Inhoud blog
  • Inschrijving
  • Startpagina
  • Visie van de school
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    SBLO 'Drie Fonteinen'
    Type 1 en Type 8 Onderwijs
    11-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inschrijving

    Inschrijving

    Volgende documenten zijn nodig voor een inschrijving in onze school :

    Attest type 1 of type 8, afgeleverd door CLB of ander begeleidingsorganisme

    Inschrijvingsverslag

    SIS-kaart of identiteitskaart

    11-12-2006 om 18:33 geschreven door Schoolteam Drie Fonteinen


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Startpagina
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Weblog van
    SBLO 'Drie Fonteinen'
    Schaarbeeklei 322
    1800 Vilvoorde
    T : 02/251.27.33
    F : 02/251.30.37
    driefonteinen@hotmail.com
    sbs9.vilvoorde@pi.be


    Aangepast onderwijs voor kinderen
    met een attest type 1 of type 8


    Directie : Luc Dexters

    11-12-2006 om 18:22 geschreven door Schoolteam Drie Fonteinen


    >> Reageer (1)
    05-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visie van de school

    VISIE VAN DE SCHOOL

     

    1. Inleiding                           


    In deze visietekst rond ontwikkeling en leren willen wij een aantal uitgangspunten stellen die de  grondslag vormen voor de dagelijkse begeleiding van de leerlingen over wie wij door hun inschrijving de verantwoordelijkheid dragen.

    De beslissingen die we nemen en onze handelingen die we stellen zijn te kaderen in deze visie.

    Aangezien opvoeding en onderwijs dynamische gegevens zijn, is deze visietekst voor aanpassing en wijziging vatbaar en dit in onderling overleg met de teamleden.

     


    2. Kindgericht
                                            


    Wij willen als school een aangepast kwaliteitsonderwijs bieden aan alle kinderen die naar onze school worden verwezen met attest type 1 of attest type 8.
    *

    De meeste kinderen die in onze school komen hebben heel wat negatieve ervaringen opgedaan in hun vorige loopbaan.

     

    Daarom is het van groot belang dat:

     

    -we ons onderwijsaanbod organiseren en structureren op een wijze dat elk kind zich goed kan voelen.

     

    -deze positieve houding een uitgangspunt is voor ontwikkeling en leren binnen onze school.  We laten de leerlingen succeservaringen beleven om hen te laten ervaren wat ze goed kunnen.

     

    -we de maximale persoonlijkheidsontplooiing van elk kind proberen na te streven, waarbij het welbevinden van elk kind prioritair is.

    Wanneer het kind zich goed voelt, zal het ook openstaan voor een maximale persoonlijkheidsontplooiing: cognitief, motorisch, en dynamisch-affectief.

     

    -we in ons onderwijs klemtonen leggen die vertrekken vanuit het kind en zijn leefwereld. Op die manier willen we het zelfvertrouwen stimuleren, het verantwoordelijkheidsbesef stapsgewijs opbouwen en de sociale ontwikkeling binnen de leefomgeving uitbouwen.

    We trachten dit te verwezenlijken door elke dag aandacht te geven aan de problemen die zich stellen door het zoeken naar oplossingen met alle kindbetrokkenen.


    3. Schoolsfeer en kindbegeleiding


    Kinderen met leerproblemen of een licht mentale handicap hebben nood aan extra begeleiding.
                                                                         

    Deze begeleiding trachten we te verwezenlijken door ons te richten op een samenhangende participatie van alle betrokkenen door klassenraden en/of overleg.

    Het schoolteam draagt bij tot een aangename en positieve schoolsfeer, waarin kinderen en het team zich goed voelen.

     

     

    4.Schoolstructuur


    Vanuit onze visie trachten we pedagogische eenheden samen te stellen in functie van de totale ontwikkeling van het kind.

    De klassenraad neemt beslissingen na overleg, door rekening te houden met criteria aangaande cognitieve vaardigheden, emotionele en sociale vaardigheden en ook leeftijd.

    De P.E.’s worden doorbroken indien dit noodzakelijk blijkt vanuit de hulpvraag van het kind als vorm van externe differentiatie. Binnen de interne differentiatie kunnen we ook overgaan tot individualisatie. Voor het geheel van de school wordt voorzien in therapie.


    5.Het aanbod


    Onze school biedt onderwijs aan leerlingen van het type 1 en type 8 tussen 6 en 13 jaar, vanaf een speelleerklas tot en met schoolverlaters.

     

    Binnen type 1 streven we per leergebied de ontwikkelingsdoelen na. De  nadruk ligt op het functionele aspect en de harmonsiche ontwikkeling. We willen hiermee een zo goed mogelijke integratie in het normale leef-en arbeidsmilieu bevorderen.

     

    Binnen type 8 streven we per leergebied de ontwikkelingsdoelen na, in het bijzonder deze die de harmonische ontwikkeling en de aansluiting bij het onderwijsaanbod van het gewoon onderwijs bevorderen.

     

     

    6. Evaluatie


    Regelmatig evalueren stelt ons in staat de kinderen op de voet te volgen. Toetsen, onderzoeken (intern of extern) en ook dagelijkse observaties kunnen een extra hulp zijn. Uit deze evaluaties kan een bijsturing van het handelen volgen.

    Een leerlingvolgsysteem geeft ons informatie over het kind, zowel op korte als op lange termijn. Wij streven ernaar een specifiek leerlingvolgsysteem voor onze school te hanteren. Dit het biedt ons een duidelijke kijk op beginsituaties, het verloop van leerprocessen en het resultaat.

    Alle aspecten m.b.t. de ontwikkeling van het kind worden aan de ouders meegedeeld in een rapport, ouderavond of individueel gesprek.

    We proberen een realistisch beeld weer te geven van de ontwikkeling van het kind.

     

     

    7. Overleg en teamwerk


    Door overleg en teamwerk proberen we de kinderen in hun totaliteit op te volgen.

    Klassenraden en overleg leiden tot op elkaar afgestelde handelingsplannen, lesactiviteiten en therapieën.

    Het handelingsplan is een werkinstrument voor de kindbetrokkenen. Het omvat de beginsituatie,de geselecteerde ontwikkelingsdoelen, organisatie, evaluatie en bijsturingen.

    Dit wordt tijdens de klassenraden opgesteld.

    De ondersteuning en begeleiding van derden helpen ons hierbij.

     

     

    8. Samenwerking met het gewoon onderwijs

     

    We stellen ons open om, mits overleg met het hele schoolteam en duidelijke afspraken, samenwerkingsverbanden en uitwisselingsprojecten op te starten en te ondersteunen.

     

     

    9. Samenwerking met ouders

                            

    Ouders dragen in eerste instantie de verantwoordelijkheid voor de opvoeding van hun kinderen.

    De samenwerking tussen gezin en school is essentieel bij het opvoedingsproces. De ouders zijn steeds welkom in de school voor uitwisseling van informatie.

    Wederzijds vertrouwen en betrokkenheid staan hierbij centraal.

    Bij de inschrijving worden de ouders ingelicht aan de hand van een rondleiding, de informatiebrochure, een intakegesprek en het schoolreglement.

     

     

    10. Bijscholing


    Vanuit vastgestelde noden door het schoolteam wordt een nascholingsplan opgesteld.

    Zo kunnen we ons pedagogisch en didactisch handelen steeds aanpassen.

     

    Ieder teamlid neemt zijn persoonlijke verantwoordelijkheid om deze visie te helpen realiseren.


     


    * Dit attest wordt afgeleverd door het CLB, ziekenhuis …

    05-12-2006 om 00:00 geschreven door Schoolteam Drie Fonteinen


    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Links
  • Blog van juf Amy


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!