Mijn schat is hier bijna niet weg te slaan, net als een vrouw die naar de solden gaat kijken, en maar overal blijven plakken he.
Ik heb even gesolliciteerd bij de Nasa maar ze konden mij niet gebruiken haahah
Lag het aan mijn leeftijd ik zou het begod niet weten
Nog enkele van die enorme raketmotoren
En nu zijn wij weg, ik voel bijna mijn voeten niet meer, maar moe en voldaan keren wij terug richting hotel
Bedankt Ann
Bedankt Opatje
Bedankt Nobless
Bedankt Pietje
Bedankt Mathilda.
Een interessant adres?
21-10-2006
NASA Kennedy Space Center 9
De Shuttle staat vertrekkens klaar. In het eerste deel van de lancering van de Space Shuttle wordt de meeste stuwkracht geleverd door de twee vaste-brandstofraketten, zogeheten " boosters ". Deze zijn na twee minuten leeg en worden dan afgestoten. Ze landen aan parachutes in de Atlantische Oceaan waarna ze worden geborgen en herbruikt. Vanaf het begin werken tevens drie hoofdmotoren van de Shutlle zelf ( de orbiter ) ,gevoed met brandstof uit de externe brandstoftank. Dit is een lichte tank waarin vloeibaar zuurstof van - 180°C en vloeibare waterstof van -250°C worden gepompt. De twee vaste-brandstofraketten werken op een mengsel van ammoniumperchloraat, aluminium- poeder en andere toevoegingen,zoals ik reeds heb gezegt worden deze afgestoten en komen in zee terecht, men kan deze boosters zo'n 20 maal hergebruiken. Ongeveer acht minuten na de lancering is de externe tank leeg en wordt afgewopen, in tegenstelling tot de andere delen van de Shuttle, wordt de externe tank niet herbruikt.Het hitteschild van de orbiter bestaat uit duizenden keramische tegeltjes die op de romp zijn aangebracht, onder deze tegeltjes bevinden zich nog isolerende dekens. De witte tegeltjes zijn gemaakt op basis silisium. De 30.000 zwarte tegeltjes zijn behandeld met koolstof om een temperatuur van meer dan 1200°C te weerstaan. Elk tegeltje is op maat gemaakt, en past in principe maar op één plaats.