Bij zonnig weer startte dinsdag de internationale vrouwenronde te Gent. Enkele dames van de fietsgroep vormden een ere-escorte met de dames van de wielerclub van de Lokale Politie Gent.De blikvanger onder de deelneemsters van de ronde was de Britse Nicole Cooke,ex wereldkampioene en winares van vorige edities van de ronde voor vrouwen.
7juni,de dag die bij velen van de groep in het rood was gemarkeerd in hun agenda.
Namelijk defietsvakantie,die naar jaarlijkse gewoonte in een bergachtige omgeving word gereden. Dit jaar werd gekozen voor Venosc,een klein dorpje in de Franse Alpen,op een paar kilometers van Bourg Oisans,aan de voet van de bekenste Alpenreuzen.
Dag1
28 moedigen schreven zich invoor deze prachtige maar lastige fietsweek,die door Serge uitstekend was georganiseerd. We vertrokken om 5 uur smorgens uit Gent en kwamen na een rit van 12 uur aan in het pittoreske dorpje Venosc.De weergoden waren ons niet welgezind,en met een laaghangende bewolking hadden we geen zicht op de prachtige bergtoppen rondom ons.
Dag2
Zondagmorgen was het nog miezerig en een deel van de groep besloot later op de dag te starten.Een tiental fietsers startten smorgens voor het uitgestippelde parcours van Venoscnaar Lac Chambon.Deze tocht was een goede opwarming voor de ritten die ons later in de week te wachten stonden.Het was wel even wennen om op de klimmen in het juiste ritme te geraken,de ademhaling te controleren en zeker niet in het rood te gaan.Deze tocht gaat in stijgende lijn met pieken van 8 tot 10 procent,langs de voet van les Deux Alpes tot aan de Lac Chambon.Aan de dam van het stuwmeer maakten we rechtsomkeer en keerden langs de vallei met prachtige vergezichten op Bourg dOisans terug naar ons hotel.Na ongeveer 52 km kwamen we terug aan in Venosc.Sommige hielden halt aan het hotel,en een paar fietsten nog door naar de prachtige vallei van La Berarde zodat dieop het eind van de dag een 94 tal kilometers op de teller staan hadden.Ondertussen was de zon erdoor gekomen en had de rest van de groep de tocht aangevat.
Het avondmaal in het hotel was aangepast aan de behoeften van de fietsers,met pasta en rijstgerechten en zeer gevarieerd
Dag3
Vandaag stond een van de klassiekers op het programma,namelijk Alpes dHuez.Deze klim van 13 km en een gemiddelde percentage van 8,5% en met de bekende haarspeldbochten spreekt tot iedereens verbeelding. Elkeen fietste op eigen tempo naar boven,en er was de afspraak gemaakt om op de top te wachten,zodat we terug in groep nog een 8 tal kilometers verder klommen naar de top van de Col de Sarenne.Deze klim is minder steil maar des te mooier.Er werd halt gehoudenin het chalet op de top op een hoogte van 2000m.Vandaar reden we langs een spectaculaire afdaling terug richting hotel.Na een 75 tal kilometers kwamen we met het nodige melkzuur in de benen terug aan in Venosc.Hier konden we lekker genietenvan een stoombad of jacuzzi om de spieren te relaxeren
Dag 4
Vandaag stond een van de langste ritten op het programma namelijk 125km over de col dOrnon en de col de la Morte.Deze eerste helling van een 12 tal kilometers met een percentage van ongeveer 7%,voert ons naar een hoogte van 1371 m .Hier keerde een groep terug,en de rest reed via een rustige afdaling naar de voet van de col de la Morte.Deze klim van 20 km met een maximum percentage van 9,5% brengt ons naar 1370 m.Op de top werd er iets genuttigd om dan langs een 15 km lange,prachtig lopende afdaling terug te fietsen naar Bourg d Oisans.Vanaf hier was het nog een 13 tal km tot ons hotel,waarvan de laatste 8 in stijgende lijn,met bijna aan ons hotel een piekje van 8%.Ondertussen waren ze ons zwembad in het hotel rustig aan het laten vollopen,zodat we eens konden zonnen,en voor de ijsberende borst eens nat te maken.
Dag 5
Vandaag de koninginnenrit,col du Lautaret en de col du Galibier.Hierbij hadden zoals op de Alpes dHuez een volgwagen met extra kledij en proviant.Deze werd bestuurd door Erwin,die daags voor ons vertrek een beenblessure opliep en zonder fiets deze reis meemaakte.Deze service kwam zeker van pas,omdat tijdens de lange afdalingen een extra windstopper en vest geen overbodige luxe was.De rit begint richting col du Lautaret langs een prachtige kloof met verschillende tunnels waar het wel eventjes oppassen was ,daar ze niet allemaal evengoed verlicht zijn.De klim brengt onslangs de Lac du Chambon langs la Grave zo naar de col du Lautaret en de Galibier.Deze klim heeft een totale lengte van 42 km met een gemiddelde van 6%.Voorbij de col du Lautaret is het nog 8 km tot de Galibier.Van een verre afstand kan je een chalet zien op de helling waarbij de meesten denken dat dit de top is van de Galibier,doch van hier is het nog een 2 tal km met percentages boven de 10%, waardoor je echt op karakter deze top moet halen.De afdaling verliep langs de zelfde weg terug zodat we genoeg op adem konden komen.Sommige hadden tijdens deze rit een verbruik tussen de 4000 en 5000 kcal.Tijdens zo zware ritten is het zeker aan te raden om voldoende te eten en te drinken om zo de gevreesde hongerklop uit te stellen.
Dag6
Het weer begon veel beter te worden en na de optrekkende lage bewolking,kwam de zon volop te voorschijn.Vandaag ging de tocht richting Col du Glandon en de col de la Croix de Fer.Dit is een pittige rit van 104 km met een totaal van 38 km klimmen.Deze tocht leid ons langs de stuwmeren van Vernay en Grand Maison en langs prachtige valleien.We rijden door verschillende dorpjes waar hier en daar waterbakken staan,waar we onze bidons kunnen vullen.Bij sommige begint de zware klimweek door te wegen,en het voornaamste is op eigen tempo voort te klimmen,en tot een goed einde te brengen.Wederom flirten we met een stijgingspercentage tussen de 4% en 10%.Bovenop de col de la Croix de Fer konden we in het restaurant genieten van een drankje en het prachtige uitzicht.Daarna konden we beginnen aan de afdaling waar enkele mooie fotos konden gemaakt worden.Het blijft nog altijd een verlof en het zou zonde zijn om deze mooie herinneringen niet op foto vast te leggen.Wat het aantal lekke banden betrof moesten we niet klagen,een 2tal,en ook iedereen is gelukkig ongevalvrij door de week gekomen,wat niet vanzelfsprekend is met een groep van 28 fietsers.Iedereen goed aangekomen in het hotel en sommige nog een uurtje zonnen aan het zwembad.
Dag7
Vandaag de laatste fietsdag.Het belooft weer een schitterende dag te worden.Voor deze laatste dag werd het programma wat gewijzigt.Sommige deden eerst boodschappen voor te thuisreis en zouden later een kort ritje maken,of trokken de stapschoenen aan en trokken langs het steile wandelpad richting les deux Alpes.Anderen gaven hun fiets een grondige poetsbeurt en ook werden stilaan de koffers gepakt.Bij het avondmaal werd organisator Serge in de bloemetjes gezet,en kreeg van de groep een mooi fietstruitje cadeau.Ook mekanieker Wilfried werd niet vergeten die de gehele week savonds in de weer was om versnellingen bij te regelen, gepaste fietskroontjes te plaatsen en zadelhoogtes te veranderen.Ook werd ongeluksvogel Erwin bedacht met een mooie trui,en ook Geert die de volgende dag verjaarde kreeg van de spinninggroep een gepast geschenk.Ook een dank voor de chaufeurs Marc,Rudy,Marc,Geert Serge en Erwin voor het vervoer van de fietsen en het veilig thuisbrengen van de groep. Ook dank aan Manuel die een week vroeger was vertrokken en enkele fietsen meevoerde en een paar bakken fietswisselstukken Er werd later op de gepaste plaats? nog lang nagepraat over deze prachtige week.
Dag8
De terugreis verliep vlot en om ongeveer 20 uur kwamen we terug aan te Gent.
Hopelijk tot volgend jaar voor weer een prachtige fietsvakantie.
Afscheid van Manuel als voorzitter van de Gentse Politiewielerclub
Politiecommissaris en bekende Gentenaar Mauel Mugnica Gonzales werd gehuldigt nadat hij 20 jaar de Gentse politiewielerclub leidde.Nu vond hij het tijd om de fakkel door te geven aan collega-commissaris Philippe Tallieu.Gonzales trok het ledenaantal op van 27 naar 71 en organiseerde de Grote Prijs Gonzales en een tijdrit rond de Watersportbaan waarin ook Eddy Merkx meereed. Burgemeester Termont,schepen Peeters en zonechef Carlier bedankten hem uitvoerig voor zijn inzet.
Ronde van Vlaanderen-fietsroute: oranje lus (72 km)
Voor als we al wat meer in conditie zijn,en op onze kilometerteller een getal van vier cijfers staat.
Ronde van Vlaanderen-fietsroute: oranje lus(72 km)
Beschrijving
Deze prachtige lus neemt een vlakke start via de scheldevallei. Eénmaal de Kluisberg op, dan volgen de verschillende hellingen zich in sneltempo op. Wees erop voorbereid!
Routeprofiel
Totale afstand: 72.0 Km
Startplaats: Centrum Ronde van Vlaanderen - Markt Oudenaarde
7 keer opgenomen in de Ronde (1942, 1953, 1954; 1994-1996; 2008) Dit is de Waalse zijde van de Kluisberg
Gemiddelde hellingsgraad: 6 %
Maximale hellingsgraad: 12 %
Afstand: 1025m
Hoogteverschil: 61m
Straat: Rue des Résistants - Rue de la montagne - Enclus du haut
Plaats: Mont de l'Enclus (Orroir)
2 - Koppenberg
Beschrijving
De helling is in totaal 18 maal (1976-1987, 2002-2006, 2008) opgenomen in de Ronde. Vroeger was er eerst nog 120m asfalt aan de voet van de helling, sinds heraanleg in 2002 zijn er dus meer kasseien. Omdat de Koppenberg in 2007 niet in de Ronde zat werd die door stad Oudenaarde opnieuw onder handen genomen. De kasseien liggen nu vaster dankzij een soort cement. Zwaar verkeer wordt gebannen.
Gemiddelde hellingsgraad: 9 %
Maximale hellingsgraad: 19 %
Afstand: 682m
Hoogteverschil: 66m
Straat: Steengat - Koppenberg
Plaats: Oudenaarde (Melden)
3 - Oude Kwaremont
Beschrijving
35 maal in de Ronde (1974-2008) Voor 1974 werd de (Nieuwe) Kwaremont beklommen
Deze helling is 10 maal in de Ronde opgenomen (1999- 2008).
Gemiddelde hellingsgraad: 4 %
Maximale hellingsgraad: 17 %
Afstand: 800m
Hoogteverschil: 40,82m
Straat: Wolvenberg
Plaats: Oudenaarde (Volkegem)
2 - Molenberg
Gemiddelde hellingsgraad: 7 %
Maximale hellingsgraad: 14 %
Afstand: 462m
Hoogteverschil: 32,40m
Straat: Molenberg
Plaats: Zwalm (Sint-Denijs-Boekel)
3 - Nokereberg
Gemiddelde hellingsgraad: 5 %
Maximale hellingsgraad: 7 %
Afstand: 350m
Hoogteverschil: 20m
Straat: Nokeredorpstraat
Plaats: Kruishoutem (Nokere)
KASSEISTROKEN
1 - Doorn
Beschrijving
Licht dalend. Kasseistenen liggen er niet optimaal bij.
Afstand: 1650m
Moeilijkheidsgraad: 4
Straat: Doorn
Plaats: Oudenaarde (Eine)
2 - Huisepontweg
Deze kasseistrook werd uit de Ronde gebannen omdat zde staat ervan te erbarmelijk werd om er nog renners langs te sturen. De strook is nu heraangelegd winter 2007-2008.
Afstand: 1500m
Moeilijkheidsgraad: 4
Straat: Huisepontweg
Plaats: Kruishoutem (Wannegem-Lede)
3 - Kerkgate
Beschrijving
Lastige kasseistrook omwille van zijn licht stijgingspercentage.
Na kerkgate wordt rechtsafgeslaan. Hier tref je nog enkele meters kasseien: de Holle Weg. Dit laatste deel is heraangelegd in de winter van 2007-2008.
Afstand: 2500m
Moeilijkheidsgraad: 4
Straat: Kerkgate-Karel Martelstraat
Plaats: Oudenaarde (Mater)
4 - Paddestraat
Beschrijving
Deze zeer lange kasseistrook heeft overbrugt een licht niveauverschil. De kasseien liggen er goed bij.
De straat volgt deels het traject van de Romeinse heirbaan Boulogne-Keulen. In de omgeving kruiste die de heirbaan van Bavai naar Gent. Dat was voldoende om hier een Romeins vicus te stichten.
De fiets: Er is een verschil met de hometrainer en de indoorbike. De indoorbike heeft meestal een freewheel waardoor men tijdens het fietsen de beenbeweging abrupt kan stoppen. De indoorbike is een zogenaamde doortrapper. Als je stopt met trappen draaien de pedalen verder. Aan de fiets zit een weerstand,waardoor men alle trainingsvormen kan simuleren. Weinig weerstand(vlakke weg,sprints) Middelmatige weerstand(vals plat,running,lichte klim) Hoge weerstand(steile klim,zittend of staand)
Meestal staat er een rem opde fiets,waardoor moest men uit de pedalen schieten tijdens een sprint men onmiddellijk het vliegwiel kan stoppen. Alles is instelbaar aan de fiets.
Het stuur,zadel voor of achteruit,hoger of lager. Er is soms keuze tussen klikpedalen of gewone toeclips. Het beste is met klikpedalen. Met de harde zool van de fietsschoen kan men een uitstekende krachtoverbrenging maken,en voorkomt men pijn in de voetzolen.
Kledij:Wie regelmatig met de indoorbike traint doet er goed aan een fietsbroek aan te schaffen. Door het zeemleer voorkomt men drukkingen op het zitvlak. Ook een fietsshirt van synthetisch materiaal dat goed zweet opneemt behoort tot de uitrusting.
Toebehoren:Op de meeste indoorbikes staat een bidonhouder voor een bidon met water of een sportdrank. Ook een handdoek behoort tot de basisuitrusting.
De hartslagmeter mag niet ontbreken,want alleen als je de hartfrequentie controleert heb je zekerheid in het juiste trainingsgebied te trainen.
Training:Er zijn verschillende trainingsintensiteiten.
De compensatoire training:Deze training heeft een lage intensiteit en is bedoeld als hersteltraining. Met fietst hier met lage weerstand op vlakke weg .Dehartslag ligt tussen de 80-120 slagen per minuut.
Basisduurtraining 1 :Hierbij wordt de vetverbranding uitstekend getraindwaardoor het voor de gezondheid en overgewicht de beste zone is. Lage weerstand ,licht bergop. De hartslag ligt tussen de 115-145 slagen per minuut.
Basisduurtraining 2: Hier wordt het onderste deel van het aerobe-anaerobe overgrensgebied getraind. Hier traint men wedstrijdsituaties(klimmen,korte sprints)
Middelmatige weerstand,vals plat,running en hellingen. De hartslag ligt tussen 145-165 slagen per minuut.
Wedstrijdspecifieke duurtraining:Het bovenste deel van het aerobe-anaerobe gebied wordt hier getraind. Deze vorm van training is voor gevorderden en profs. Hier worden sprints,sprongen,dubbele tempos en steil klimmen afgewisseld. De hartslag komt rond de 90% van de maximale hartslag.
Wie begint met indoorcycling doet er goed aan een fietstest te doenom zijn hartslagzones te bepalen om zijn trainingen uitstekend te sturen.
Vandaag een trip met de fiets gedaan van 94km.Ik had eens mijn fototoestel meegenomen om enkele beelden langs de route te maken.Hier een beschrijving van het traject.Start aan Topsporthal Vlaanderen aan de watersportbaan te Gent.Langs de R4 Richting Mariakerke,en zo naar de Brugse vaart.Vervolgens langs het Schipdonkkanaal richting Deinze.Over de brug in Deinze,en langs de overzijde het jaagpad vervolgen tot de brug in Machelen.Over de brug en door het centrum over de baan Gent-Kortrijk richting Kruishoutem. Langs binnenwegen,voorbij de uitkijktoren naar Kruishoutem.Voorbij het kasteel in Nokere naar Ooike.Vervolgens naar de Schelde in Eine,en zo terug richting Gent. Het is een relatief autoluwe route met ongeveer een 60km langs jaagpaden van de waterlopen.De rest zijn rustige landwegen,met een paar lichte hellingen.Het is zeker een aanrader.Voor de fotomontage klik op de foto.