De SenNet redactie brengt daarom de belangrijkste reacties samen om een discussie te starten. Je kan de reacties hieronder lezen die we waardevol vonden. De reacties staan in een willekeurige volgorde.
JIJ kan ook mee je mening geven! Bij elke reactie kan je rechtsonder de kader klikken op Reageer op deze mening. Daar kan je jouw visie geven op de bewuste reactie. Ben je niet goed in schrijven, maar wel een mening? Je kan onderaan elke reactie ook een waardering geven van 0/5 tot 5/5.
Heb jij een totaal ander idee dat je ook toegevoegd wil zien? Stuur je reactie dan naar redactie@seniorennet.be met e-bike als onderwerp; misschien voegen we jou reactie ook toe!
Veel verschil in prijs/kwaliteit voor de batterijen
Reactie van v d Toorn, A. (78) Den Haag:
De batterijen van de elektrische fiets zijn niet zo duur als
in het artikel beschreven staan. Er zijn al accus van 199 euro. Voor de Sparta
bijvoorbeeld die op internet te bestellen zijn. Deze accu is sterker dan diegene
die ik bij aankoop meegeleverd kreeg.
Wij gebruiken nu de originele accu als reserve. We wisselen natuurlijk regelmatig
af, want hij moet wél gebruikt worden.
Vraag >> Waar vinden we een elektrische tandem met 3 wielen?
Reactie van Verhulst, J.:
Wij, mijn man en ik, zijn op zoek van een e-bike/tandem (met 2 wielen of met 3 wielen). Maar in België vinden we geen dealers die een elektrische tandem in de winkel hebben staan om er een testrit mee te maken. Onze voorkeur gaat uit naar een e tandem met 3 wielen. D.w.z. 1 wiel van voor en 2 wielen van achter omdat die laatste meer stabiliteit geven. We willen immers ook nog een hondenkar achter de tandem bevestigen.
Heeft iemand info over testritten met elektrische tandems ?
Mijn vrouw rijdt voor het ogenblik met haar derde e-bike. Toen ze 18 jaar geleden aan de rug is geopereerd zou ze nooit meer ver kunnen wandelen of fietsen. In die tijd was een elektrische fiets moeilijk te vinden. Haar eerste elektrische fiets (in metaal) woog 31 kg, dus die was niet gemakkelijk op een fietsdrager te krijgen. De fiets had een actieradius van 45 km, maar dat was voor ons niet voldoende. We wilden langere afstanden fietsen. Ook met de tweede e-bike, waarmee je 70 km kon rijden, kwamen we capaciteit te kort voor onze dag fietstochten. De derde e-bike heeft twee batterijen van max 75 km. In de praktijk, met eender welke wind of hellingen, kan ze minstens 100 km rijden. Zo hebben wij heel wat ervaring opgedaan. We hebben ook heel wat senioren onze elektrische fiets eens laten uitproberen. Dat leverde zeker een twintigtal navolgers op. De e-fietsen werden ondertussen heel wat sterker! Maar.... wat zien we stilaan op onze fietspaden? Oudere mensen die opnieuw het fietsen aangevat hebben met een e-bike, worden plots voortvarend en rijden 24 per uur in het gevaarlijk verkeer. En dat is veel te snel voor een bvb tachtigjarige. Kijk maar eens hoe druk het verkeer is! Bijvoorbeeld: aan de kust waar ik woon of in de stad. Oudere mensen moeten meer beseffen dat zo'n elektrische fiets wel degelijk gevaren kan inhouden. Ik ben wielertoerist, maar rijd ook meestal samen met mijn vrouw op een lichte stadsfiets.
Waarom geen andere manier om e-bike batterijen op te laden?
Reactie van Bekaert, D.:
Ik vraag mij af waarom E-bike batterijen niet kunnen opgeladen worden tijdens het fietsen (zoals een autobatterij die geladen wordt via de alternator).
Het is wel mogelijk om de verlichting van fietsen op die manier te laten werken.
Ik heb jullie reacties op het artikel over de e-bike gelezen en ik wil er graag op reageren. Sinds 2 jaar bezitten mijn vrouw en ik een e-bike. De fietsen zijn van het Nederlandse Merk RIH.
Dit merk brengt per jaar een beperkt aantal e-bikes op de markt, omdat deze fietsen op kleine schaal worden geproduceerd. Op deze wijze is en blijft het een exclusieve fiets. Onze ervaring met dit merk is fantastisch. Het is een veilige betrouwbare fiets met een vrijwel traploze regeling die voor alle leeftijden is geschikt. De hanteerbaarheid is nauwelijks anders dan bij een gewone fiets. Zonder de batterij/accu is het gewicht gelijk aan een normale RIH fiets.
Je komt dit merk praktisch nergens tegen in testen of reclames. De fiets verkoopt zich zelf door de mond-tot- mond reclame. Test dit merk voor aankoop maar eens ter dege uit, je bent meteen verkocht. Alle andere e-bikes laat je dan beslist staan. Deze fiets heeft wél een pittig prijsje, maar na een goede proefrit heb je dat er beslist voor over.
Kijk voor een plezierig fietsleven maar eens op de website van RIH. En lees daar ook de reacties eens
Mijn man en ik fietsen graag. Met de nummering kan je zelf kiezen hoeveel km je in de natuur wilt fietsen. Wij doen trips van 65tot 70 km. Daarom hebben we verleden jaar e-bikes gekocht. Ik ben 79 jaar. Na zoveel km in de heuvels of over bruggen fietsen ben ik helemaal niet vermoeid. Fietsen vinden we heerlijk en elektrisch fietsen is zeker aan te raden!
Het klopt dat niet alle fietsen een afneembare batterij hebben (n.v.d.r. dat zeggen ze niet in het artikel). Het is handig om erop te letten bij de aankoop van een elektrische fiets. Dat hangt af van het merk en type. Ik heb een fiets die constant aan de stroom moet wanneer de fiets niet gebruiktwordt. Of het nu zomer of winter is, als de fiets stilstaat moet ik ze aan de stroom aansluiten. Ik wil iedereen een elektrische fiets aanraden. Mensen die niet meer gewoon zijn om te fietsen, gewoon doen !!!!. Ik was 45 jaar niet meer op een fiets geweest . Ik ben blij deze beslissing te hebben genomen. Ik kan weer met iedereen mee, waar ik anders thuis moest blijven. Het was de dokter die me aanraadde om een e-bike te kopen. Ik vind het echt een aanrader voor iedereen
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Voor mensen die snel ergens moeten zijn is het goed, maar ach ik woon in een fietsroute en dan zie je die oude mensen die dan meestal jonger zijn dan wij. Zij trekken er op uit om te genieten van de natuur. Zij zien toch helemaal niets, terwijl zij zoveel tijd hebben
Vergis je niet! Een minimum aan duwkracht is wel nodig! De fiets beantwoordt je duwkracht en geeft het adequate antwoord: heb je geen of onvoldoende kracht dan helpt hij niet of onvoldoende. Voor revaliderende mensen met onvoldoende uithoudingsvermogen heeft dat zo zijn gevolgen.
Het staat iedereen vrij om met een e-bike te rijden maar...Ik fiets heel veel tot vier maal een 50-60 km per week. Ben 78 jaar en rijd nog altijd met een koersfiets. Wat ik zie op de wegen is dat er meer en meer jonge mensen met een e-bike rijden en ik denk zuiver uit gemakzucht én omdat het geen moeite kost. Waar blijft men dan met een beetje inspanning, wat goed is voor de gezondheid, spieren, hart, longen enz... Moet alles in het leven dan vanzelf gaan, zelfs fietsen?
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Alleen wel erg jammer dat het merendeel van deze fietsen geen ondersteuning geeft, terwijl deze moeten worden voortgeduwd, terwijl de fiets op zich duidelijk zwaarder is en dus zwaarder zal zijn om vooruit te krijgen in een aantal situaties zoals b.v. uit een fietskelder, in het mulle zand etc. Hiervoor zou er dus een ondersteuningsmogelijk moeten zijn/worden bedacht voor fietsen die hier nog niet mee zijn uitgevoerd.
Zou zo graag met mijn vriend gaan fietsen maar heb de kracht niet. Dit is DE OPLOSSING, maar waarom zo een zware fietsen? Zal wel beter worden in de toekomst. Toch al een goede vooruitgang!!!!!! Een hele frisse en actieve vrouw.
Vooraleer je een e-bike aanschaft: je goed informeren is zeer belangrijk. Ga verschillende soorten en merken uitproberen. Wij zijn speciaal een week in Oostenrijk gaan proefrijden, maar eens terug thuis was het vlug beslist. Voor ons, we willen langere fietstochten maken, was de kwaliteit en de veiligheid van fietsen zeer belangrijk en hebben gekozen voor de Zwitserse Flyer-fiets met rechtstreekse aandrijving op de trapas. Prima fiets maar wel duur. Op volgende website staan de voornaamste merken bijeen: http://www.elektrischefietsen.com/merken/ Maar wees gewaarschuwd, als je er eenmaal een aantal Km mee proef gereden hebt ben je verkocht.
Mijn vrouw en ikzelf zijn ongeveer 1jaar in het bezit van een e-bike. Bij onze fietstochten (ongeveer een goed jaar terug) ondervond mijn vrouw, bij het oprijden van kleine hellingen, pijn in de knie. Dit was nog met de gewone fiets. Ik stelde haar voor zo snel mogelijk een elektrische fiets aan te kopen. Haar voorwaarde was dat ik dan ook voor mij maar een moest kopen. Hiervoor voelde ik mij nog te goed. Uiteindelijk hebben we het dan toch gedaan en ik heb er zeker geen spijt van!! Het fietsen is zeer zeker even prettig en door de gepaste ondersteuning te geven zijn alle hellingen met gemak te overwinnen en fietsen blijft het zeker!!
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Ik rij reeds 2 jaar met een E-bike Sparta ION XS en ben er uiterst tevreden over. Afstand per rit : +/- 20 à 35 km. Totaal tot nu : 1700 km. Ik schat de actieradius van de batterij op +/- 50 km. Ik gebruik echter wel altijd ondersteuning drie (maximum). Een aanrader.
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
"Een meer gewicht van 10 tot 20 kg is fel overdreven. De nieuwe Kettler met de (nieuwe) Bosch middenmoter weegt batterij inbegrepen 19,9 kg. Mijn echtgenote fietst met zulk een Kettler. Zij doet 135 km met één batterijlading. Uitneembare batterij laadt zich op tussen 2 en 3 uur. Dit zijn sportieve, lichte fietsen. Geen opa- en oma fietsen met verhoogd stuur en lamsvel overtrokken zadel (grapje) . Voordelen van een middenmoter Bosch in de trapas: Lager zwaartepunt (meer stabiliteit en torsiestevigheid). Normaal voor- en achterwiel. Band vervangen zoals op een gewone fiets. Deze Bosch motor wordt o.a. ingebouwd door Kettler, Merida, Canondale en ook door Thompson (Belgisch merk) en richt zich tot een sportievere senioren doelgroep"
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Voor mensen die op een appartement wonen en de stalling van de fiets alleen in de kelder kan plaatsvinden is het een groot probleem. Ofwel moet het langs de trap of langs een goot, wat zeer zwaar is. Met een afneembare batterij kan het nog enigszins, maar toch. Misschien kunnen de gemeenten, bij nieuwbouw (appartementen) verplichten een ruime berging te voorzien + oplaad mogelijkheid. Veelal moet je je fiets aan een haak hangen."
Ik ben de gelukkige bezitter van een elektrische fiets. Al drie jaar. Het hoeft echt geen 1200 euro te kosten dat mogen jullie ook vermelden want de mijne kost slechts 800 euro nieuw, recht van de fabriek en je krijgt een goede service achteraf. Er zijn twee punten in België waar je ze kan kopen " Matra bikes" en je komt bij hen terecht. De mijne komt van Reet bij Antwerpen. Mijn batterij doet rond de 100 km."
Reactie anoniem (gegevens bekend bij de redactie) :
Wat niet vermeld is maar ook waar, is het belang van het gewicht van de rijder. Mijn vrouw weegt 30 kilo minder dan ik en dat scheelt voor onze Flyer-batterij toch een dikke 30 km. Ik doe er in eco-stand minimum 110 km mee, maar mijn vrouw haalt zonder problemen de 140 km (op platte wegen, niet in de heuvels)"
De overheid en de groene jongens mogen zich wel inzetten om lichtere fietsen te promoten, meer openbare oplaadpunten te voorzien en geldelijke tussenkomsten of financiële aftrek te voorzien vanaf een bepaalde leeftijd of graad van anders validiteit. Goed voor senioren, groenen en anders validen Doen!!!
Mijn Gazelle e-Bike is uitgerust met een Gouden bat. Wij fietsen op de ECO-stand zonder moeite 180 km. Een bromfietser voorbijsteken kan maar alleen op eigen kracht. De trapondersteuning stopt namelijk wanneer je harder dan 25 km per uur rijdt. Elektrisch fietsen is gewoon fantastisch. Wind of bergop, alles gaat als een fluitje van een cent. Een aanrader!!!
"Ik heb vorig jaar een elektrische fiets merk flyer gekocht die tot de beste genoteerd stond op het internet. Ik woon evenwel in de Belgische Ardennen, waar als ik wil vertrekken met een stijgingspercentage van minstens 12 procent, maar ook soms veel meer. Het was totaal onmogelijk om zulke stijgingen te overwinnen. Ik vind dan ook dat de publiciteit rond de e-bike schromelijk overdreven is."
Mijn man is nu bijna 76 Jaar ik bijna 7O. We hebben ons sinds ruim 2 jaar een e-bike aangeschaft. Dit is voor ons de beste koop die wij de deden de laatste jaren. Wij fietsen namelijk veel en gaan zelfs met de fiets op vakantie (bv midweek). Nu zijn wij niet meer moe bij wind en bergop en zijn ook sneller ergens, maar wij gebruiken meestal de eco alleen als de wind er is. Als het nodig is gebruiken wij de 2 en de 3, die hebben wij bijna nog niet gebruikt. Bij ons is het niet om snel ergens te zijn, maar gemakkelijker. Wij raden iedereen die de plannen hebben om zo een e-bike aan te schaffen dit zeker te doen. Je zal er zeker geen spijt van hebben."
Belangrijk om weten bij de aankoop van een e-fiets : de beste e-fietsen zijn de fietsen die naast een 1-3 of 1-6 ondersteuning ook beschikken over een automatische ondersteuning.
Dit wil zeggen traploos bijregelen (aan het stuur) van de ondersteuning zoals gasgeven bij n moto.
Dit is zeer interessant als je een kleine ondersteuning wenst of zelfs als je met een e-fiets door het zand loopt dan kun je lichtjes bijsturen
De driewieler ligfiets voor personen met evenwichtsstoornis of handicap komt hier niet ter sprake. SINNER Comfort+, en de HASE Lepus E kunnen de oplossing betekenen voor heel wat mensen met een handicap. Wellicht zijn er nog andere merken? Graag een beoordeling en "beste keuze", mogelijke tussenkomst CM?
"Ik heb een vraag over de elektrische fiets. Door een chronische ziekte kan ik al jarenlang niet meer fietsen, mag zelfs geen inspanningstest doen na 3 maal een hartinfarct gehad te hebben. 2 jaar geleden heb ik een scooter gekocht die fantastisch rijdt maar hij is voor mij te zwaar om op de standaard te zetten en ook het keren op een pad lukt niet altijd, omdat hij dan bijna omvalt. Iemand zei me dat ik beter over kon gaan op een elektrische fiets omdat dat veel lichter rijdt. Ik vraag me af of deze voor mij geschikt is omdat ik eigenlijk bijna niet kan fietsen door drie-infarcten die ik in het verleden heb gehad. Moet ik deze fiets veel aantrappen om een goede functie van de fiets te krijgen of kan ik er gewoon elektrisch ver mee komen?
Je kan gemakkelijk langere afstanden fietsen op een e-bike. Dat is fijn om eens naar zee te rijden of een serieus tochtje te maken in de streek.
Op een elektrische fiets kan je partner of vrienden moeiteloos bijhouden. Trappen gaat licht, ook als je minder spierkracht hebt of te kampen hebt met last aan knie of heup
Zet je regelmatig de fiets op de trein? Of moet je ze telkens trapjes opdragen? Houd er dan wél rekening mee dat de elektrische fiets zwaarder is dan een gewone tweewieler.