Rondrit door Spanje
  • Cheval Blanc, onze tweede thuis....
  • Valencia anders bekeken
  • Valencia,een boeiende stad
  • Feest in Ciudad Real!
  • Mérida en omstreken.

Chris en chris in Spanje
    16-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cheval Blanc, onze tweede thuis....

Toen we zaterdagmorgen wegreden uit onze vierde Ibis, hypermodern, zeer vriendelijk personeel en pijlsnelle wifi , klopte ons harte reeds vol verwachting!

De stop in Molinos del rei, op 14 km van Barcelona,was achteraf gezien misschien niet nodig geweest, maar we hebben onze reisdag een beetje verlengd door langs Castellón te rijden en zo de dure autopista te omzeilen.

Bovendien hadden we zo een fijn ritje door La Huerta, de vruchtbare groenten en fruitvallei rond Valencia. De aankomst in Los Molinos was natuurlijk een succes, aangezien we niet in een smalle, donkere parking moesten draaien en keren!

En dan nu, Cheval Blanc! Warme ontvangst, een,stortbui om schrik van te krijgen tijdens onze rituele shopping in den Auchan, en dan , kaas en wijn om ons verlof hier te beginnen. We spreken en denken nu ook terug frans en ons ritme past zich automatisch aan: ontbijt een beetje vroeger, want ik ga elke dag naar de bakker, zalig, langs het kanaaltje, luie morgen, middageten rond half twee, avondeten rond half acht, voorafgegaan door gezellig aperitieven. De barbecue laten we dit jaar, we doen het gemakkelijker met vis, slaatjes , rijst....en wellicht vanavond een restautantje.

En zo kabbelt onze laatste vakantieween rustig voort...spijtig dat ik nog steeds niet onder de knie heb hoe ik foto's moet verkleinen, anders werd het nu een voltreffer van ons terrasje met " les lauriers rose"!

16-06-2015, 09:56 geschreven door Christiane

10-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valencia anders bekeken

Vandaag beginnen we, na weer een lekker ontbijt, in de Botanische Tuin . Een ontspannende wandeling langs grote, oude bomen, planten en bloemen, een mooie waterpartij en cactussen in alle maten,

Daarna nemen we bus 2 , want we gaan naar het strand , om te wandelen en er Paella Valencia  te eten! Het wordt een hele rit, we hebben waar voor ons geld!

Op het strand lopen heel wat jongeren , en de politie houdt er wel degelijk een oogje in het zeil.

In de late namiddag keren we terug met de bus, en ,s avonds kuieren we wat rond in de Corte Ingles om het hoekje.

Het moet niet altijd cultuur zijn!

10-06-2015, 23:46 geschreven door Christiane

09-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Valencia,een boeiende stad

Na het rustige Ciudad Real is Valencia groot, boeiend , bruisenu en vooral heel mooi.

Maar eerst even de avond in Ciudad Real verder vertellen! Na ons gesprek met de ambtenaar , wandelden we rustig naar de kathedraal en we hoorden de klokken luiden. Er was heel wat volk, communicanten in prachtige witte jurken of, de jongens dan, in matrozenpakken, chic aangeklede damen en heren en mooi uitgedoste kinderen.

In de kathedraal stond een schitterende praalwagen, met monstrans en een koor luisterde de feestmuziek op.Nadien ging de hele groep in processie buiten, fanfare voorop , met de praalwagen en heel wat volgelingen.

Het was een drukte van belang op het plein, waar wij dan , net op tijd, een plaatsje bemachtigden op een terrasje voor een copa met tapas. Het scbouwspel dat zich nadien op de plein en in de speeltuin erbij afspeelde kwam net uit een film: meisjes in witte , lange jurken op de schommel, jongens en meisjes die in de kiosk va, het plein een soort flamenco dansten en ouders en familie die gezellig aten en dronken op het wel drukke terras.

Spanje op zijn best...

de dag nadien reden we richting Valencia met een stop in Daimiel, waar we even wandelden door het natuurpark  van Las Tablas de Daimiel.

Aankomst in Valencia in het gezellige Hotel Kramer, waar een Nederlandse ons te woord staat aan de receptie! Eerste avond doorgebracht op het mooie plein voor de Kathedraal

09-06-2015, 17:24 geschreven door Christiane

07-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest in Ciudad Real!

Na een mooie rit door ons laatste stul Extramadura, belanden we rond drie uur in Ciudad Real, waar we na wat zoekwerk ons hotel vinden.

De garage binnenrijden lijkt alweer geen sinecure! Na een lekker hapje in de cafetaria van ons hotel daan we de stad in en belanden op de Paza Mayor, waar we worden aangesproken door een oudere heer!

Hij heeft ons horen Nederlands praten en begint met ons een hele conversatie, we worden bovendien getrakteerd op een glas. Zo brengen we een flink stuk van de namiddag door, want we krijgen die mijnheer niet stil...

Eindlelijk lukt het toch en gaan we richting kathedraal, waar juist de mis begint. Over het verder verloop vertel ik morgen , want het is een heel verhaal, en het is bijna middernacht!

07-06-2015, 23:45 geschreven door Christiane

05-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mérida en omstreken.

Weer een bloedhete dag vandaag, daarom gaan we de omgeving een beetje verkennen, want de Romeinse overblijfselen zijn eeg mooi, maar nemen toch niet meer dan een dag in beslag

Het gaat dus richting Olivenza en Zafira, waar we een lange middagpauze houden , met eten op het Spaanse uur, dat wil zeggen rond kwart na drie.

We nemen onze tijd, want deze stadjes zijn mooi, maar niet groot, dus je bent er wel vrij vlug rond.

Bovendien is de temperatuur niet van die aard dat je gezellig blijft rondslenteren. Spijtig genoeg is onze airco ook niet opgewassen tegen deze hitte! We zullen morgen op zoek moeten gaan naar een guardaparabrisas!

Nu kom ik net terug van een rondleiding door onze Parador, ik denk dat het een leraar op pensioen was die de uitleg deed!

Vanavond laat wordt het misschien nog een wandeling, maar we hebben eigenlijk al wel veel gezien.

05-06-2015, 20:45 geschreven door Christiane

02-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trujillo, laatste dag

Vandaag ging het na het ontbijt richting Caceres, waar her even zoeken was naar een geschikte parking.Maar als bij wonder kwamen we op een ruime parking uit, vlakbij de oude stad. Groter dan Trujillo, maar wel dezelfde opbouw: verschillende kerken, een kathedraal, veel mooie Renaissance paleizen, helemaal bovenaan versterkte Wallen uit de tijd van de Moorse overheersing.

Voor sluitingstijd konden we nog een mooi museum in een van de Palazio's bezoeken, maar dan was het wandelen geblazen, want alles gaat dicht tussen twee en minstens vijf uur.

Tiempo para comer, zeggen ze hier dan en wij dus naar de Plaza Mayor voor een copa de vino met daarbij een ratión om te delen, want dat is hier wel zo de mode en bovendien goed voor onze gezondheid en onze portemonnee....

zonet lekker gezwommen en gezond, in onze chique Parador, en nu gaan we ons stilaan aankleden voor de cena ,want we krijgen stilaan hoger!

Dan zijn we rond halftien op de Paza Mayor, het juiste uur!

02-06-2015, 21:18 geschreven door Christiane

01-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trujillo, stad van Pizarro

De dagen glijden voorbij. Ons verblijf in de Parador maakt ons een beetje lui, maar we genieten ervan! Morgen volledig relaas....

01-06-2015, 22:56 geschreven door Christiane

30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vam Salamanca nadar Ciudad Rodrigo

Weggereden uit Salamanca met een gevoel van: mooi, deze keer hebben we de stad echt bezocht, we eindigden dan gisterenavond toch maar op....de Plaza Mayor!

De rit naar Ciudad Rodrigo was kort en ons bezoek aan de stad ook, maar wel prettig.

De kathedraal met aanpalend museum mooi, de straatjes en de Plaza Mayor gezellig. Maar we waren vlugger rond dan verwacht en hier in ons hotel i snier zoveel ge beleven.

Morgen rijden de bergen in!

30-05-2015, 22:29 geschreven door Christiane

29-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adios Salamanca

We hebben op de Plaza Mayor onze laatste uren in Salamanca doorgebracht, een stad om nooit te vergeten!

Vanmorgen hebben we het Convento de San Esteban bezocht, op eigen tempo genoten van het Dominicanenklooster met prachtige barokkerK, enige kloostergangen en een toch wel interessant museum. Daarna een beetje door de stad gekuierd, koffie gedronken en dan , op het Spaanse uur gaan lunchen op een gezellig pleintje, vlakbij de Plaza Mayor.

Om het allemaal een beetje te verteren en ook om onze bagage wat te reorganiseren , een siësta in het hotel om daarna, zoals het hier hoort, een paseo te maken en te eindigen op......de Plaza Mayor, waar de gezellige drukte van vrijdagavond heerste.

Adios, Salamanca, op naar Ciudad Rodrigo morgen!

29-05-2015, 22:55 geschreven door Christiane

28-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salamanca , bruisende studentenstad

Vandaag verschillende facetten van deze levendige stad ontdekt!

Begonnen bij de Casa Lis, een verrassend Art Nouveau Museum, gratis vandaag!

Dan een wandeling over de Puente Romano, op zoek naar de rivier , die er toch wel degelijk onder stroomt en dan richting Catedral, waar we de toren beklimmen. Indrukwekkende gezichten over de stad , een inkijk in de Catedral Nueva die we gisteren bezochten en dan, als apotheose, het gewelf waar we de klokken horen luiden !

De klim wordt beloond met een lekkere lunch op de Plaza Mayor, schotels para compartir, en dan richting Clerecia, een monumentale barokkerk met aanpalend Jezuietenklooster.

Na een late siësta in ons hotel doen we een sfeervolle avondwandeling langs de verlichte kerken en pleintjes en natuurlijk over de Plaza Mayor"