingen van Euro5-motoren. Daarnaast is er toch wat minder macro-economisch vertrouwen in de markt wat leidt tot uitstel of afstel van verkoop, en bij enkele merken waren/zijn er (soms lange) vertragingen bij de levering van nieuwe of populaire modellen.
De tweedehandsverkopen gaan terug de goede richting uit waardoor dealers hun occasiestock kunnen afbouwen. Dat is een goede zaak maar we horen anderzijds ook klachten over de lange wachttijden voor een tweedehandskeuring wat leidt tot frustratie bij zowel dealers als klanten.
Verder blijft het heel druk in de werkplaatsen en ook hier lijkt het seizoen zich alsmaar te verlengen. De reden is duidelijk: meer werk en een tekort aan mecaniciens waardoor de wachttijden kunnen oplopen, zeker in periodes van mooi weer. Dit alles maakt dat de druk op de motordealers steeds vergroot, eveneens omdat ze naast het operationele werk ook hun groeiende administratieve verplichtingen moeten nakomen.